Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krig Iran

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-10, 13:07 #61
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vad handlar kriget i Georgien om egentligen? Det har stått ungefär nada i de artiklar jag snabbskummat.
Det är väl ett krig som har varit på väg ett tag nu. Tidigare har det mest handlat om att Ryssland har flygit med stridsflyg över Georgiens gränser. Om jag inte minns fel skall de även vid en tidpunkt ha släppt ned en rostig gammal bomb.

Nu vet jag inte riktigt vad som har lett till de senaste händelserna men förmodligen är det så att det är Georgien som ligger bakom allt. De är helt enkelt trötta på att Ryssland kränker dem och nu ser de chansen att strula till det och sedan få övriga världen på sin sida.
Vad skönt det är när någon i en internetionell konflikt kan säga: dom har rätt och dom har fel.

Det förenklar världsbilden, och borde ju onekligen omöjliggöra den här typen av trådar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 13:12 #62
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Aug 10 2008, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle
hur många dog i irakkriget? Vad har hänt sedan usa har kommit in i irak? bara kaos och hundratusentals döda människor.. Nära att ett inbördeskrig bryter ut där också. BUSH JÄVELN GICK IN I IRAK UTAN FN-STÖD, och ändå så sitter vissa här och försvarar usa. jag blir fan inte klok på detta. Bush är helt jävla dum i huvudet och är det någon som fuc**ng ska halshuggas är det han. VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa??????? och så skulle Usa in i afghanistan och förstöra för dom också.. vet ni hur många jävla civila människor som dör varje dag pga USAs dumma regering.. Och så ska dom stödja israel också. SMART USA, låt ISRAEL DÖDA FLER CIVILA MÄNNISKOR OCH GE DOM MER PENGAR TILL VAPEN. JUST NU SÄGER JAG BARA HOPPAS AL QAIDA OCH HIZBOLLAH DÖDAR FLER AMERIKANER ÄN VAD AMERIKANERNA DÖDAR CIVILA OCH OSKYLDIGA MÄNNISKOR
Du är inte frisk människa.
Ställ dig en motfråga: Hur hade det sett ut och hur många oskyldiga hade dött om USA inte gick in i landet irak? Var det inte det irakierna ville, att saddam skulle försvinna?
Nu är han borta och nu är det irakierna som tar kål på varandra.
USA är inte där för att döda civila om det var det du trodde.

allt sker på rätt sätt, det sätt som usa agerade på var helt fel.
Hur ska man agera i krig?

Svarar på ditt förra inlägg: Hizbollah dödar inte amerikaner, utan israeler.

Du tror att det är kul att eskorta en konvoj med läkemedel och mat till ett ställe för att sedan köra tillbaka till basen och hoppas på inte något på taket slår ut hela hummern? Där har du skräck

Och du menar på att inte soldater dör eller skadas?

Och så en IED

Och så en till IED

Och en till

Och en riktig extrem en

Och här träffas dom lätt av en IED

Du tror att det är kul att vara i det landet med en skitlön och långt ifrån familj?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 14:58 #63
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 10 2008, 12:31
Citat:
Vad handlar kriget i Georgien om egentligen? Det har stått ungefär nada i de artiklar jag snabbskummat.
Det är väl ett krig som har varit på väg ett tag nu. Tidigare har det mest handlat om att Ryssland har flygit med stridsflyg över Georgiens gränser. Om jag inte minns fel skall de även vid en tidpunkt ha släppt ned en rostig gammal bomb.
Nu vet jag inte riktigt vad som har lett till de senaste händelserna men förmodligen är det så att det är Georgien som ligger bakom allt. De är helt enkelt trötta på att Ryssland kränker dem och nu ser de chansen att strula till det och sedan få övriga världen på sin sida.

