Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nätverkstekniker, finns det någon framtid?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-04, 13:55 #61
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Vill arbeta på kommunens IT-enhet, Sjukhusets IT-enhet eller Telias IT-enhet och sköta den dagliga driften av nätverket och installation av nätverk sen se till att det funkar som det ska.
Jo, men vet du vilken utrustning dessa har så att du får rätt utbildning?
Tex. kanske inte så smidigt att ta massa Cisco cert, om dessa nu inte har Cisco utrustning.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-05, 00:18 #62
kriwen kriwen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
kriwen kriwen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Jag har snabbskummat igenom denna tråd och det jag kan säga är att @stateCollapse är i samma situation som jag var för 10 år sen. Gick en massa datautbildningar som nätverks, drifttekniker och webbutveckling. Bra utbildningar men för mycket nu när jag ser tillbaks. Allt jag läst om Novell och Cisco har jag knappt haft nytta av sen utbildningen. Jag har jobbat med Microsoftprodukter och lite Lotus Domino. Att jag är certifierad på MS och Lotus spelade ingen roll när jag sökte jobb, det var via kontakter som jag kom in i IT-branchen.

Mitt råd till dig är som flera skriver, ta en ordentlig funderare på vad du verkligen vill lära dig och lär dig så mycket inom ett mer begränsat område. Att kunna läsa engelska flytande är det första steget du ska ta om du ska bli något inom IT.

Lycka till med utbildning och framtida arbete.
kriwen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 09:17 #63
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Någon som kan tala ur skäggen och berätta för mig hur det främst fungerar med Nätverkstekniker.

Säg att jag nu går den här utbildningen, ordnar CCNA och CCNP efter utbildningen. Jag söker arbete och det står mellan mig och en annan kille.

Han är endast självlärd, ingen utbildning men han har certifikat som CCNA och CCNP. Han har aldrig tidigare arbetat, med andra ord är han i samma situation som jag men utan utbildning och han kan lika mycket som jag men han faller på utbildning.

Vem skulle arbetsgivaren anställa? Han med utbildning eller han utan utbildning?

Läste i tråden att någon skrev att arbetsgivare i 9/10 fall hellre anställer en med utbildning då man vet att jobbet blir utfört riktigt. Men som sagt, vem skulle arbetsgivaren anställa? Jag som har två års utbildning på Universitetet, ingen erfarenhet mer än den jag har ifrån skolan och certifierad i CCNA och CCNP eller den killen som inte har någon utbildning, men däremot är självlärd och innehar exakt samma kunskaper som jag och samma certifikat?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 09:26 #64

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Vem skulle arbetsgivaren anställa? Han med utbildning eller han utan utbildning?
Han anställer den som är bäst lämpad, den personen som kan tala för sin sak, som arbetsgivaren får bäst intryck av.

Senast redigerad av Jonas den 2010-01-08 klockan 10:00
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 15:31 #65
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Han anställer den som är bäst lämpad, den personen som kan tala för sin sak, som arbetsgivaren får bäst intryck av.
Du bad mig i ett tidigare inlägg sända ett e-postmeddelande dit jag vill arbeta som Nätverkstekniker. Jag skickade ett e-postmeddelande till IT-enheten på min kommun och fick detta svar

Citat:
Hej!

Vi använder i huvudsak Ciscos prylar men vi har även en hel del 3com. För att jobba med kommunikation inom Sundsvalls kommun så finns det olika krav beroende på om hu hanterar de centra delarna eller utrustning i spridningsnätet.

Certifikat är inte det viktigaste utan det är dina kunskaper. I och för sig så är certifikat ätt sätt att bevisa sina kunskaper. För att arbeta med de centrala delarna vill jag förutom att du ha gedigna kusnkaper inom kommunikationsområdet dessutom mångårig erfarenhet. För att arebte med spridningsnätet behövs inte lika djupa kunskaper och lång erfarenhet.

Några fastslagna krav finns allstå inte utan kraven anpassas till det behov som finns vid det aktuella rekryteringen

Hör av dig om du har ytterligare funderingar
Kort därefter fick jag följande.

