Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jävla domänplundrare..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-12, 16:59 #41
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Nej, en varas värde beräknas på tillgång OCH efterfrågan och hur dessa två krafter samspelar.

Sen får man ta hänsyn till särkostnader och alternativkostnader för att inte sälja också samt tidsaspekten för investeringen och vilken horisont för avyttring innehavaren jobbar mot.
Kort och koncis förklaring som är spot on, en av de bättre jag läst på detta forum. Hoppas bara alla antikapitalister lyckas läsa detta!
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 17:07 #42
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
I mitt fall handlar det inte om någon "guld" domän som oftast diskuteras här. Denna domänen är jag rätt säker på att ingen av er ens skulle köpa. För mitt projekt passar domänen bra. Företaget som äger domänen nu har en redovisad vinst på 4,8 miljoner. Tydligen köper de upp en jäkla massa domäner och sätter skit annonser på den.

Jag mejlade företaget i frågan, beskrev exakt vad jag skulle göra med domänen m.m. Fick tills vars att de säljer den för 75 000 kr plus moms.

Jag såg att .nu domänen var ledig, så den kommer jag köpa ist och verkställa projektet.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 17:34 #43
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför är detta ett problem? Det kommer alltid att finnas "bättre" domännamn än vad du har råd med oavsett var priset ligger... Om jag vill börja sälja leksaker på nätet så är naturligtvis leksaker.se väldigt trevlig att ha oavsett om detta är namnet på mitt företag eller inte men bara EN enda person kan äga denna domän. Samma sak gäller oavsett bransch - att ha andra, sjätte eller tionde bästa domännamn är sällan särskilt bra, då är det bättre att sticka ut med ett unikt namn och sådana finns det oändligt många domännamn till. Dessutom lönar det sig inte att parkera de allra flesta .se-domäner som inte används idag, endast riktigt bra domäner får man in några vettiga summor på och dessa hade säkerligen parkerats / hållts på oavsett om priset låg på 50, 500 eller 5000 kr. Det är ett icke-existerande problem helt enkelt och då väger fördelarna med ett lågt pris utan tvekan över.
Jag tycker att det är ett problem av flera skäl som jag och andra redan har framfört i denna tråd och i andra (hämmar utvecklingen bl.a.), om du inte tycker att det är ett problem så är det helt upp till dig och inget konstigt alls.

Citat:
Vad spelar det egentligen för roll vad några enskilda personer anser att värdet på en domän, mobiltelefon eller strandtomt är? Känns ganska meningslöst att ens diskutera Antingen kommer köpare och säljare överens om ett pris eller inte, det rör knappast någon annan person än dessa två (+ eventuellt Skatteverket / staten då).
Jag är rätt säker på att i stort sett alla som försvarar domänhamstring inte skulle betala det de själva begär för ett domännamn som de inte använder alls eller endast har parkerat och det gör att jag personligen finner detta fascinerande. Se det som en filosofisk diskussion.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 17:40 #44
Westmans avatar

Westmans avatar

Förtjänade var fel ord och jag kom inte på något bättre så jag strök hela inlägget.

Senast redigerad av Westman den 2013-11-12 klockan 17:43
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 17:48 #45
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag tycker att det är ett problem av flera skäl som jag och andra redan har framfört i denna tråd och i andra (hämmar utvecklingen bl.a.), om du inte tycker att det är ett problem så är det helt upp till dig och inget konstigt alls.
Helt fel igen, det är tvärtom ditt förslag som hämmar utvecklingen. Nu har fler än någonsin möjlighet att skaffa ett eget domännamn vilket är positivt på alla möjliga vis, inte minst ur en demokratisk aspekt. Att det är i stort sett omöjligt för en "vanlig människa" att få tag i det perfekta domännamnet gör att man istället tvingas fokusera hårdare på själva produkten vilket också det gynnar utvecklingen.
Oläst 2013-11-12, 18:01 #46
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Den är värd så mycket säljaren är villig att släppa den för.
Det är aldrig säljaren som bestämer vad något är värt.

Värdet bestäms av vad en säljare och en köpare kan komma överens om, så det blir en verklig affär, det är först då objektet får ett verkligt marknadsvärde.