Vad skönt det är när någon i en internetionell konflikt kan säga: dom har rätt och dom har fel.
Det förenklar världsbilden, och borde ju onekligen omöjliggöra den här typen av trådar...
På vilket sätt har jag sagt att dom har rätt och dom har fel? Jag försökte bara förklarar händelseförloppet. Ryssland och Georgien har båda skuld i den här "affären".
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 22:50 #64
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Handlar inte speciellt mycket om Rysslands kränkande av Georgiens gränser med lite militärflyg då och då utan om det ryska stödet och kontrollen över utbrytarområdena Abchazien och Sydossetien, och attackerna av Ryss-stödda miliser från dessa områden. Ända sedan senaste valet i Georgien har det börjats prata om att tvinga tillbaka dessa 2 stater till Georgisk kontroll. Problemet påbörjades när dessa två regioner efter Sovjetunionens fall såg sig endast vara en del av ett land med vilket de inte hade något gemensamt. De identifierade sig mer med Sovjetunionen och senare Ryssland och var nu inte en del av någondera samtidigt som de såg sin (begränsade) autonomi hotad. Sedan dess har de ryssvänliga rebellerna stötts av Ryssland medans USA stött och tränat Georgisk militär.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 22:59 #65
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Sulle@Aug 10 2008, 12:08
hur många dog i irakkriget? Vad har hänt sedan usa har kommit in i irak? bara kaos och hundratusentals döda människor.. Nära att ett inbördeskrig bryter ut där också. BUSH JÄVELN GICK IN I IRAK UTAN FN-STÖD, och ändå så sitter vissa här och försvarar usa. jag blir fan inte klok på detta. Bush är helt jävla dum i huvudet och är det någon som fuc**ng ska halshuggas är det han. VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa??????? och så skulle Usa in i afghanistan och förstöra för dom också.. vet ni hur många jävla civila människor som dör varje dag pga USAs dumma regering.. Och så ska dom stödja israel också. SMART USA, låt ISRAEL DÖDA FLER CIVILA MÄNNISKOR OCH GE DOM MER PENGAR TILL VAPEN. JUST NU SÄGER JAG BARA HOPPAS AL QAIDA OCH HIZBOLLAH DÖDAR FLER AMERIKANER ÄN VAD AMERIKANERNA DÖDAR CIVILA OCH OSKYLDIGA MÄNNISKOR

Och du tror att USA backar i så fall? Knappast. Det ger ju dem bara rätt i de de sägfer. Dödandet i Irak beror indirekt på USA:s ingripande, ja, men det är ju inte USA som dödar tiotusentals i självmorsbombningar... Det som hänt är att självmordsnissarna vädrat morgonluft eftersom diktaturen i Irak föll och det plötsligt lev en öppning för dårarna.

Jag tycker USA skulle hållit sig utanför Irak i avvaktan på ett enat världssamfund, men nu är situationen som den är och det är faktiskt inte USA:s miltärer som spränger barn, kvinnor och män i parti och minut på marknaderna i Irak.

USA har givetvis dödat massor i Irak, både skyldiga och oskyldiga (och dessa säkert i majoritet), men ställt i proportion till självsmordsfanatikerna så är det mycket blygsamt. Mycket blygsamt.
Oläst 2008-08-10, 23:15 #66
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Alla USA har dödat i Irak är oskyldiga då det är var USA som gick in i någon annans land.

Självklart ska man ha rätt att försvara sitt land och sina grannar, dock kan man inte gå in i någon annans land och döda folk bara för att dom tycker det är rätt.

Frågan är varför är det mer rätt att gå in i någon annans land och döda någon än att gå ner på stan och döda någon?

Dom som utförde attackerna den 11 september tycker att dom gjorde lika mycket rätt som USA tyckte dom gjorde rätt att gå in i Irak. I båda fallen var det oskydiga civila som dog.

I vilket fall blir inget bättre, och vem säger att USA ska ha rätt eller inte rätt att göra saker.

Låt länderna lösa sina egna problem, låt folk spränga sig i luften. Kommer ändå inte minska bara för att andra länder går in och ställer till ännu mer oreda.

