FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan bara hålla med om att Japan är ett land värt att besöka. Väldigt annorlunda och intressant! Var i Tokyo och Kyoto i höstas och det var en resa värd att minnas.
Även Kuba är ett spännande resmål då det även där är väldigt annorlunda. Kontrasten mellan Japan och Kuba är ganska stor om vi säger så... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Kul tråd! Är själv en enormt inbiten backpacker trots att jag är ung! Har besökt en del ställen på moder jord, men det jag absolut kan rekommendera är mellanöstern.
För 1½ år sedan åkte jag iväg under 3 månaders tid till Jordanien, Libanon, Syrien och Iran. Samtliga var otroligt trevliga länder med en mycket genuin och glad befolkning. Tyvärr hade oroligheterna i Syrien nyligen brutit ut när jag var där, så jag kunde inte åka överallt p.g.a rebellaktivitet och det var jobbigt många checkpoints/kontroller. Ett ställe jag rekommenderar i b.la Iran är Isfahan, de har väldigt fin arkitektur och världens underbaraste nougat. ![]() Det som kan vara lite jobbigt är att om du är som mig, blond och svensk - blir väldigt uppmärksammad. Åtminstonde i Iran/Syrien, visst, det är charmigt och känns lite kul i början. Men efter ett tag blir det riktigt påfrestande. Snart när jag får tid och lite mer ledighet så har jag planerat en resa i kaukasus-regionen, speciellt Armenien och Georgien verkar riktigt fint. EDIT: Lite kul kuriosa, i Iran så hängde jag och umgicks med ett par inhemska webbutvecklare faktiskt. Det var riktigt coolt att se hur dom arbetade med webb jämfört med oss i sverige, med tanke på hur speciellt landets internet fungerar. Exempelvis censur, filter, blockeringar och massa regelverk. Senast redigerad av leonard den 2013-04-21 klockan 17:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vädret är som en finsk bastu, mycket hög luftfuktighet och runt 30 grader varje dag. Nu är det regn- och lågsäsong men om du åker i november-januari bör det vara bättre väder. Flyget är inte som Emirates direkt men KLM/Kenya Airways/Ethiopian Airlines trafikerar Zanzibar. Sen får du flyga pytteplan till Pemba och åka båt. Om jag förstått det rätt så är det bara båt som gäller för att komma till hotellet. Ethiopian tror jag flyger Stockholm-Rom-Addis (etiopien)-Dar es Salaam-Zanzibar. Många mellanlandningar, tog ett dygn att resa ner och lika länge hem. Ofta nattflyg. Flyger du från Europa kan du mellanlanda i Doha/Qatar på vägen ner. Jag har även hört att det finns nån slags reseguide för Zanzibar online som du säkert hittar om du googlar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fernando de Noronha är enligt mig ett av dem bästa ställena man kan besöka. Maxgräns på antal besökare som får vistas samtidigt, underbar dykning, stränder och natur.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Åk till Lappland eller gå Kungsleden. Eller till Alperna gör gör motsvarande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Med den budgeten du har, hyr en lyxvilla vid Ohridsjön, Europas äldsta sjö:
http://www.guardian.co.uk/travel/201...ova-lake-ohrid Missa inte smaka den utsökta, endemiska Ohrid öringen. Kombinera med turer till Albanien och Grekland. http://www.youtube.com/watch?v=6OcoQnjEh1U http://www.youtube.com/watch?v=yln4O4GP37g |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Albanien är riktigt vackert, hyr en privat stuga, och du kommer inte ångra dig. Gästvänligheten är stor med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller så reser du till Sydafrika. Givetvis flyg i first class, eftersom du inte gillade "parasiter"/vanliga människor: kostnad: 55 000 kr.
Sen bor du på sir Richard Bransons lyxlodge Ulusaba, förslagsvis Cliff Lodge (http://www.ulusaba.virgin.com/en/ulu...es/cliff_lodge) för 41 000 kr per natt och person. Sen kan du ju alltid flyga till seychellerna efteråt för att vila upp dig. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|