![]() |
Intressanta Resmål / Länder
Jag gillar att resa och se mig omkring så har några förslag på intressanta länder eller platser att resa till?
Jag bor ju idag på medelhavet och det är vinter här och är ändå 18-22 grader på dagarna, så är inte ute efter sol och badsemester i första hand. Värme och sol är skönt, och SPA och pool är ingen nackdel men är inte huvudmål för resa. Så både förslag på kortresor som man kan åka iväg några dagar på och längre resor man behöver vara borta 14-30 dagar på. Är dock väldig petig när det gäller service och hotell, 5 stjärnor på hotell är krav. Ska jag bo så är det svit som gäller, budget mellan 5.000-15.000 per natt brukar jag köra på för få vettig standard på rum och service. Så med andra ord inga charter resor med massa ungar jag är ute efter. Sedan vet jag att det är väldig mycket pengar i vissa länder, fast egen erfarenhet vet jag att även billiga länder saltar sina priser på lyxhotell upp till 10-100 gånger normalpriserna. Sedan standard skiljer sig väldig mycket mellan länder vet jag med, innan jag åkte tillbaka till Malta så bodde jag på nobel sviten på Grand i Stockholm några dagar. Visst takvåning, telefon för ringa rumservice på toa typ om man vill få sina skor putsade. Stor bubbelbadkar och ångbastu. Visst att Grand är väldigt fint och slår alla övriga hotell typ i Sverige, men en kostnad på 20.000/natt så vet jag inte om jag kan tycka kostnaden motsvarade lyxen o servicen. Jag gillar avslappning men ändå vara centralt nära storstad, även om det kan vara skönt komma bort lite helt off ibland med. Har funderar på resa till Dubai vilken känns som en upplevelse, sedan ligger Malta väldigt nära libyen. Går typ ta en snabb båt och åka rakt över till Tripoli, men kanske inte känns som ett land man vill besöka just nu. Så välkomnar alla förslag, men försöker undvika stora turistställen. Är bara jobbigt. |
Om du vill undvika turistställen så går ju Dubai bort direkt. Även om du gillar värme så kanske inte 40-50 grader är så trevligt i längden heller :)
Tripoli kanske inte är en bra idé än, nej, fast det är väl relativt säkert jämfört med andra delar av Libyen. I ditt närområde är väl Israel och Kairo inte helt fel. Ska du länge bort så varför inte Kina eller Japan? |
Kina / Japan har jag funderat på, men känns som det ligger lite längre bort i min lista.
Kanske ska tillägga att man vill ha länder som inte kräver jobbiga visum ansökan som tar massa tid utan det ska i grunden räcka med svensk pass. Alternativ länder du kan få visum direkt genom lägga lite extra pengar mot rätt person. Israel låter dock som intressant resmål kanske, går kanske hitta direktflyg men osäker. Dubai kan jag flyga utan byten till från Malta alla fall. |
Citat:
|
Min ena bror vill åka till Japan vet jag dock, kollade på flygresa denna månaden och ligger runt 40k T/R i business / första klass, runt 80k om jag ska bjuda någon på resan med för flyget.
Hotell var dock väldig billiga i Tokyo, 5 hotellen ligger på 8-16k för 1 vecka bara. Dock väldigt små rum att välja på bara, ofta 2-3 rumstyp som är på 25-50m2 vilket känns väldigt lite. Verkar hitta enstaka hotell som har svit med fin utsikt på 60-100m2. Är det vanligt med små hotellrum där? Om man betalar 80k T/R för flyg så vill man nog stanna någon månad alla fall, bör bli runt 120k 30 dagar hotell med flygresa för 2. Vilket kan ses som väldigt överkomligt ändå. Nu vet jag inte vad mat kostar där, normalt räknar jag 2-5k per person på bra restaurang här omkring med lite dryck. Troligtvis billigare där. "Som svensk medborgare behöver du inte ha japanskt visum för vistelser kortare än 90 dagar. Det räcker med att du har ett pass som är giltigt minst sex månader till från inresedatumet." Verkar rätt smidigt med. Citat:
|
Miami såklart ska du åka till
|
Du verkar så otroligt besatt av pengar som statussymbol att jag tror att Dubai kommer passa dig som handen i handsken. Var där i våras och det är utan tvekan så att den enda kulturyttringen som är vidspridd är din älskade konsumtionskultur.
|
Citat:
Pengar har inget värde i sig, allt handlar vad man får för mervärde för dom. Och skulle nog inte säga pengar är en statussymbol riktigt, största delen det jag slösar pengar på syns inte ens. Och bo på en svit på hotell på 40-100m2 är ingen status sak utan bekvämlighet och njuta av livet. Sedan konsumtionskultur finns i alla utvecklade länder, och är största delen vanligt folk som står för den största delen där. Men inget konstigt att söka största värdet som möjligt för sina pengar, inte mer konstigt än folk i Sverige åker för köpa billig öl i tyskland eller norrmän åker till sverige för handla. Men funderat på Dubai något år nu, men inte fått tummen ur ännu men lutar ändå som ett trevligt land resa till. |
Ska du till Dubai och kan tänka dig att lägga lite på hotellet, bo på Burj Al Arab. Smaklöst så det står härliga till, men lyxigare / bättre service är svårt att få.
Annars så kan jag verkligen rekommendera dig att åka till Hong Kong. Kanske är lite lång flygresa för att vara borta ett par dagar, men om du åker hit när det inte är någon mässsa så kan du bo väldigt bra utan att det berhöver bli tokdyrt. Från Malta borde det vara smidigast att flyga till London och så flyga med Cathay Pacific från london (tror Cathays First Class skulle passa dig bra). Det finns hotell & restauranger av absolut världsklass, kan rekommendera ett par hotell: Ritz-Carlton (se till att få rum högt upp. Fantastisk utsikt) Upper house. W. Och när du har tröttnat på HK så ta snabbåten eller helikopter till Macau och bo på t.ex Mandarin eller Wynn. Varken HK eller Macau kräver visum. |
Kan tänka mig det, 170-300m2 sviter. Men för 100.000-200.000 per vecka så förväntar man sig väldigt lyxigt o service ;)
Men det börjar närma mig min smärtgräns, den kostnaden får jag nog vänta 2-5 år innan jag kan anse vara acceptabel pris. Visst 1-2 nätter kan det var okej med med upp till 10-15k / natten men över 7 dagar börjar det bli jobbigt. Om man åker till HK bör man nog passa på ta en tur till Kina med samtidigt. Nackdelen är ju att visum krävs till Kina. Har en kompis som studerade i kina några år, kina kan vara intressant land med. Nackdelen med längre resor är att det krävs mer planering, även om jag mer eller mindre kan anse mig som ledig 365 dagar om året så är folk att resa med inte samma förmån. Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson