Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lära sig php: Svårare om man har svårt för matte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-09, 00:48 #11
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
De problem du kan tänkas stöta på ofta är av en annan natur: att hålla reda på många smådetaljer samtidigt, och pyssla ihop dem rätt. Matten är enkel, detaljerna många.
Just det jag påpekade, att när jag kodar är det myycket som jag håller redda på i koden... Börjar jag på ett gammalt projekt som jag inte rört på länge blir det mycket svårt att komma in i leken igen. Måste läsa om all kod.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-09, 10:38 #12
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

Programmering handlar mycket om logiskt tänkande, precis som matematiken. Man behöver inte kunna räkna ut talen, men man måste veta hur man ska tänka för att få rätt resultat. En kompis till mig skulle testa lite programmering. Han är ganska duktig på matte, men hade riktigt svårt att komma in i "programmeringstänkandet" (logiskt tänkande).
Alltså behöver man inte vara duktig på programmering för att man är duktig på matte, och förmodligen behöver man inte heller vara duktig på matte för att kunna programmera. Det underlättar dock!

Har du lätt för språk, grammatik, ordkunskap och liknande så är HTML+CSS utmärkt. Där är inget logiskt tänk, bara språkkunskaper!

Testa gör ett enkelt skript i PHP. Det finns många bra guider på webben, t.ex. på IDG Webbstudio
http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/...ning.asp?id=33

Sen kan du vända dig hit om du stöter på trubbel!

Lycka till!
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-09, 10:39 #13
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Jimpsson Jimpsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Just det jag påpekade, att när jag kodar är det myycket som jag håller redda på i koden... Börjar jag på ett gammalt projekt som jag inte rört på länge blir det mycket svårt att komma in i leken igen. Måste läsa om all kod.
Det är bland annat därför vi har diverse ramverk.
Jimpsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-09, 23:18 #14
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
jag är inget geni på matte heller men jag anser mig riktigt bra på programmering.. som det sas innan; även det är samma hjärnhalva med logik så är det ändå inte riktigt samma. programmering är mer problemlösning med färdiga funktioner..

som t.ex; hur läser man in en fil och skriver ut den? tja, man kikar i manualen för php och där kanske man hittar funktionen file_get_contents.. vidare läsning så finner man att för att skriva ut så kan man använda funktionen echo.. vilket ger följande programmering för att lösa frågan:

$data = file_get_contents( 'hubbabubba.txt' );
echo $data;

klart .. och med det vill jag poängtera att mycket programmering är inte matematik men en del programmering är matematik definitivt. jag har nu i sommar läst en kurs där jag byggt ett flash-spel i actionscript och då har det blivit en del matematik för att programmatiskt skapa gränssnittet (räkna ut x och y-positioner dvs)

kanske ett annat exempel.. man har en andragradsekvation som ska räknas ut.. och för det finns det vissa regler och vissa funktioner för hur man kan göra det - men man behöver fortfarande manuellt räkna ut för att komma till svaret.. i 9 fall av 10 är programmering som att använda en miniräknare :P

åh.. kom på en sak till; den matematik som jag använder mest är det man använder i dagliga livet.. de fyra räknesätten och procent så har man bara koll på 1 + 1 = ..

Senast redigerad av taz76 den 2010-08-09 klockan 23:26
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 00:28 #15
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Jag tycker de som tidigare här har sagt att matematik är en klar del, logiskt misslyckas med att förklara sin ståndpunkt.

Jag började programmera spel när jag var tolv år. Jag var jättestolt varje gång jag lyckades med något nytt som hade med matematik att göra: räkna ut vinkeln mellan två objekt i ett "rum", avståndet mellan objekt, och hur acceleration fungerar. Det var enkel trigonometri och pytaghoras sats, du förstår att jag givetvis låg på min yttersta gräns vad gäller matematik hela tiden.

