Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upphovsrätt med lånad kamera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-12, 18:54 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Nu gissar jag… men här kommer ett försök.
Edit: Har Pelle haft en överenskommelse med Olle om att han får redigera materialet? Eftersom det inte framgår av texten, så utgår jag ifrån att han inte har det.
Det är en muntlig överenskommelse om Olle ska "filma" och att Pelle ska "redigera" materialet och "lägga ut det på YouTube". Det är ett av syftena med att filma dessa sekvenser över huvud taget.

Som jag ser det så är det stora problemet är att Pelle hävdar fullständiga rättigheter till allt material med motiveringen att han äger kameran och att han då har full upphovsrätt till materialet. Pelle vägrar dessutom att ge Olle tillgång till det oklippta råmaterialet med motivering att Olle inte har något rätt alls till råmaterialet.

Olle har bett om att få materialet för att själv göra en egen klippning som han vill lägga ut på YouTube med helt andra sekvenser än vad Pelle valt ut i sin klippning. Av det totala råmaterialet på 15-30 minuter per filmtillfälle så använder Pelle ca 2-3 minuter i sin klippta version som han publicerar. Resten av materialet används inte utan "arkiveras".

Det finns inga anställningsförhållanden mellan parterna. Parterna är privatpersoner.

Detta är ett kinkigt problem att fundera på. Det finns inga pengar involverade men det är frågan om vem som får ha tillgång till materialet , redigera och publicera det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-12 klockan 19:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017