FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Medlem
|
Hemnet har ju varit i tvist förr, då mot alltombostad som indexerade de.. tyvärr gick de i konkurs innan domstolen fattade beslut. men hemnets agerande under tiden är intressant..
brev från hemnet till sina mäklare.. ”Som mäklare har du inget att vinna, men mycket att förlora, på att det uppstår flera marknadsplatser på nätet. Går du med i en ny sajt bidrar du till en splittring och ökar risken för att du ska få framtida merkostnader för internetannonsering. En del ser en spridning som ett sätt att öka sin konkurrensförmåga, men så är det inte.” ”(…) Som illojalt betraktar vi däremot aktivt deltagande i verksamheter som syftar till att bygga upp alternativa informationstjänster (…). Vi kommer i dessa fall kontakta ansvariga mäklare för en diskussion om hur de ser på samarbetet kring Hemnet och i förlängningen ifrågasätta deras medverkan på www.hemnet.se.” Mäklarsamfundet skickade även de ut brev, mäklarsamfundet är ju delägare i hemnet.. till medlemmarna ”Ytterligare en effekt av Allt om bostads aktiviteter är att man försöker skapa en marknad för de sidotjänster som du kan komma att erbjuda dina kunder i en framtid vid sidan av mäklartjänsten. Detta är också en allvarlig effekt av Allt om bostads försök att ta kontrollen över dina kunder.” ”Det är viktigt för Hemnet att du tar ställning och agerar, eftersom parallella och alternativa marknadsplatser på internet kommer att tvingas dela på annonspengarna från andra aktörer som vill erbjuda sina tjänster till bostadssäljare och bostadsköpare.” Ja vad säger man, tur man inte är mäklare och styrs med dessa metoder. är detta lagligt egentligen? Hemnet stryper ju bland annat information mot utlandet, detta kan ju drabba husförsäljare negativt om inte alla ges möjlighet att ta del av objekten. min åsikt den sista ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Dumle!
Personligen tycker jag det inte är så listigt av er att debattera detta ämne i ett öppet forum. Du blottar ju bland annat din bristande krigskassa. Som jag nämnde för dig i tele så ligger jag skälv i en tvist kring stulet material ur en databas. Vi stämde vår ”motståndare” i dec 2006 och har bollat dokument fram och åter sedan dessa och har ännu inget datum för rättegång. Båda sidor har advokater som kostar ca 2500 kr/timme och förloraren kommer få betala båda sidors kostnader. Så idag överstiger de samlade advokatkostnaderna den ursprungliga stämningen. Om man sedan lägger all tid som jag får lägga på att ta fram fakta etc för inlagor till domstolen, resor till Stockholm etc så drar kostnaderna iväg ännu mer. Iof så stämmer man normalt företag i den tingsrätt där företaget har säte, så er erat fall blir det då troligen i Umeå tingsrätt. Tyvärr så har nog knappt den tingsrätten hanterat ett ärende av den här typen, vilket kommer innebära att rätten kommer begära massor av dokument. Mitt råd är samma som på telefon, skaffa en advokat nu. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker tjänsten är utmärkt, så länge du inte tillåter att man annonserar hos dig är det ju dessutom enbart positivt för mäklarna.
Jag vill gärna bli indexerad av er, hur går man till väga? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sannolikt skulle Konkurrensverket ha en del att yttra kring det brev som återgavs ovan. Det är ju rätt så flagrant och kan inte ha något annat syfte än att försöka begränsa konkurrensen...
Skall bli intressant att följa detta.
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta handlar i viss mån om upphovsrätt också?
I fallet Blocket så är det annonsörerna själva som har upphovsrätten på informationen. Annonsörerna kan/vill/orkar knappast själva stämma de som indexerar upp sajten (t.ex. AllaAnnonser). I fallet Hemnet är det mäklarna (dvs ägarna av Hemnet, om jag har förstått saken rätt) som har upphovsrätten på informationen. Mäklarna kan mycket väl stämma er för att ni bryter mot upphovsrättslagen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast det ligger i mäklarnas intresse att sprida informationen så mycket som möjligt. Fick jag veta att min mäklare motsatte sig något sådant hade jag bytt direkt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vill som gärna diskutera på internet eftersom det är där användarna håller till samt få ideer och sånt.. Ingen hemlighet att vi har det knapert, jag själv är ju student.. dagens industri har redan skrivit om detta.. Som norrlänning så överlever man alltid på det ena eller andra sättet, vi vet exakt vart vi har hemnet nu samt när de kommer slå till, vi kan i lugn och ro arbeta vidare ett tag till iallafall.. sen får vi helt enkelt lösa problemena som de kommer. vi har inte råd med advokat, vi lägger alla pengar på att indexera nu så vi får fler objekt helt enkelt.. Som tur är så kan vi ju på ett par dagar skaffa ett utländskt bolag och processa i andra lä'nder vilket även försvårar för hemnet samt oss lite. Men det är ju som du säger, umeå tingsrätt lär inte haft ett sådant fall på sitt bord förrut. Men vi löser allt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har inte orkat läsa hela tråden, men efter ha kikat lite på hemnet så kan jag inte så någonstans att det är upphovskyddad information. Måste man inte visa det på något sätt?
Ett annat tips är väl att hämta informationen direkt från mäklarna istället för på hemnet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|