Visst jag tycker att många länder är galningar och världen skulle varit bättre utan dom, men blir inte bättre när andra länder lägger sig i problemen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 23:26 #67
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 10 2008, 11:31
Citat:

Handlar inte speciellt mycket om Rysslands kränkande av Georgiens gränser med lite militärflyg då och då utan om det ryska stödet och kontrollen över utbrytarområdena Abchazien och Sydossetien, och attackerna av Ryss-stödda miliser från dessa områden. Ända sedan senaste valet i Georgien har det börjats prata om att tvinga tillbaka dessa 2 stater till Georgisk kontroll. Problemet påbörjades när dessa två regioner efter Sovjetunionens fall såg sig endast vara en del av ett land med vilket de inte hade något gemensamt. De identifierade sig mer med Sovjetunionen och senare Ryssland och var nu inte en del av någondera samtidigt som de såg sin (begränsade) autonomi hotad. Sedan dess har de ryssvänliga rebellerna stötts av Ryssland medans USA stött och tränat Georgisk militär.
Det är som du säger, men det viktiga i detta är att Ryssland kränker ett annat land. I strid med folkrätten. Det är mycket oroväckande, vilket jag tror att alla före detta sovjetrepubliker upplever nu (igen), så även våra nära grannar Estland, Lettland och Litauen. De är nog väldigt lycklig för sitt medlemskap i EU och NATO just när de återigen påminns om "den ryska björnen".
Oläst 2008-08-10, 23:50 #68
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Tycker det är konstigt hur lätt folk kan utmåla ryssland till en stor bov när USA har gjort detta i så många år utan folk stannat upp och tänkt till. Om ni nu tycker att ryssland gör fel (jag håller med) så måste ni samtidigt tycka att USA gör fel.

Precis som jag skrev förr och även patrïkweb nu. Det finns en mycket enkel grundläggande princip att folk har rätt att försvara sitt land från främmande makter som ockuperar landet. De som skjuter amerikanska soldater i afghanistan eller iraq är inte terrorister. De är frihetskämpar. För varje amerikansk soldat som stupar så innebär det ett litet steg närmare frihet. Varför terrordåden börjat gå ner i Iraq beror inte på att fler accepterar situationen och fortsätter sina liv. Det beror på att amerikanska styrkar flyttar sig från flera områden in till "the green zone".
Skulle dom stannat kvar utanför skulle statistiken inte se ut som den gör. Så det är viktigt att man läser mellan raderna. Det är ingen framgång i Irak.

Hur som helst, ang. ryssland. Alla verkar säga att ryssland gör fel. Stämmer.
Då vill jag gärna citera den visa professor norman finkelstein igen, i detta ärende.
För jag kan ej säga det bättre själv. Plus min svenska har blivit så jävla kass efter att bott utomlands i 2 år

There's an elementary principle of international law, it's called reciprocity. If you apply a law to one side, it's called hypocrisy. If you apply it to both sides, then it's called a moral statement.

Så, i detta fall är USA en mycket större bov än ryssland! Att det ska vara sånt problem för flera länder att hålla sig inom sina internationella gränser. Om det är en stor konflikt som måste lösas så ta upp det i FN. Demokrati. Inte diktatur (*host* usa *host*).
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 00:00 #69
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -Clarence@Aug 10 2008, 22:50
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 10 2008, 11:31
Citat:

Det är som du säger, men det viktiga i detta är att Ryssland kränker ett annat land. I strid med folkrätten. Det är mycket oroväckande, vilket jag tror att alla före detta sovjetrepubliker upplever nu (igen), så även våra nära grannar Estland, Lettland och Litauen. De är nog väldigt lycklig för sitt medlemskap i EU och NATO just när de återigen påminns om "den ryska björnen".
Var det inte så att att den första officiellt statliga attack i denna uppblossning kom från Georgiskt håll? Georgien har aktualiserat hotet om att tvinga bort det självstyre som dessa regioner haft, i större och mindre utsträckning, t o m redan då de var en del av Sovjet. Jag förstår inte hur man ska tvinga bort ett självstyre i en mindre region och samtidigt kalla regionen eller den annekterande makten för demokrati. Om man värderar folkets vilja, vilket jag gör, är det faktiskt i min mening i denna konflikt Ryssland som är den mindre onda - även fast jag tror att det för deras del handlar om ett större maktspel som jag avskyr.

I fallet Ryssland ser jag ingen rättvisa i kritiken som kommer om och om igen. Väst måste alltid framhålla dess negativa roll i alla konflikter de är delaktiga i. När Sovjetunionen invaderade Afghanistan bojkottade en stor mängd (ett 40- eller 60-tal om jag minns rätt) länder OS. När USA invaderade Afghanistan - hur många länder visade sitt missnöje på samma sätt?

