FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Det är så att jag håller på med flera olika projekt, och har hållit på med olika projekt innan, men jag brukar inte koda grundbultarna själv utan brukar använda färdiga CMS eller system. Jag har funderat, och jag vill gärna lära mig PHP någon gång. Saken är, att jag har väldigt svårt för matematik. Jag har aldrig varit bra på matte, det är inte så att jag är helt korkad, utan jag gör dock uträkningar otroligt segt och har helt enkelt svårt för att tänka matematiskt, jag blir lätt yr i huvudet.. Man är ju bra på olika grejer, och jag är nog mer lagd åt språk etc. Jag har hört att php bygger mycket på matematik, och det låter rätt så realistiskt, men tror ni att jag kommer ha svårare att lära mig php pga. att jag har svårt för matematik? Det finns ju så otroligt många personer på WN som är riktigt vassa på PHP och allt sådant. Mvh Henrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hmm, vet inte om PHP är så "hardcore" så man måste vara mattegeni, men jag har väldigt lätt för matte, men jag kan inte se varför just matten har varit användbart för mig... än, får jag säga.
Dock tror jag man måste vara fin på problemlösningar, och ha bra minne, så man kommer ihop hur man tänkte när man väl började på första raden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, rent logiskt bör det vara svårare eftersom det är samma del av hjärnan som används.
Jag suger på matte men jag har lyckats bygga en egen e-handelsplattform och en massa andra projekt, så det är inga problem skulle jag säga om man tycker det är kul. Matte är trots allt meningslöst medan man kan bli rik på att koda en webbsida hehe ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren!
Ja, jag tror nog det har mycket med att göra att man får bestämma sig för NU lär jag mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använder du ett ramverk blir det lättare oavsett mattekunskaper.
Har du lätt för språk/grammatik så kan det underlätta. Pröva och se! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har haft rätt lätt för matte och inget problem att förstå programmering. Det är möjligt att egenskaperna hänger ihop.
Men det är väl bara att göra ett försök och se hur det går?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Om du har svårt för mate och programmering så är det väl inte det du ska satsa på (men prova gärna). Gör det du är bra på och köp programmeringstjänster av de som är bra på det.
Själv är jag usel på att laga mat, jag betalar hellre någon som är bra på det. Själv är jag bra på programmering och systemutveckling men usel på många andra saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Heh, jag är inte specielt duktig på matte, och kan inte koda för den delen heller ett skvatt. Men jag gillar att laga mat ![]() "Vill" också lära mig men känner att de är på tok för svårt, bättre låta andra göra de. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar! Jag älskar verkligen WN, det känns som en självklarhet för mig när jag undrar någonting som rör webmasterbranschen. (fast det var väl ganska klockrent onödigt att skriva i ett forum kallat webmasternetwork?^^)
![]() Jag är väldigt ung, så jag har ju framtiden för mig, jag undrade främst då jag som sagt hört rykten om att det ska vara svårare för personer som har svårt för matte, och ville därför kolla med er som kan detta. Jag har helt ärligt inte gett det ett seriöst försök, det är dock bra att kolla upp för framtiden för det lär ju vara dags snart ![]() Och självklart så är det bäst att låta proffsen sköta jobbet, men det hade ju varit väldigt kul att kunna snickra ihop sakerna själv så att säga ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Min syn på saken är följande:
om du är dålig på matte kommer du förr eller senare att stöta på en gräns som blir svår att komma förbi. När du stöter på denna gräns, och exakt hur den yttrar sig är svårt att sia om, men den kommer. Och ju mer komplexa projekt du ger dig på, desto mer sannolikt är det att du stöter på gränsen. Dock kommer du att kunna skapa många webbsajter utan att kunna särskilt mycket matte, helt enkelt för att du inte behöver mer än ganska enkel matte. De problem du kan tänkas stöta på ofta är av en annan natur: att hålla reda på många smådetaljer samtidigt, och pyssla ihop dem rätt. Matten är enkel, detaljerna många. Disclaimer: jag pluggar till gymnasielärare i "data" och matte. Jag tycker matte blir roligare ju mer avancerad den är. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|