Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upphovsrätt med lånad kamera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-12, 20:23 #11
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Som jag ser det så är det stora problemet är att Pelle hävdar fullständiga rättigheter till allt material med motiveringen att han äger kameran och att han då har full upphovsrätt till materialet.
Vem som är ägare till kameran saknar ju dock fullständigt betydelse i upphovsrättslig bemärkelse.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-12, 21:31 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av opik Visa inlägg
Hur lång tid kommer det ta innan någon faktiskt kollar upp det i upphovsrättslagen? (Tips: 1§).

"1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket..."

Och då kan vi snabbt avgöra att ägandet av utrustningen har ingen betydelse för vem som får upphovsrätten.

Vad mer är otydligt?

Ingen som har svarat har hittills hävdat att ägarskapet av kameran spelar någon roll... eller vad har jag missat nu?

Edit: Stavfel

Senast redigerad av Gustav den 2010-03-12 klockan 22:53
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-12, 22:05 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag visste inte att man behövde citera något för att kunna det så jag tycker nog att det danneskjold skrev ger en precis beskrivning av det upphovsrättsliga läget och jag ser ingen som tycker annorlunda hittills.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-12, 23:17 #14
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Suckar djup. Jaja, flumma vidare.
opik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 01:28 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av opik Visa inlägg
Suckar djup. Jaja, flumma vidare.
Flumm som leder diskussionen är ju bättre än att svara på något annat än frågan som ställdes.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 01:32 #16
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Olle äger ensam upphovsrätten till råmaterialet, däremot lär han få svårt att bevisa att det är han som har filmat det.

Pelle äger upphovsrätten till redigeringsarbetet, dock inte nödvändigtvis till själva filmen. Olle är i sin fulla rätt att hindra Pelle att publicera filmen.

Olle kan på samma sätt inte heller publicera filmen, om inte Pelle godkänner det.

I rätten hänger det troligen framförallt på om det faktiskt går att bevisa vem som fotograferat. I normala fall "äger" ju fotografen råmaterialet, men i detta fallet blir det lite knivigt. Det känns mest som att de forna vännerna inte längre ska ägna sig åt sin hobby tillsammans.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 03:17 #17
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Olle äger ensam upphovsrätten till råmaterialet, däremot lär han få svårt att bevisa att det är han som har filmat det.
Det är ju dock tydligt att det inte är Pelle som har filmat eftersom han är med i bild. Men Pelle förnekade väl aldrig att det var Olle som filmade?

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Pelle äger upphovsrätten till redigeringsarbetet, dock inte nödvändigtvis till själva filmen. Olle är i sin fulla rätt att hindra Pelle att publicera filmen.
Nu hade de väl en muntlig överenskommelse om att Olle skulle filma och att Pelle skulle redigera och lägga ut på nätet. Alltså borde inte Pelle kunna invända mot publiceringen, trots att han har upphovsrätten till råmaterialet.

Om de har formulerat det i still med att "Olle filmar åt Pelle" så kanske Pelle har fria händer att göra vad han vill med filmen? Har Olle i så fall någon del i upphovsrätten för slutresultatet?
Pelle: Kan du filma åt mig?
Olle: Ja, visst.

Det här kanske är lite långsökt, men kan det rent av vara så att Pelle har den ekonomiska upphovsrätten för råmaterialet i och med att Olle filmade på uppdrag av Pelle? (Olle har dock den ideella upphovsrätten till råmaterialet.)

En annan aspekt är att de som syns i bild (om de är identifierbara) måste väl godkänna att filmen publiceras. Det har dock inte med upphovsrätt att göra.

Senast redigerad av BjörnJ den 2010-03-13 klockan 03:19
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 07:49 #18
Westmans avatar

Westmans avatar

opik, vad är flummigt i den beskrivningen av det upphovsrättsliga läget? Har du något vettigt att komma med eller vill du bara trolla lite?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 07:51 #19
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Pelle har ju i princip beställt ett arbete av Olle. Ska vi dra det längre kan vi fundra på vem som har upphovsrätten vid direktsändningarna av melodifestivalen. Är det kamera
mannen eller någon annan? Om jag möter några turister som vill att jag tar en bild av dem och senare ser jag på en blogg att den bilden finns där, kan jag då kräva att de ska ta bort bilden med hänvisning till upphovsrätten?

En riktigt lurig fråga men spontant så skulle jag också lägga en slant på Olle, möjligen att de har gemensam upphovsrätt men inte på att Pelle har ensamrätt (till råfilmen alltså).

Senast redigerad av Jan Eriksson den 2010-03-13 klockan 07:54
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 09:42 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Som jag ser det så har Olle givet upphovsrätt till råmaterialet såväl ideell som ekonomisk om inget annat avtalats. Möjligen är redan denna upphovsrätt delad med Pelle i och med att Pelle i din beskrivning ligger bakom manus och regi.

Den redigerade versionen bör väl ha uppnåt verkshöjd och därmed också ge Pelle en del av upphovsrätten. Jag förmodar att de båda herrarna delar på upphovsrätten till den redigerade filmen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017