FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En variant som jag har hört, som låter trovärdig men jag har inte testat, går ut på att man bygger på tallriksmodellen, men man anpassar den efter sina behov. Varianten går helt enkelt ut på att man lyssnar på sin kropp.
Utgå från tallriksmodellen (1/3 protein, 1/3 kolhydrater, 1/3 grönsaker) och anpassa på följande sätt: * Känner du dig sötsugen mellan måltiderna har du ätit för lite kolhydrater. Öka mängden kolhydrater, minska mängden grönsaker. * Blir du hungrig innan nästa måltiden har du ätit för lite protein, öka mängden protein, minska mängden grönsaker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det är sockerberoendet (med socker menar jag alla typer av kolhydrater) som är det stora problemet i samhället idag. Max 15% (själv håller jag mig runt 5%) av den energi vi stoppar i oss ska komma från kolhydrater, annars måste kroppen konstant skicka ut insulin för att pressa ner blodsockret. För att sänka blodsockret omvandlar insulinet det till fett och skickar det för lagring även fettlagren redan är tillräckliga. Fallande blodsocker skickar sötsug- och hungersignaler till kroppen och vi är inne i en ond cirkel. Prova att dra ner på kolhydraterna i någon månad, ni kommer att märka att ni mår riktigt bra, är konstant pigg hela dagarna och inte känner något sötsug. Man blir som en helt ny människa. Det är som att man tidigare varit någon typ av halvzombie (lätt överdrivet). Ni som provat känner garanterat igen er i den beskrivningen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|