FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är klart att det är orättvisst att samtidigt jämföra såhär då USA är ett relativt ungt land. Titta vad USA gjort kontra Ryssland sedan 1 januari 1992 och jämför. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Lustigt nog samarbetar USA med Pakistan trots att USA vet att Pakistan har försett Nordkorea med kärnvapen. Inte på något sätt nämner Busch att Pakistan, ur kärnvapensynpunt, är det farligaste landet på Jorden. Pakistan förfogar över en inte ansenlig mängd kärnvapen som riskerar att falla under fundamentala muslimers kontroll. Varken Irak eller Iran ligger eller låg en uns i närheten av den kunskap om kärnvapen som Pakistan har och för den delen Nordkorea. USA har INTE vunnit kriget i Irak. Militärt är Irak besegrat, men något mer har USA inte lyckats med att åstadkomma i Irak. Just nu pågår ett gerillakrig mot USA. Bathpartiet (Saddams parti) arbetar i små celler som USA inte lyckas med att få något grepp på. Att många civila får sätta livet till i bomber är en taktik för att göra USA än mer inpopulära. Hur det är möjligt kan nog inte någon från väst föstå. Ett problem med Bush och hans regering är att de inte har någon kunskap om araber och muslimer. Var USA så duktiga militärt i Irak? Bombningarna var inte speciellt effektiva. Få militära irakiska förband påverkades av dem. Efter att ha avancerat i rask takt mot Bagdad körde de amerikanska trupperna slut på drivmedel och blev stående. Det tog en vecka att få fram nytt drivmedel till dem. Hade Irak gått till motangrepp detta läge hade de amerikanska trupperna inte kunnat försvara sig. Nu var Saddans intentioner inte att föra ett konventionellt krig mot USA eftersom han visste att han inte kunde vinna det. Saddams taktik innan kriget var att hans mest lojala trupper och hans parti skulle gå under jorden och bekämpa USA i ett gerillakrig. För att klara av det så gömde de vapen i väldigt stor mängd. Man kan ju undra var alla vapen kommer ifrån. USA kommer aldrig att kunna uppnå något i Irak. Bush taktik är nog endast att låta nästa president i USA ta skammen av att trupperna måste kallas hem från Irak. Då ser det väl ut som om den presidenten var den som inte lyckades åstadkomma något i Irak. Oavsett om vi tycker det var fel eller rätt att gå in i Irak så tycker jag att både ja- och nejsägare ska fundera vad som gjorde att det hela blev så galet. Vad fanns det för motiv? Idag går det enkelt att konstatera att det inte fanns några kärnvapen eller massförstörelsevapen. Men det var känt innan kriget. Blir ingen förbannad över att både Bush och Blair har ljugit för hela världens folk om detta. Och vad fasen har vi för demokrati i både England och USA när en handfull personer kan manipulera och starta detta krig? Är dessa demokratier verkligen så bräckliga? Näst intill alla amerikanska generaler som var emot kriget och sade emot Bush blev raskat pensionerade eller omplacerade till betydelselösa sysslor. Även insatsen i Afganistan är totalt misslyckad. Vad fasen gör svenska militär där? Talibarna är på väg tillbaka och några svenskar där kan inte hejda det. Al Qaida i Afganistan har förmodligen lyckats ta död på fler amerikanare än tvärtom i Afganistan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det komiska är ju att USA pushar hela tiden för ordet "demokrati", vad vet USA om demokrati? Sök på democracy index på google och titta vilken plats USA ligger på. Demokrati, hah, demokratin som rösta nej i FN om kriget i irak. Men USA brydde sig inte....... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Känns ju som ett lite väl stort projekt att i ett inlägg på ett forum ge en analys av Mellanösterns historia.
