Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

riskerar domstol

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-28, 15:00 #51
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Medlem

Ett annat tips är väl att hämta informationen direkt från mäklarna istället för på hemnet. [/QUOTE]

jo givetvis kan vi lägga in mäklarna, handlar bara om pengar. vi kan ej indexera själva eftersom vi då ej kan kalla oss oberoende aktör eftersom vi då kan påverka indexering, vi betalar för varje indexerad sida. hemnet har ju nästan tusen mäklare anslutna vilket skulle kosta oss mycket pengar :blink:

Men skulle vi tjäna pengar så kommer vi bojkotta hemnet och lägga in varje mäklare och helt stoppa länkning till hemnet..mina pengar från csn räcker inte långt i dessa sammanhang :lol:
dumle66 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 15:09 #52
Medlem

Medlem

sagoborgen, kan du ta bort det översta du skrev i ditt inlägg, detta kan användas i domstol till vår fördel för jag hittar inte det heller, fast jag kan ju ha missat..

Jag redigerar även om mitt tidigare inlägg..
Oläst 2008-01-28, 15:49 #53
Medlem

Medlem

Kollade upp lite snabbt, det är skyddat trots att man ej skriver där, dock så är ju praxis att man skriver att sidan har skydd..
Oläst 2008-01-28, 15:52 #54
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Du behöver inte skriva ut att något är skyddat. Om det uppnår verkshöjd är det skyddat per automatik. Copyright-symbolen har ingen rättsverkan i Sverige om det var den ni letade efter.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 16:07 #55
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by qb1@Jan 28 2008, 16:52
Du behöver inte skriva ut att något är skyddat. Om det uppnår verkshöjd är det skyddat per automatik. Copyright-symbolen har ingen rättsverkan i Sverige om det var den ni letade efter.
Tack för svaret, nu är det 2 som jag fått samma svar av då är det vetenskapligt bevisat att det föreligger så

verkshöjd är intressant

"Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet."

Jag tycker hemnets databas med ca 30000 objekt är en form av konstnärligt genialitet hahaha.. undra vad eniro då är som har extremt stort register.. :unsure:
Oläst 2008-01-28, 19:58 #56
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Det är två former av skydd som kan komma ifråga. Dels upphovsrätt med krav på verkshöjd för den enskilda beskrivningen. Iofs kan mäklare vara ganska konstnärliga i sina beskrivningar, men enbart pris, kvadratmeter och rumsantal lär inte räcka upp till verkshöjd. Fotografier är alltid upphovsrättsskyddade. Sedan kan konstruktionen av databasen vara ett verk med verkshöjd. (finns rättsfall på detta om en katalog med artikelnummer om elartiklar).
Det som kan komma ifråga här är snarare katalogskyddet, där en sammanställning av uppgifter som var för sig inte behöver uppnå verkshöjd är skyddad som sammanställning. En enstaka uppgift ur en katalog kan återges utan att katalogskyddet kränks, men ett större utdrag är skyddat av katalogskyddet.
Det vill säga, har man kopierat hela eller en stor del av en databas och återger den så kan det bli frågan om brott mot katalogskydd.
På senare tid har EU infört ett databasdirektiv som ska skydda väsentliga investeringar i databaser, inspirerat av det katalogskydd som finns i bl a Sverige. Ett sådant fall har avgjorts av eu-domstolen och det gällde ett företag som samlade och återgav odds från spelbolag. Då kom eu-domstolen häpnadsväckande nog fram till att den databasen inte var resultatet av en väsentlig inverstering utan bara en slags biprodukt av spelbolagets normala verksamhet. Alltså var det ingen investering utan det var fritt fram.
Man kan tänka sig en parallell till mäklarna, där en databas med objekt till salu är en slags biprodukt av mäklarverksamheten. Det skulle i så fall vara fritt att återge deras databas. Hemnet är en annan sak, där är databasen mer av huvudverksamheten och man kan tänka sig att den skulle åtnjuta ett annat skydd.
Det ligger i farans riktning att ni skulle kunna ligga illa till för att ni återger stora delar av hemnets databas. Om ni kan samla från mäklarna istället skulle ni ligga bättre till.
Personligen anser jag att är rätt klart att ni har brutit Hemnets katalogskydd. Det är helt följdriktigt att ni blir stämda och eftersom ni varken har en bra juridisk sits eller pengar att kämpa med så ligger ni illa till.
Min tro är dock att Hemnet hellre söker en snabb förlikning, eftersom det ändå finns en liten risk att ett utslag skulle gå dem emot. Det är bättre att få en konkurrent att sluta och att kraftfullt tala om för andra vad det är som gäller, än att lägga alla ägg i tingsrättens korg.
Moraliskt sett ligger ni på samma nivå som en snattare i kvartersbutiken. Ni försöker att tillskansa er den egendom som andra byggt upp med stora investeringar av arbete och kapital.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-29, 11:44 #57
Medlem

