Citat:
Ursprungligen postat av Ingo
Nu förstår jag inte riktigt? Fungerar det bra i Danmark så finns det inga problem att ha samma sak här skrev du. Men vilka bevis har du att den höjda skatten har fått effekt. Förrutom att den gör hål i plånboken för "vanligt" folk.
|
Hm, verkar som jag hade fel för det första. Danmark införde aldrig den tänkta sockerskatten, däremot har Norge haft det sedan länge och Finland planerar något liknande. Jag menade att OM det ger resultat i andra länder så bör vi naturligtvis överväga det även här. Oavsett så måste någon alltid vara först ut. Något måste göras hur som helst med tanke på hur det ser ut idag. Dialogen med livsmedelstillverkarna har inte gett mycket till resultat men jag tror att tydligare märkning är ett lämpligare första steg. Typ något i stil med cigarettpaketen - "den här produkten innehåller tillsatt socker som kan skada ditt barns hälsa". Det här är ett allvarligare problem än tobak eftersom det i högre utsträckning drabbar barn och det är långt ifrån lika tydligt för konsumenten. Vuxna får naturligtvis röka, supa och äta godis precis som de önskar men man måste ge ett bättre skydd för barnen.
Dina övriga kommentarer om tyska djurskyddslagar osv. förstår jag inte alls relevansen av. Det var lite väl långsökt.