FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Den bästa (mest hållbara) metoden jag har sett är tallriksmodellen+vattengympa/simming. Att äta efter tallriksmodellen är inte kärnfysik och de flesta slutar överäta utan att gå hungriga och vattengymnastik och simning är väldigt bra motionsformer som alla överviktiga också kan utöva. Det är det som har fungerat bäst för de personer jag känner.
Vill man göra tvåstegsmodellen ovan till en trestegsmodell för accelerera viktnedgången så föreslår jag att man säljer/ställer av bilen och börjar gå vart man än ska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man kan gå på vilka dieter man vill men men kommer med största sannolikhet att falla tillbaks i gamla mönster och rutiner om man inte samtidigt arbetar hårt med att förändra sina rutiner för att få en hälsosammare livsstil, och detta är oftast det som är svårast och tar längst tid.
Det är väl ok att gå på en diet för att få en boost genom att tappa kilo snabbt men till sist så handlar det om träning och rutiner. Jag och min sambo gick/går på Xtravaganza (http://www.xtravaganza.se/) dom tar ett helhets grepp runt viktminskningen, det börjar med några veckor på VLCD för att sedan övergå till till vad som kallas halvfart och helfart vilket innebär att man gradvis lär sig äta "rätt". Självklart varvas detta hela tiden med träning och man får hela tiden hjälp av sin hälso coach. Detta är ett rätt kostsamt alternativ men det ger rejäla resultat, jag gick ner ca 15-20 kilo mellan september och slutet på december och min sambo tappade ca 30 kilo på samma tid och nu efteråt så lever vi på ett helt annat sätt än tidigare, vi tränar regelbundet och äter en bra kost och vi mår betydligt bättre. Jag försöker inte sälja Xtravaganzas tjänster även om det kanske låter så, det finns säkert andra som har samma koncept som jag inte känner till men jag tror att just delen mer personlig coachning är vädligt viktigt för oss som inte redan har en väl inarbetad hälsosam livsstil. Så mitt råd är att köra på någon VLCD diet i kombination med personlig coachning, du lär få bra resultat och det snabbt. Lycka till |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En variant som jag har hört, som låter trovärdig men jag har inte testat, går ut på att man bygger på tallriksmodellen, men man anpassar den efter sina behov. Varianten går helt enkelt ut på att man lyssnar på sin kropp.
Utgå från tallriksmodellen (1/3 protein, 1/3 kolhydrater, 1/3 grönsaker) och anpassa på följande sätt: * Känner du dig sötsugen mellan måltiderna har du ätit för lite kolhydrater. Öka mängden kolhydrater, minska mängden grönsaker. * Blir du hungrig innan nästa måltiden har du ätit för lite protein, öka mängden protein, minska mängden grönsaker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det är sockerberoendet (med socker menar jag alla typer av kolhydrater) som är det stora problemet i samhället idag. Max 15% (själv håller jag mig runt 5%) av den energi vi stoppar i oss ska komma från kolhydrater, annars måste kroppen konstant skicka ut insulin för att pressa ner blodsockret. För att sänka blodsockret omvandlar insulinet det till fett och skickar det för lagring även fettlagren redan är tillräckliga. Fallande blodsocker skickar sötsug- och hungersignaler till kroppen och vi är inne i en ond cirkel. Prova att dra ner på kolhydraterna i någon månad, ni kommer att märka att ni mår riktigt bra, är konstant pigg hela dagarna och inte känner något sötsug. Man blir som en helt ny människa. Det är som att man tidigare varit någon typ av halvzombie (lätt överdrivet). Ni som provat känner garanterat igen er i den beskrivningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Apropå logik så hur många tjocka narkomaner finns det?
Logik kan vara sund och osund beroende på vilka faktorer man väljer att ta med och vilka man väljer bort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte för att hålla på med en dyr diet så gör som daniel skrev:
Mitt tips till dig för en hållbar vikt och en mer hälsosam livsstil: Ät bättre, ät mindre, gör av med mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Ja man behöver absolut inte följa någon diet eller guru för att komma i bra form. Dessa råd är GRATIS och jag VET att de hjälper: 1. Ät 5-6 gånger om dagen fördelat på SMÅ portioner och SMÅ mellanmål. Tugga gärna sockerfritt tuggummi ibland emellanåt om du har lätt att få hål i tänderna. Ett exempel på mellanmål är en rågbulle med ost och ägg och en juice. 2. Ät relativt mycket till frukost och lunch (och det tidiga mellanmålet) och inte så väldans stor portion till middag. 3. Var försiktig med sockret. Byt ut lite av de snabba kolhydraterna mot långsamma dito och protein. 4. Välj inte bort fettet helt ur din kosthållning. Kroppen behöver fett för att hålla igång metabolismen (förbränningen). Exempel på nyttiga fettkällor är: nötter, oliver, fet fisk osv. 5. Träna hellre fyra korta pass i veckan än två långa. Det ger oftast mer än "marathonpass". 45-60 min per pass är tillräkligt om man håller igång ordentligt. 20 minuter är bättre än inget. Snabba promenader räknas också. 6. Ta en "ätardag" per vecka och ät då vad du vill och gillar. Dels boostar det din metabolism, dels ger dig dig en motivation att uthärda lite mer återhållsamma dagar i övriga veckan. Men bara EN sådan frossardag annars så slår det bakut. 7. Ät inte för lite. Äter man väldigt lite/fastar ställer kroppen in sig på svält och förbränner muskler istället för fett. Musklerna vill väl du behålla om möjligt?! NO GURU, NO METHOD, NO TEACHER ;-)
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-04-23 klockan 15:23 Anledning: meningsbyggnadsfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Eller för att göra det ännu enklare. Inget bröd ingen sås och ingen läsk.
Godis på lördagar. Det är väldigt lätt att hålla och ger resultat, sikta på att tappa du 0,5kg/vecka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag körde aftonbladets viktklubb relativt strikt på veckorna och "svinade" varje lördag med godis, alkohol och snabbmat. Detta i kombo med träning 4-5ggr i veckan så tappade jag som mest 16kg på några månader.
Min personliga åsikt även om jag vet att många inte håller med är att försöka köra fler kalorier ut än in och äta normal mat istället för att svälta sig med pulver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ett bra tips är att ta cykeln istället för bilen så ofta som möjligt. Det är dessutom oftast smidigare om man bor i en större stad.
![]() |
Svara |
|
|