FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Linus Thorvalds spekulerar i sina memoarer över vilka egenskaper och erfarenheter som hjälpt honom i hans arbete med att utveckla Linux.
Han skriver att hans tvåspråkighet som finlandssvensk gjort att han fått förhålla sig till avancerad grammatik i två språk. Det har hjälpt honom i att konstruera ett nytt operativsystem. Jag antar att Linus är hyggligt slängd även i matten, men jag är böjd att hålla med honom om språket. Min sambo som är duktig språkmänniska och dessutom inte är oäven i Excelprogrammering tycker att programmering hör mest ihop med logiskt tänkande och att känna igen mönster. Till exempel att sätta upp en väv i en vävstol, hålla reda på återkommande mönster och se till att allt går jämnt ut på slutet och det inte blir några lösa trådar. Är kanske ingen slump att de första automatiska "programmerbara" maskinerna var just vävstolar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jopp.. ett tips är att vara lite som en shackspelare; att försöka förutse vad som skulle kunna hända. som exempel att läsa ur en databas, man skriver kod som hämtar ut det.. men vad händer om det inte kan läsa alls ur databasen eller vad händer om resultatet blir 0 rader?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vet ni bra guider där man lär sig PHP?
De får gärna vara på Svenska. Jag har kollat lite i Internetworlds men skulle vilja ha lite fler som kan förklara lite mer och dessutom förklara saker som är lite mer avancerade. Undrar även om det fungerar bra att programmera i notepad ++? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
^ webdesignskolan.se eller phpportalen.net
Edit: Följande är dock på engelska men bra är den: w3schools.com/php/default.asp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Det bero på vad man har för bakgrund. Att programmera är att bryta ner problem i steg inte så mycket matte. Sedan bero på vad man har för bakgrund, när jag började med datorer, så var tvingad att programmera dem själv i basic.
PHP är ett ganska lätt programmerat språk. Ett tips är dock att lära grunderna i programmering först , typ i turbo pascal eller liknaden, sedan hoppa på php, då får man en grund och stå på. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Hade inte Linus någon släkting också som höjade på något universti. Dvs han har det socialarvet, då är det lättare att lära sej programmera om man har någon i familjen som kan ge stöd. Sedan var väl inte Linux någon ny konsturktion, det var mycket som lånades från Minix.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Oja! Kom ihåg när man flyttade sprite C64.. Man tvingad att bryta ner "bilderna" till binärtal, därav fick man lära sej en del matte som vanliga 12 åringar inte sysslar med. Men C64:a var svår programmerad.. Man fick verkligen gå nära maskinvara för göra saker och ting på C64:an.
Men mycket webprogrammering handlar mest om att skyffla data , inte så mycket matte. Citat:
Senast redigerad av klein den 2010-08-15 klockan 20:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Ingen annan i familjen har jobbat med datorer. Även om Linux bygger på mycket annat, så är det ändå en exceptionell prestation att bygga ett nytt operativ. Som webdesigner är den gode Linus Thorvalds rätt klen: http://www.cs.helsinki.fi/u/torvalds/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|