Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lära sig php: Svårare om man har svårt för matte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-10, 12:42 #21
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Linus Thorvalds spekulerar i sina memoarer över vilka egenskaper och erfarenheter som hjälpt honom i hans arbete med att utveckla Linux.
Han skriver att hans tvåspråkighet som finlandssvensk gjort att han fått förhålla sig till avancerad grammatik i två språk. Det har hjälpt honom i att konstruera ett nytt operativsystem.

Jag antar att Linus är hyggligt slängd även i matten, men jag är böjd att hålla med honom om språket.
Min sambo som är duktig språkmänniska och dessutom inte är oäven i Excelprogrammering tycker att programmering hör mest ihop med logiskt tänkande och att känna igen mönster. Till exempel att sätta upp en väv i en vävstol, hålla reda på återkommande mönster och se till att allt går jämnt ut på slutet och det inte blir några lösa trådar.
Är kanske ingen slump att de första automatiska "programmerbara" maskinerna var just vävstolar?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 15:11 #22
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Tack! Väldigt pedagogiskt. Man styr alltså till största del hur "verket" ska agera i olika situationer?
jopp.. ett tips är att vara lite som en shackspelare; att försöka förutse vad som skulle kunna hända. som exempel att läsa ur en databas, man skriver kod som hämtar ut det.. men vad händer om det inte kan läsa alls ur databasen eller vad händer om resultatet blir 0 rader?
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 22:34 #23
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av taz76 Visa inlägg
jopp.. ett tips är att vara lite som en shackspelare; att försöka förutse vad som skulle kunna hända. som exempel att läsa ur en databas, man skriver kod som hämtar ut det.. men vad händer om det inte kan läsa alls ur databasen eller vad händer om resultatet blir 0 rader?
Det där är ju iofs. sant för ALLA akademiska discipliner. Oavsett om du sysslar med ekonomi, filosofi, politik, religion, matematik, kemi, psykologi etc. så gäller det ju att ha en bra förmåga att analysera en situation.
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 19:05 #24
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Vet ni bra guider där man lär sig PHP?
De får gärna vara på Svenska.

Jag har kollat lite i Internetworlds men skulle vilja ha lite fler som kan förklara lite mer och dessutom förklara saker som är lite mer avancerade.

Undrar även om det fungerar bra att programmera i notepad ++?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 21:18 #25
ion ion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
ion ion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
^ webdesignskolan.se eller phpportalen.net

Edit: Följande är dock på engelska men bra är den: w3schools.com/php/default.asp
ion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-13, 07:01 #26
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Undrar även om det fungerar bra att programmera i notepad ++?
Det funkar alldeles utmärkt - jag vill slå ett slag för Eclipse dock (gratis också).. finns mycket inbyggd hjälp i programmet och autocompletion med hjälptexter.. massa mums som assisterar.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-15, 20:39 #27
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Det bero på vad man har för bakgrund. Att programmera är att bryta ner problem i steg inte så mycket matte. Sedan bero på vad man har för bakgrund, när jag började med datorer, så var tvingad att programmera dem själv i basic.

PHP är ett ganska lätt programmerat språk. Ett tips är dock att lära grunderna i programmering först , typ i turbo pascal eller liknaden, sedan hoppa på php, då får man en grund och stå på.

Citat:
Hej!
Det är så att jag håller på med flera olika projekt, och har hållit på med olika projekt innan, men jag brukar inte koda grundbultarna själv utan brukar använda färdiga CMS eller system.

Jag har funderat, och jag vill gärna lära mig PHP någon gång.

Saken är, att jag har väldigt svårt för matematik. Jag har aldrig varit bra på matte, det är inte så att jag är helt korkad, utan jag gör dock uträkningar otroligt segt och har helt enkelt svårt för att tänka matematiskt, jag blir lätt yr i huvudet.. Man är ju bra på olika grejer, och jag är nog mer lagd åt språk etc.

Jag har hört att php bygger mycket på matematik, och det låter rätt så realistiskt, men tror ni att jag kommer ha svårare att lära mig php pga. att jag har svårt för matematik?

Det finns ju så otroligt många personer på WN som är riktigt vassa på PHP och allt sådant.

Mvh
Henrik
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-15, 20:43 #28

Hade inte Linus någon släkting också som höjade på något universti. Dvs han har det socialarvet, då är det lättare att lära sej programmera om man har någon i familjen som kan ge stöd. Sedan var väl inte Linux någon ny konsturktion, det var mycket som lånades från Minix.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Linus Thorvalds spekulerar i sina memoarer över vilka egenskaper och erfarenheter som hjälpt honom i hans arbete med att utveckla Linux.
Han skriver att hans tvåspråkighet som finlandssvensk gjort att han fått förhålla sig till avancerad grammatik i två språk. Det har hjälpt honom i att konstruera ett nytt operativsystem.

Jag antar att Linus är hyggligt slängd även i matten, men jag är böjd att hålla med honom om språket.
Min sambo som är duktig språkmänniska och dessutom inte är oäven i Excelprogrammering tycker att programmering hör mest ihop med logiskt tänkande och att känna igen mönster. Till exempel att sätta upp en väv i en vävstol, hålla reda på återkommande mönster och se till att allt går jämnt ut på slutet och det inte blir några lösa trådar.
Är kanske ingen slump att de första automatiska "programmerbara" maskinerna var just vävstolar?
Oläst 2010-08-15, 20:46 #29

Oja! Kom ihåg när man flyttade sprite C64.. Man tvingad att bryta ner "bilderna" till binärtal, därav fick man lära sej en del matte som vanliga 12 åringar inte sysslar med. Men C64:a var svår programmerad.. Man fick verkligen gå nära maskinvara för göra saker och ting på C64:an.

Men mycket webprogrammering handlar mest om att skyffla data , inte så mycket matte.

Citat:
Ursprungligen postat av Althalos Visa inlägg
Jag började programmera spel när jag var tolv år. Jag var jättestolt varje gång jag lyckades med något nytt som hade med matematik att göra: räkna ut vinkeln mellan två objekt i ett "rum", avståndet mellan objekt, och hur acceleration fungerar. Det var enkel trigonometri och pytaghoras sats, du förstår att jag givetvis låg på min yttersta gräns vad gäller matematik hela tiden.

Senast redigerad av klein den 2010-08-15 klockan 20:51
Oläst 2010-08-15, 21:48 #30

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Hade inte Linus någon släkting också som höjade på något universti. Dvs han har det socialarvet, då är det lättare att lära sej programmera om man har någon i familjen som kan ge stöd. Sedan var väl inte Linux någon ny konsturktion, det var mycket som lånades från Minix.
Linus mor, far och farfar var journalister, farfar Ole dessutom erkänd poet. Hans syster är översättare. Verkar som om språk är en nedärvd talang inom familjen.
Ingen annan i familjen har jobbat med datorer.

Även om Linux bygger på mycket annat, så är det ändå en exceptionell prestation att bygga ett nytt operativ.

Som webdesigner är den gode Linus Thorvalds rätt klen:
http://www.cs.helsinki.fi/u/torvalds/
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017