Men sedan jag bytte till PHP vid 15 års ålder har jag inte haft det problemet överhuvudtaget. PHP för mig har varit väldigt mycket att lära sig system, ramverk samt CMS som Wordpress. Det man gör är i princip att man sitter och lär sig funktionerna som hör till ett visst API/ramverk/library/vadmanänkallardet och memorerar vad dessa gör vilka argument de har o.s.v. sedan när man kan tillräckligt mycket börjar man se sambanden. Jag har aldrig kunnat påvisa någon koppling mellan min förmåga att se sambanden och programmeringstänket och matematik, möjligtvis det omvända men det beror bara på att jag lärde mig matematik i och med spelprogrammeringen som gjorde att jag låg före min årskurs.

Nu kan jag ju ha fel. Men jag tycker absolut att om du har mycket tid att lägga på att lära dig PHP så ska du köra på det. Till vem som helst som frågar hur svårt jag själv tycker att det är att bygga det eller det så säger jag alltid att det inte är svårt, inte utmanade tankemässigt sätt, utan bara mycket jobb och tid.

Så kör på PHP, webbutveckling kommer passa dig utmärkt tror jag. Det är mycket mer förskonande än andra typer av programmering. Du kan bygga små applikationer jättesnabbt jättenkelt om du bara läser rätt manualer. Kolla på Codeigniter t. ex. kan faktiskt t.o.m. vara en bra start även om du kanske bör ha lite erfarenhet av att programmera traditionellt också utan hjälpmedel.

Nu ska jag börja plugga teknisk fysik och förhoppningsvis bli mattesavant så vi får väl se om min uppfattning ändras..
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 09:03 #16
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av taz76 Visa inlägg
jag är inget geni på matte heller men jag anser mig riktigt bra på programmering.. som det sas innan; även det är samma hjärnhalva med logik så är det ändå inte riktigt samma. programmering är mer problemlösning med färdiga funktioner..

som t.ex; hur läser man in en fil och skriver ut den? tja, man kikar i manualen för php och där kanske man hittar funktionen file_get_contents.. vidare läsning så finner man att för att skriva ut så kan man använda funktionen echo.. vilket ger följande programmering för att lösa frågan:

$data = file_get_contents( 'hubbabubba.txt' );
echo $data;

klart .. och med det vill jag poängtera att mycket programmering är inte matematik men en del programmering är matematik definitivt. jag har nu i sommar läst en kurs där jag byggt ett flash-spel i actionscript och då har det blivit en del matematik för att programmatiskt skapa gränssnittet (räkna ut x och y-positioner dvs)

kanske ett annat exempel.. man har en andragradsekvation som ska räknas ut.. och för det finns det vissa regler och vissa funktioner för hur man kan göra det - men man behöver fortfarande manuellt räkna ut för att komma till svaret.. i 9 fall av 10 är programmering som att använda en miniräknare :P

åh.. kom på en sak till; den matematik som jag använder mest är det man använder i dagliga livet.. de fyra räknesätten och procent så har man bara koll på 1 + 1 = ..
Tack så jättemycket för svaret!
Kul att höra! Detta motiverar mig verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Althalos Visa inlägg
Jag tycker de som tidigare här har sagt att matematik är en klar del, logiskt misslyckas med att förklara sin ståndpunkt.

Jag började programmera spel när jag var tolv år. Jag var jättestolt varje gång jag lyckades med något nytt som hade med matematik att göra: räkna ut vinkeln mellan två objekt i ett "rum", avståndet mellan objekt, och hur acceleration fungerar. Det var enkel trigonometri och pytaghoras sats, du förstår att jag givetvis låg på min yttersta gräns vad gäller matematik hela tiden.

Men sedan jag bytte till PHP vid 15 års ålder har jag inte haft det problemet överhuvudtaget. PHP för mig har varit väldigt mycket att lära sig system, ramverk samt CMS som Wordpress. Det man gör är i princip att man sitter och lär sig funktionerna som hör till ett visst API/ramverk/library/vadmanänkallardet och memorerar vad dessa gör vilka argument de har o.s.v. sedan när man kan tillräckligt mycket börjar man se sambanden. Jag har aldrig kunnat påvisa någon koppling mellan min förmåga att se sambanden och programmeringstänket och matematik, möjligtvis det omvända men det beror bara på att jag lärde mig matematik i och med spelprogrammeringen som gjorde att jag låg före min årskurs.