Medlem

Hemnet är ju ganska likt blocket, på blocket så sköter ju privatpersoner inläggning av annonser, på hemnet är det mäklarna som sköter inläggning av annonser. Sen om det är en stor kostnad och investering för att göra det så får domstolen avgöra.. Jag är mer förvånad över att blocket inte fick till ett interimistiskt beslut mot allaannonser än att domstolen utomlands dömde till spelbolagets nackdel gällande indexering av odds. Det är blockets fall som vi närmast kan jämföras med för det är snarlikt, fast vi rör inga bilder som sagt..

Det bästa vore givetvis en lösning där vi kommer fram till ett bra samarbete.. vi kan heller inte behandla hemnet annorlunda mot för andra aktörer för då faller vårt oberoende på bostadsmarknaden, däremot kan man fixa lösningar tekniskt som passar alla parter..
Oläst 2008-01-29, 12:15 #58

Citat:
Originally posted by dumle66@Jan 29 2008, 12:44
Jag är mer förvånad över att blocket inte fick till ett interimistiskt beslut mot allaannonser än att domstolen utomlands dömde till spelbolagets nackdel gällande indexering av odds. Det är blockets fall som vi närmast kan jämföras med för det är snarlikt, fast vi rör inga bilder som sagt..
Utgången är beroende på vilket forum man väljer . Marknadsdomstolen, där man först förhandlade, tar inte upp frågor om upphovsrätt. Tingsrätten, dit man senast vände sig blev aldrig klar pga att Allt om Bostad konkade. Även i tingsrätten drev Hemnet frågan om varumärkesintrång som man redan förlorat i marknadsdomstolen. Vet inte vilka rådgivare man haft men man hade väl hoppats på snabba avgöranden i marknadsdomstolen, jämfört med 1-3 år i tingsrätt och ytterligare ett till två år i hovrätt.
Har ni blivit stämda än eller är det bara inledande krigsdanser från Hemnets sida?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-29, 12:45 #59
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Ursprungligen postat av dumle66
Jag är mer förvånad över att blocket inte fick till ett interimistiskt beslut mot allaannonser än att domstolen utomlands dömde till spelbolagets nackdel gällande indexering av odds. Det är blockets fall som vi närmast kan jämföras med för det är snarlikt, fast vi rör inga bilder som sagt..
Utgången är beroende på vilket forum man väljer . Marknadsdomstolen, där man först förhandlade, tar inte upp frågor om upphovsrätt. Tingsrätten, dit man senast vände sig blev aldrig klar pga att Allt om Bostad konkade. Även i tingsrätten drev Hemnet frågan om varumärkesintrång som man redan förlorat i marknadsdomstolen. Vet inte vilka rådgivare man haft men man hade väl hoppats på snabba avgöranden i marknadsdomstolen, jämfört med 1-3 år i tingsrätt och ytterligare ett till två år i hovrätt.
Har ni blivit stämda än eller är det bara inledande krigsdanser från Hemnets sida?
En fråga till dig som verkar ha koll, marknadsdomstolen och tingsrätten handlar det om.. Vad avgör i vilken av dessa domstolar fallet hamnar i? som jag har uppfattat det så tar marknadsdomstolen hand om mycket gällande falsk marknadsföring och sånt, det sysslade alltombostad lite med när de sade att de var störst med mera, vi hävdar ingenting vilket gör att de ej kan dra oss till domstol för sådant. Det känns som om vårt ärende skulle hamna i tingsrätten, men jag kan ju ha fel.

De har ej dragit oss dit ännu, men de har sagt att om vi rör deras objekt kommer de att agera med domstol.. frågan är bara när.
Oläst 2008-01-29, 14:16 #60
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag förstår inte varför in inte själva kan stå för indexeringen? Hur påverkar det er objektivitet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017