![]() En källa man kan läsa lite korta sammanfattningar är ju tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel#Sj.C3....hetskriget_1948 Har alla krig i området uppstått på grund av Israelisk angreppspolitik ? Hur uppstod de ockuperade områdena ? Jag har inget intresse av att hålla något försvarstal för Israel men svårt att läsa om detta utan att se att de Arabiska staterna har del i ansvaret av dagens sitution. Kärnan i vad jag vill få fram är dock att det i verkligheten sällan finns enkla svar på allting. En fanatiker är i mina ögon någon som faller för alltför enkla svar på komplicerade frågor. Det finns säkert en hel del som vill räkna in Bush i den kategorin också. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Den är inte alls komplicerad. Hör här själv på en judisk professor från USA som skrivit ett flertal böcker och massa publikationer om det hela. Bättre från han än från mig. http://www.normanfinkelstein.com/article.p...p?pg=11&ar=1010 Titta från 27:20 Jag rekommenderar även starkt boken BEYOND CHUTZPAH som han också skrivit. Jag har visserligen inte läst klart den riktigt än men snart så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det fanns inte 1 PUNKT, 1 PUNKT, förstå, där Israel hade rätt mot Palestinien. Som jag skrivit i 10000 inlägg i denna tråd, men skriver igen. MUREN - OLAGLIG ISRAELISKA BOSÄTTNINGAR - OLAGLIGT GRÄNSERNA (OCKUPATIONEN) - OLAGLIG ISRAELS KONTROLL ÖVER JERUSALEM - OLAGLIG Så, berätta för mig nu, vad är det du syftar på i denna konflikt som är komplicerad? Vad är det som jag glömt som gör det hela svårt? Det finns även flera andra saker du kan skriva upp som israel gör olagligt. T.ex. så flyttar man olivträd från palestinsk mark till Israelisk mark m.m. Men det är småsaker i den större bilden. Så jag har läst en del grejer ang. detta ämne, jag ställer inte enbart frågan till dig utan till alla som läser detta inlägg. Vad är det som är så komplicerat i Israel-palestinien konflikten? Jag måste ha missat det. Men eftersom du Isak säger att det är komplicerat så vet du ju redan, så upplys mig gärna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Känns ju rätt meningslöst att argumentera med någon som har så svårt att se att det finns folk med andra åsikter än sig själv. Vare sig de har rätt eller fel.
Det är viktigt att lära sig förstå andras synpunkter. Detta är givetvis INTE samma sak som att hålla med om deras åsikter men utan förståelse för den andra sidans synpunkter finns det ytterst litet hopp om att hitta konstruktiva lösningar. Kan du tex FÖRSTÅ att en Israelisk mamma som fått sina barn sprängda av självmordsbombande terrorister/frihetskämpar kan tycka att en mur som ska stoppa terrorister är en bra ide ? Att du sen inte HÅLLER MED är en annan sak. Jag tycker själv inte att en mur löser några problem men till skillnad för dig så har jag viss jag förståelse för de som stöder den och jag tycker att det ÄR en komplicerat situation i Israel. Jag tror inte jag är ensam om den synpunkten. EDIT: Bör nog lägga till att det är minst lika lätt att förstå Palestinernas lidanden så vi slipper några feltolkningar om detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Palestinska terrorister som använder en AMBULANS från FN. Hur etiskt är det på en skala från 1-10? http://video.google.co.uk/videoplay?docid=...659052676503126 Var det inte du som propagerade för att man skulle följa Geneve-konvensionen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det antog jag var en grundprincip i samhället. Men jag kanske har fel i detta också? Muren är till stor del byggd på ockuperad mark. Mark som ej ägs av Israel. Mark som Israel ej har rätt till. Mark där Israelerna ej ska befinna sig på (om inte palestinierna vill det, heh). ![]() Återigen missar du ju hela poängen igen. Du nämner självmordsbombare. Då ska jag ställa följande frågor till dig, du som pratar om logik och förståelse. Om palestinier hade tillgång till stridsflyg, pansarvagnar, senaste tekniken och nya vapen (PRECIS DET ISRAEL HAR) tror du då att palestinier skulle ha självmordsbombare? Du tror inte dom skulle använda sina flyg, pansvarvagnar m.m. istället? Klart dom skulle. Men självmordsbombare är ett fattigmansvapen. Då kommer vi till en punkt där folk brukar argumentera (zionister gör det) att självmordsbombare är riktat mot civila. Detta är en viktig poäng som zionister tar upp. Och det är en poäng som alla bör veta. För sanningen är att HUMAN RIGHTS WATCH har flertal gånger dokumenterat att ISRAELISKA soldater attackerat civilbefolkning (dödat). För det andra, ska jag ta ut lite statistik i det hela; Då går vi igenom faktan, statistiken. När 1 israeliskt barn har dött så har ca 8 palestinska barn dött. När 1 israel (civil) har dött så har (lågt räknat) 3 palestinier dött. 577 israeler har dött på israelisk mark medan 4793 palestinier har dött på palestinsk mark. 480 israeler har dött på palestinsk mark medan 69 palestinier har dött på israelisk mark. The numbers also do not include the sizable number of Palestinians who died as a result of inability to reach medical care due to Israeli road closures, curfews, etc Nästan hela denna statistik kommer från BTselem (the israeli information center for human rights). Så, vill du diskutera den där mamman som du tog upp som exempel eller? Om Israel vill bygga en mur, så bygg en laglig mur. Isak, jag måste säga att jag hade hoppats på lite mer än mamma exemplet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|