FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som jag ser det så har Olle givet upphovsrätt till råmaterialet såväl ideell som ekonomisk om inget annat avtalats. Möjligen är redan denna upphovsrätt delad med Pelle i och med att Pelle i din beskrivning ligger bakom manus och regi.
Den redigerade versionen bör väl ha uppnåt verkshöjd och därmed också ge Pelle en del av upphovsrätten. Jag förmodar att de båda herrarna delar på upphovsrätten till den redigerade filmen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jonny: Ja om båda parter är överens om att Pelle bad Olle att filma åt honom (uppdrag) och inte att det var en arbetsfördelning i stil med "du filmar och jag redigerar".
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den här situuationen som diskuteras är nog rätt vanlig så det är ett riktigt intressant problem att diskutera, många intressanta och bra synpunkter oxo.
Viktigt att definiera om ägandet av utrustningen har betydelse vilket de flesta här verkar vara överens om att det inte har. Det är dock äganderätten till kameran som Pelle anser vara det helt avgörande för vem som har upphovsrätten. Det verkar finnas en skillnad i åsikt om det är på "uppdrag" (även om det är gratis arbete) eller om det sker ett "samarbete". En mening som Pelle har framfört är; "Kan du filma mig när jag är med?" Det är så att Pelle i detta fall är med på bilderna som Olle filmat. Olle är aldrig med på bilderna för han håller i kameran. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|