Nu kan jag ju ha fel. Men jag tycker absolut att om du har mycket tid att lägga på att lära dig PHP så ska du köra på det. Till vem som helst som frågar hur svårt jag själv tycker att det är att bygga det eller det så säger jag alltid att det inte är svårt, inte utmanade tankemässigt sätt, utan bara mycket jobb och tid.

Så kör på PHP, webbutveckling kommer passa dig utmärkt tror jag. Det är mycket mer förskonande än andra typer av programmering. Du kan bygga små applikationer jättesnabbt jättenkelt om du bara läser rätt manualer. Kolla på Codeigniter t. ex. kan faktiskt t.o.m. vara en bra start även om du kanske bör ha lite erfarenhet av att programmera traditionellt också utan hjälpmedel.

Nu ska jag börja plugga teknisk fysik och förhoppningsvis bli mattesavant så vi får väl se om min uppfattning ändras..
Låter toppen! Då blir det nog att hårdsatsa på PHP inom kort
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 09:31 #17
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Personligt:
Jag är värdelös på matematik, och har utvecklat många fina projekt i PHP.
Det handlar nog mer om vad för projekt och idéer du har.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 10:13 #18
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson Visa inlägg
Personligt:
Jag är värdelös på matematik, och har utvecklat många fina projekt i PHP.
Det handlar nog mer om vad för projekt och idéer du har.
jag är inne på samma spår, när man väl klurat ut hur man ska tänka och har en vision om vad man vill uppnå så löser det sig ganska fort.

Dessutom så är PHP väldigt förlåtande och låter dig lösa saker med nästan hur hemska fullösningar som helst Liknelsen "PHP är som en h*ra, suger och sväljer utan att klaga eller i frågasätta" är inte långt ifrån sanningen.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 12:02 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så är det inte så mycket att kunna "räkna" matematik. Programmering är logiskt. Matematik är logiskt.
Vad som är logiskt i programmeringen (som man normalt inte klarar sig utan) är detta: (exempel)
PHP-kod:
om någonting händer
       då skall detta hända
om någonting annat händer
       då skall detta göras istället
annars
       då skall detta göras 
PHP-kod:
om något är sant och räknaren är större än tio
       då skall räknaren minskas med ett
annars om räknaren är mindre än tio
       då skall detta hända
annars
       skall programmet avslutas 
PHP-kod:
för varje post i listan
       om posten har namnet 
"qson"

visa administrationssidan
       annars
              visa  namnet 
Detta är logiskt tänkande. Utan det kommer man inte långt med programmeringen. Man kan klara sig ändå, men det logiska är svårt att komma ifrån.
Sen själva funktionsnamnen och allt det andra kan underlättas med diverse ramverk, men det logiska tänkandet måste fortfarande hänga med.

Sen kan det ju finnas behov av matematikkunskaper för att kunna göra vissa moment och funktioner, men det är en annan femma
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 12:22 #20
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så är det inte så mycket att kunna "räkna" matematik. Programmering är logiskt. Matematik är logiskt.
Vad som är logiskt i programmeringen (som man normalt inte klarar sig utan) är detta: (exempel)
PHP-kod:
om någonting händer
       då skall detta hända
om någonting annat händer
       då skall detta göras istället
annars
       då skall detta göras 
PHP-kod:
om något är sant och räknaren är större än tio
       då skall räknaren minskas med ett
annars om räknaren är mindre än tio
       då skall detta hända
annars
       skall programmet avslutas 
PHP-kod:
för varje post i listan
       om posten har namnet 
"qson"

visa administrationssidan
       annars
              visa  namnet 
Detta är logiskt tänkande. Utan det kommer man inte långt med programmeringen. Man kan klara sig ändå, men det logiska är svårt att komma ifrån.
Sen själva funktionsnamnen och allt det andra kan underlättas med diverse ramverk, men det logiska tänkandet måste fortfarande hänga med.

Sen kan det ju finnas behov av matematikkunskaper för att kunna göra vissa moment och funktioner, men det är en annan femma
Tack! Väldigt pedagogiskt. Man styr alltså till största del hur "verket" ska agera i olika situationer?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017