Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund får kalla fötter...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-15, 21:59 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Det är inte alls så krångligt att ta det till tinget. Det tar heller inte speciellt mycket tid eller kostar så mycket. Faktiskt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 22:07 #2
ChingChing ChingChing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
ChingChing ChingChing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det är inte alls så krångligt att ta det till tinget. Det tar heller inte speciellt mycket tid eller kostar så mycket. Faktiskt.
Måste man inte stå för advokater och allt det dära? Samt om man förlorar ärandet så betalar man motstånde sidans advokater? eller?
ChingChing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-16, 09:33 #3
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ChingChing Visa inlägg
Måste man inte stå för advokater och allt det dära? Samt om man förlorar ärandet så betalar man motstånde sidans advokater? eller?
Man behöver inte en advokat för ett tvisteärende. Dessutom så oftast så börjar man inte med rättegång direkt utan med ett möte för att försöka avgöra tvisten utan att behöva att gå till rättegång och där avgörs rätt mycket då man får en fingervisning om hur man ligger till.
Oläst 2011-08-16, 12:24 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ChingChing Visa inlägg
Om beloppet är litet blir det ett förenklat tvistemål (FT-mål) och då står var och en för sina egna kostnader. Förlorar du kan du få betala 1000-2000 kr för motpartens kostnader, men inte mer än så.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-16, 21:18 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Prata med kunden på ett trevligt sätt till att början med och förklara att du har rätt till ersättning för ditt arbete, även om han har ångrat sig. De flesta människor brukar ta reson om man pratar med dem på ett trevligt sätt. Om man däremot börjar med att hota med KFM, advokater eller tingsrätten så vänder de flesta taggarna utåt direkt och då blir situationen låst. Man ska alltså aldrig hota med rättsliga åtgärder förens precis innan man lämnar in stämningsansökan till tingsrätten eller gör en polisanmälan.

Vad gäller tingsrätten så har vi fri bevisföring i Sverige. Dina mail kan alltså användas som bevis. Din kund kan visserligen hävda att det inte är han som har skrivit dem. Men då höjer han sin egen insats avsevärt. Mened eller osann partsutsaga, är grova brott som normalt ger fängelse. Alla människor ljuger ibland. Men det är skillnad på att ljuga i sin vardag och att göra det som vittnesmål i tingsrätten. Har du inte råkat ut för en yrkeskriminell, så tror jag att risken är liten att han försöker ljuga sig igenom tingsrättsförhandlingarna.

Men som sagt. Börja inte med att hota med stämning. Både lag och moral säger att din kund har ett betalningsansvar. Förhoppningsvis så kan du få honom att inse det, utan att gå till tingsrätten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-15, 22:12 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Diskutera med kunden i första steget. Givetvis ska du få betalt för den nedlagda tiden, lite beroende på avtal för hela projektet ändå. Kronofogden och om de bestrider tingsrätten är inte så krångligt, och inte heller så dyrt om man kör det på rätt sätt.

Gå med i tex Företagarna, så får du tillgång till deras juridikjour. De har hjälpt oss att spara stora pengar! Det kostar väl en 3.000:- om året att vara medlem, ett samtal "räddade" oss från en kostnad på ungefär 300.000:-. Så väl värt
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-16, 11:17 #7
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Man kan vara hård men ändå trevlig. Att sväva iväg med advokater med mera känns onödigt.

Förklara som det är, att du lagt ner X timmar och att ni var överens om att arbetet skulle göras. Ge alternativet att antingen fullföljer du och gör klart eller avbryter nu och fakturerar den tiden du lagt ner och skickar över det som är gjort.

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 03:52 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Be kunden skriva en skriftlig upsägning av avtalet, om de går med på det så har du "lurat" kunden att skriftligt erkänna att ni har ett avtal. det är ett första steg där du kan vara hur snäll och trevlig som helst. Du kan hävda att du måste ha en skriftlig uppsägning för din bokföring, så kanske de går med på det.

När du väl har en sån uppsägning så kan du först fakturera för din nedlagda tid och dessutom specificera att du brgärsättning för den tid som är avtalad men som kunden avstår att utnyttja.

Har ni kommit överens om ett fastprisavtal så kan du fakturera hela det överenskomna beloppet (men då måste du även bygga systemet färdigt och leverera i tid).

Har ni i avtalet en skrivning om uppsägning så är det ju de reglerna som gäller i stället.

Annars håller jag med övriga i tråden att oavsett andra alternativ så har du definitivt rät att fakturera all den nedlagda tiden.

Vad som är avgörande är om ni verkligen har ingått ett avtal eller inte. Det är den springande punkten.

En domstolsförhandling kommer kosta dig två år och minst 200 000 kr i advokatkostnader, Det brukar täckas av din företagsförsäkring förutom din självrisk på 20% och en grundsjälvrisk. Om jag minns rätt så betalade jag ca 38000 i självrisk på ett arvode av drygt 200 000 kr för en tvist för ca 10 år sedan. Resten tog försäkringsbolaget hand om. Men det kostade på mitt psyke att ha denna press över sig under dessa två år.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-17 klockan 03:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 07:19 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En domstolsförhandling kommer kosta dig två år och minst 200 000 kr i advokatkostnader, Det brukar täckas av din företagsförsäkring förutom din självrisk på 20% och en grundsjälvrisk. Om jag minns rätt så betalade jag ca 38000 i självrisk på ett arvode av drygt 200 000 kr för en tvist för ca 10 år sedan. Resten tog försäkringsbolaget hand om. Men det kostade på mitt psyke att ha denna press över sig under dessa två år.
Inte då, det är vad det kostade dig och inget annat. För min del så kostade det KFM:s avgift och ett par timmar av min tid och tog totalt tre månader från start till slut. En viss skillnad mot vad du påstår är minimum.
Oläst 2011-08-17, 08:36 #10
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Tack för alla svar.

Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet.

Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende!

I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet.

I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa.

Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017