Det tragiska i det hela är att FN återigen står helt handlingsförlamat då det som alltid är Ryssland och USA (och i mindre utsträckning Kina) som är självklara att blockera alla handlingskraftiga resolutioner som kan antas.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 00:13 #70
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Sulle@Aug 10 2008, 05:08
hur många dog i irakkriget? Vad har hänt sedan usa har kommit in i irak? bara kaos och hundratusentals döda människor.. Nära att ett inbördeskrig bryter ut där också. BUSH JÄVELN GICK IN I IRAK UTAN FN-STÖD, och ändå så sitter vissa här och försvarar usa. jag blir fan inte klok på detta. Bush är helt jävla dum i huvudet och är det någon som fuc**ng ska halshuggas är det han. VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa??????? och så skulle Usa in i afghanistan och förstöra för dom också.. vet ni hur många jävla civila människor som dör varje dag pga USA's dumma regering.. Och så ska dom stödja israel också. SMART USA, låt ISRAEL DÖDA FLER CIVILA MÄNNISKOR OCH GE DOM MER PENGAR TILL VAPEN. JUST NU SÄGER JAG BARA HOPPAS AL QAIDA OCH HIZBOLLAH DÖDAR FLER AMERIKANER ÄN VAD AMERIKANERNA DÖDAR CIVILA OCH OSKYLDIGA MÄNNISKOR!!!!!!!!!!!!!
Citat:
hur många dog i irakkriget?
Det får du veta när det är över.
Det närmaste du kan komma till riktiga och tillförlitliga uppgifer är på dessa sidor"

http://www.iraqbodycount.org/database/
http://icasualties.org/oif/

Citat:
Vad har hänt sedan usa har kommit in i irak? bara kaos och hundratusentals döda människor..
Se länkar ovan för bättre statistik än det du har läst i de konspiratoriska USA-hatar-forumen.

Citat:
Nära att ett inbördeskrig bryter ut där också.
Nära?? Iraqierna dödar ju varandra till höger och vänster. Det är inbördeskrig i mina ögon.

Citat:
Bush är helt jävla dum i huvudet
Håller helt med.

Citat:
och är det någon som fuc**ng ska halshuggas är det han.
Moget.

Citat:
VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa???????
USA vet vart Bin Laden finns. Problemet är att han befinner sig i oigenomtränglig terräng på Pakistanst mark. Ska dom ta honom där så betyder det att dom startar ett nytt krig mot Pakistan.
Citat:
och så skulle Usa in i afghanistan och förstöra för dom också..
Låter som du tror att USA gick in i Irak före Afghanistan?

Citat:
Vet ni hur många jävla civila människor som dör varje dag pga USA's dumma regering..
Vet DU hur många som har dött i Irak p.g.a. hjärntvättade idioter som tror att dom kommer till himeln tillsammans med 7 oskulder om dom spränger sig själva i luften?

Citat:
Och så ska dom stödja israel också. SMART USA,
Därför att ingen annan stöder dom och att dom är omringade av länder som har sitt primära mål i livet att krossa Israel.
Nu tror du säkert att jag håller på Israel va? Då kan jag tala om, att jag helst skulle se hela mellanöstern omgjord till parkeringsplats, inklusive Israel.
Det kommer nämligen ALDRIG bli fred i den regionen med så många idioter på ett och samma ställe. Nu menar jag inte att man skulle döda folket i mellanöstern. Flytta dom istället till någon avlägsen ö i stilla havet.

Citat:
låt ISRAEL DÖDA FLER CIVILA MÄNNISKOR OCH GE DOM MER PENGAR TILL VAPEN. JUST NU SÄGER JAG BARA HOPPAS AL QAIDA OCH HIZBOLLAH DÖDAR FLER AMERIKANER ÄN VAD AMERIKANERNA DÖDAR CIVILA OCH OSKYLDIGA MÄNNISKOR!!!!!!!!!!!!!
Låter som ett utalande från någon i länderna runt Israel.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017