Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Om det hade varit val idag

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Moderata Samlingspartiet 47 50.00%
Centerpartiet 1 1.06%
Folkpartiet liberalerna 7 7.45%
Kristdemokraterna 2 2.13%
Socialdemokraterna 15 15.96%
Vänsterpartiet 5 5.32%
Miljöpartiet de gröna 4 4.26%
Junilistan 5 5.32%
Sverigedemokraterna 6 6.38%
Annat (kommentera) 2 2.13%
Antal röster: 94. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-08, 16:01 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Det är ju, som säkert flera av er känner till, val den 17 september i år. Nyfiken som jag är vill jag se hur det ligger till hos WN just nu. Skapade en liknade tråd förra året där Moderaterna vann med 53%.
Blir intressant att se om siffrorna är samma den här gången eller om folk har ändrat sig.

Som sagt:
Om det hade varit val idag, vilket parti skulle du röstat på då?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 16:44 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Jag skulle röst på M men utan tveka är den bästa politikerna i Sverige lars ohly (nej inget skämt). Den mannen lever som han lär, jämfört med hans kollegor i riksdagen som kan klassas som tjuvar.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 16:54 #3
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag har tur att jag slipper bekymra mig om detta för denna gången.
Men nog skall jag gå och ta freebees när valkampanjerna kör igång.
Oläst 2006-03-08, 17:03 #4
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Ser ut som M har en majoritet bland folk som jobbar privat eller inom IT
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 19:21 #5
Avamias avatar
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare
Avamias avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Dykarn@Mar 8 2006, 18:03
Ser ut som M har en majoritet bland folk som jobbar privat eller inom IT
Varför tror du att det är så? Berätta gärna för mig om M. Jag har knappt någon koll alls på de olika partierna står för, det är tur att jag inte får rösta än
Avamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 20:18 #6
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Man behöver inte vara statsvetare för lista ut vilket politiskt styre som gynnar företagare bäst, och här finns det mest företagare därför leder M denna omröstning.

Om du vill veta mer om respektive parti är det enklast att du besöker deras resp webbplats .. annars blir det lätt en massa pajkastning här åt alla möjliga håll..
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 20:34 #7
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
Man behöver inte vara statsvetare för lista ut vilket politiskt styre som gynnar företagare bäst
Åt minstonde om man tänker kortsiktigt kan kanske M vara med gynnsamt.

Men med moderaternas politik kommer det att bli större inkomstklyftor, och en stor del av befolkningen kommer att ha mindre pengar att spendera vilket kommer att drabba företagen i slutändan.

Varje krona som betalas ut till arbetslösa/sjukskrivna går i slutänden till företagen/staten.

Om man minskar den disponibla inkomsten för den grupp som redan har svårast att konsumera och ökar den för de som har det bra ställt kommer det att leda till minskad konsumtion. Dels för de som får mindre pengar, men också bland de som har arbete kommer konsumtionen antagligen att minska då dessa börjar spara mer för att kunna klara sig vid en eventuell arbetslöshet/sjukdom.

Och minskar konsumtionen så drabbar det företagen, som måste dra ner på personalen -> ännu fler arbetslösa -> ännu mindre konsumtion -> osv....

Och då det redan nu är väldigt många sökande på de flesta utannonsera tjänster så lär inte sänkta bidragsnivåer inte minska arbetslösheten heller, utan kommer bara att leda till ökade kostnader för företagen vid rekrytering.

PS. Konstigt att M inte har föreslagit att man ska ta bort riksdagspensionerna, men det skulle iof. drabba dom själva DS.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 20:36 #8
vco-systemss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Lite skrämmande att Sverigedemokraterna är tredje största parti
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 20:41 #9
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Man behöver inte vara statsvetare för lista ut vilket politiskt styre som gynnar företagare bäst, och här finns det mest företagare därför leder M denna omröstning.
Nja lite mer nyanserade skall vi kanske vara (utan att det blir pajkastning). Den borgliga alliansen (M-FP-KD-C) har en stor överensstämmelse i sin syn på företagande. Så om endast den faktorn var avgörande skulle de andra partierna i alliansen ha en större populäritet i denna omröstning.
Troligtvis är det mer en fråga om hur de olika partierna lyckats profilera sig politiskt, totalt sätt.

Sedan vill jag anmäla en liten avvikande uppfattning om vilken politik som gynnar företag mest. Beror till viss del på storleken på företag. Exempel en sänkning av arbetsgivaravgifterna gynnar större företag mer än mindre företag, åtminstone när detta kopplas till ett ökat ansvar för sjukförsäkringen för företagare.

Miljöpartiet är på den andra sidan (S-V-MP) det parti som mest vill gynna och stödja småföretagare. En del av deras åsikter är synnerligen förmånliga för mindre företag. Vänsterpartiet har även de ett program för att stödja småföretagare.

Men; frågan man skall ställa sig inför valet är: Efter åren med S+MP-V har vi fått det så bra i landet att det vore dumt att ge någon annan chansen?

Edit:
Citat:
Ja, men inte så konstigt. Att de skulle få sympatier då deras webbhotell stänger ned sidan efter påtryckningar från SÄPO och UD var ju bara väntat.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-08, 20:54 #10
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Varje krona som betalas ut till arbetslösa/sjukskrivna går i slutänden till företagen/staten.
Låt mig då påpeka att svenskar är ett folk som gillar att resa, Sverige är ett land där alla de största företagen är representerade inom samtliga branscher, låt mig påpeka att svenskar är inte ett folkslag som köper svenskt över utländskt.

När dessa människor får sina pengar, så går en stor del av dessa pengar ut från landet. För att Sverige över huvudtaget ska kunna överleva krävs det att Sveriges export-industri fortsätter i samma takt som idag om inte bättre.

Men för dessa företag är det ju mer intressant att flytta än att stanna. Det skulle även gynna Sverige på flera tiotals års sikt om man fick känna på fattigdom. Man skulle få en annan syn på saker och ting i Sverige som man saknar idag!

Citat:
Var inte rädd, SD är bara en fas som kommer dö ut med tiden.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017