Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Intressanta Resmål / Länder

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-21, 14:24 #21
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Kan bara hålla med om att Japan är ett land värt att besöka. Väldigt annorlunda och intressant! Var i Tokyo och Kyoto i höstas och det var en resa värd att minnas.

Även Kuba är ett spännande resmål då det även där är väldigt annorlunda.
Kontrasten mellan Japan och Kuba är ganska stor om vi säger så...
Skinza.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-21, 17:02 #22
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar

Reg.datum: Mar 2013
Kul tråd! Är själv en enormt inbiten backpacker trots att jag är ung! Har besökt en del ställen på moder jord, men det jag absolut kan rekommendera är mellanöstern.

För 1½ år sedan åkte jag iväg under 3 månaders tid till Jordanien, Libanon, Syrien och Iran. Samtliga var otroligt trevliga länder med en mycket genuin och glad befolkning. Tyvärr hade oroligheterna i Syrien nyligen brutit ut när jag var där, så jag kunde inte åka överallt p.g.a rebellaktivitet och det var jobbigt många checkpoints/kontroller.

Ett ställe jag rekommenderar i b.la Iran är Isfahan, de har väldigt fin arkitektur och världens underbaraste nougat.
Det som kan vara lite jobbigt är att om du är som mig, blond och svensk - blir väldigt uppmärksammad. Åtminstonde i Iran/Syrien, visst, det är charmigt och känns lite kul i början. Men efter ett tag blir det riktigt påfrestande.

Snart när jag får tid och lite mer ledighet så har jag planerat en resa i kaukasus-regionen, speciellt Armenien och Georgien verkar riktigt fint.

EDIT:
Lite kul kuriosa, i Iran så hängde jag och umgicks med ett par inhemska webbutvecklare faktiskt. Det var riktigt coolt att se hur dom arbetade med webb jämfört med oss i sverige, med tanke på hur speciellt landets internet fungerar. Exempelvis censur, filter, blockeringar och massa regelverk.

Senast redigerad av leonard den 2013-04-21 klockan 17:08
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-21, 20:43 #23
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ser väldigt mysigt ut, 750USD per natt senaste prislista när jag kollade om man inte vill ha minsta.

Men hur menar du med isolerat? Ligger det långt ifrån Flygplats?
Hur är klimatet? Att det är varmt och skönt fattar jag men om det är mycket regn och så?
Enda jag vet om Tanzania är att dom har en bra offshore bank FBME där, dock verkar flygförbindelser vara lite halvdåliga och väldigt långa byten.
Kanske något bra land man kan mellanlanda via för få mer optimal flygväg?
Åt andra sidan är det rätt skönt slippa Pappa betalar ungar som alltid är aspackade.
Men har du varit där nyligen? Eller vad det länge sedan du resta dit?
Vi var på Zanzibar i tre veckor för fyra år sen, bodde hemma-hos inne i Stonetown och hängde med pojkarna i gränderna. Min fru talar swahili och har bott där tidigare så. Vi bodde inte på det föreslagna hotellet. Mnemba Island är ett alternativ om du söker avskildhet.

Vädret är som en finsk bastu, mycket hög luftfuktighet och runt 30 grader varje dag. Nu är det regn- och lågsäsong men om du åker i november-januari bör det vara bättre väder.

Flyget är inte som Emirates direkt men KLM/Kenya Airways/Ethiopian Airlines trafikerar Zanzibar. Sen får du flyga pytteplan till Pemba och åka båt. Om jag förstått det rätt så är det bara båt som gäller för att komma till hotellet.

Ethiopian tror jag flyger Stockholm-Rom-Addis (etiopien)-Dar es Salaam-Zanzibar. Många mellanlandningar, tog ett dygn att resa ner och lika länge hem. Ofta nattflyg. Flyger du från Europa kan du mellanlanda i Doha/Qatar på vägen ner.

Jag har även hört att det finns nån slags reseguide för Zanzibar online som du säkert hittar om du googlar.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-21, 22:29 #24
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Fernando de Noronha är enligt mig ett av dem bästa ställena man kan besöka. Maxgräns på antal besökare som får vistas samtidigt, underbar dykning, stränder och natur.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 14:52 #25
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Åk till Lappland eller gå Kungsleden. Eller till Alperna gör gör motsvarande.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-23, 10:39 #26
eudrinks.se eudrinks.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
eudrinks.se eudrinks.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Med den budgeten du har, hyr en lyxvilla vid Ohridsjön, Europas äldsta sjö:

http://www.guardian.co.uk/travel/201...ova-lake-ohrid

Missa inte smaka den utsökta, endemiska Ohrid öringen. Kombinera med turer till Albanien och Grekland.

http://www.youtube.com/watch?v=6OcoQnjEh1U

http://www.youtube.com/watch?v=yln4O4GP37g
eudrinks.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-26, 14:40 #27
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2012
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2012
Albanien är riktigt vackert, hyr en privat stuga, och du kommer inte ångra dig. Gästvänligheten är stor med.
cvnu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-26, 15:59 #28
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Eller så reser du till Sydafrika. Givetvis flyg i first class, eftersom du inte gillade "parasiter"/vanliga människor: kostnad: 55 000 kr.
Sen bor du på sir Richard Bransons lyxlodge Ulusaba, förslagsvis Cliff Lodge (http://www.ulusaba.virgin.com/en/ulu...es/cliff_lodge) för 41 000 kr per natt och person. Sen kan du ju alltid flyga till seychellerna efteråt för att vila upp dig.

Lycka till.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017