Citat:
Lycka till med utbildningen!

Kul att du är intressera av vår arbetsplats. Vi har mycket intressanta arbetsuppgifter inom detta område. Du är varmt välkommen att höra utav dig när utbildningen är klar så får vi träffas och pratas vid om en eventuell anställning.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-08 klockan 16:21
Oläst 2010-01-08, 16:43 #66
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Angående diskussionen om vad som är bäst mellan att vara självlärd eller att studera allting så tycker jag inte att någonting överlag är bättre än det andra. Det fungerar olika för olika människor och alla vet inte vad de är intresserade av vid 13 års ålder.

Min medelålders morsa startade två företag i år, min flickväns morsa börjar plugga till lärare vid 40 års ålder! Det är aldrig försent att börja studera bara för att man inte hade ett enormt intresse från grunden.

Personligen är jag en självlärd webbdesigner och webbutvecklare (antagligen precis som många andra här på forumet). Jag tror att med mina kunskaper inom XHTML, CSS, jQuery, PHP och MYSQL är intressantare på arbetsmarknaden om 5 år än kamrat som läser på högskolan nu för att bli PHP-utvecklare.

Jag är redan hyffsat intressant på arbetsmarknaden och jag har inte haft några problem med att få jobb. När min vän är klar med sin utbildning så är jag övertygad om att jag med min arbetserfarenhet och breda kunskap fortfarande kommer att få jobb minst lika enkelt som honom. Däremot säger jag inte att min väg var bättre eller sämre än hans.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 18:08 #67
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
I första hand anställer man den som är mest kompetent och kan bevisa det. Med andra ord - tidigare arbete inom området och referenserna är viktigast. Efter det kommer utbildningar och kunskap. Självlärd kunskap är jättesvår att styrka utan att ha arbetat så i det läget vinner den som utbildat sig.

Eller som ett lokalt företags slogan säger: Ingenting slår praktisk erfarenhet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 04:09 #68
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Firebrand håller kurser och priset är ca 7000 SEK per kursdag + moms. Det verkar vara helt normala priser för tekniska kurser.

Certifieringar brukar vara uppbyggda så att man kan ta flera exempelvis 7-12 olika mindre certifieringar där varje delcertifiering är specialicerad på ett verktyg eller en miljö. Varje sån certifiering brukar kosta ca 2000 spänn. Kurserna behöver man normalt inte gå för att göra en certifiering, men är man studievan och har en del erfarenhet och kan läsa in ämnet själv så räcker det oftast med att läsa litteraturen och sen gå och göra testen.

Behöver man gå alla kuserna hos ett utbildningsföretag så har man nog valt fel yrke, man kan gå några enstaka kurser som är centrala men läsa in de mesta själv på eget iniativ.

En universitetsutbildning ger en teoretisk grund som man förväntas klara att vidareutveckla på egen hand när man börjar arbeta. Universitetsutbildningarna är aldrig enbart inriktade på att lära sig ett specifikt verktyg, det är däremot de privata utbildningsföretagens kurser eftersom de brukar använda utbildningsmaterial från exempelvis CISCO, Sun, IBM eller Microsoft och kurserna är då helt fokuserade på respektive tillverkares egna produkter.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-01-09 klockan 04:13
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 12:04 #69
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det handlar ju inte bara om att få jobbet, utan även att få betalt för det. Med en utbildning i bagaget brukar lönen bli lite högre då.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 14:20 #70
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det handlar ju inte bara om att få jobbet, utan även att få betalt för det. Med en utbildning i bagaget brukar lönen bli lite högre då.
Han sa det. Jag frågade vad ingångslönen ligger på om jag börjar arbeta på kommunens IT-enhet och då frågade han hur gammal jag var när utbildningen är färdig och sedan bad han mig länka till utbildningen. Svaret var 24.550kr/mån som ingångslön och tilldelas jag andra uppgifter och tar cert så får jag högre lön.

IT-chefen på kommunen där han arbetar har 33.000kr/mån men då har dom arbetat i 10-15 år där sa han.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017