Vad säljaren "värderar" sin egen tillgång till är helt ointressant. Vi har sett massor av rena fantasibud från säljare som tror att de kan hyra en massa (tudentals) domäner för 99 kr per år och sälja hyreskontraktet för 100 000 eller mer. Dessa domänpundare gör sig bara till åtlöje! Om någon verkligen betalar det priset, då har den det värdet, men inte annars.

Om jag har en personbil av märket: Honda modell: Accord årsmodell 1989 och som rullat drygt 32 000 mil, med måttliga rostangrepp, som jag anser vara värd 17 897 000 000 kr!

Är det ett värde på bilen? Knappast, det är på sin höjd ett "bud" från min sida, men så länge ingen är beredd att betala det priset så har inte bilen det värdet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-12 klockan 18:06
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 18:22 #47
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vad säljaren "värderar" sin egen tillgång till är helt ointressant. Vi har sett massor av rena fantasibud från säljare som tror att de kan hyra en massa (tudentals) domäner för 99 kr per år och sälja hyreskontraktet för 100 000 eller mer. Dessa domänpundare gör sig bara till åtlöje! Om någon verkligen betalar det priset, då har den det värdet, men inte annars.
Till dess att någon betalar 100000 kr så gör de sig till åtlöje men så snart någon köpt domänen så är det tvärtom en bra affär menar du? Den som "hyr" 1000 domäner bidrar trots allt med 99 000 kronor till .SE varje år vilket gynnar oss alla. Handlar det dessutom huvudsakligen om nyregistreringar så är det ju ändå domäner som ingen har haft något direkt behov av tidigare. Då fungerar någon annan domän säkerligen lika bra (eller dåligt) i de allra flesta fall. Sen går det inte att jämföra med ett hyreskontrakt. Man har betydligt friare händer med en .se-domän än exempelvis en hyreslägenhet och det ligger mycket närmare vanlig egendom.
Oläst 2013-11-12, 18:33 #48
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Att det är i stort sett omöjligt för en "vanlig människa" att få tag i det perfekta domännamnet gör att man istället tvingas fokusera hårdare på själva produkten vilket också det gynnar utvecklingen.
Det jag ser som problem är att den "vanliga människan" som kommer på en bra idé och bygger en bra tjänst riskerar att behöva marknadsföra den med ett domännamn som inte har någon form av koppling (ens med god fantasi) till det man pysslar med.

Inte nog med att man måste välja en knepig domän. man måste dessutom vara något av en SEO expert för att ens synas bland alla andra som pysslar med nånting likvärdigt (fast med en betydligt sämre produkt)

Skall man hårdra det så finns ju risken att alla bra och användbara sidor på nätet kommer hittas under diverse fantasifulla namn medan sidor på nyckelordsdomäner kommer vara uteslutande "skräp"

Tror jag skall börja sälja julpynt under domänen dsfsfatg.nu.. värt att testa =
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 18:40 #49
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Det jag ser som problem är att den "vanliga människan" som kommer på en bra idé och bygger en bra tjänst riskerar att behöva marknadsföra den med ett domännamn som inte har någon form av koppling (ens med god fantasi) till det man pysslar med.

Inte nog med att man måste välja en knepig domän. man måste dessutom vara något av en SEO expert för att ens synas bland alla andra som pysslar med nånting likvärdigt (fast med en betydligt sämre produkt)

Skall man hårdra det så finns ju risken att alla bra och användbara sidor på nätet kommer hittas under diverse fantasifulla namn medan sidor på nyckelordsdomäner kommer vara uteslutande "skräp"

Tror jag skall börja sälja julpynt under domänen dsfsfatg.nu.. värt att testa =
Men det där problemet kommer du ju aldrig ifrån? Om du anser dig ha en unik produkt eller en unik tjänst så vill du förmodligen också ha ett unikt namn? Om du inte har en unik produkt så har du säkerligen minst 2-3 konkurrenter redan som oavsett pris och tillgång har snott åt sig de "bästa" domänerna. Situationen hade varit densamma även utan internet, det är ALLTID tuffare om man inte är först på banan.

Det är väl bra om domännamnet går att uttala och stava hyfsat enkelt i alla fall Det är ju hur som helst lättare att marknadsföra Jotex än heminredning2.se eller vad man nu lyckas få tag i som tjugo konkurrenter och hundra "lycksökare" inte har tagit redan.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-12 klockan 18:44
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-12, 19:32 #50
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Hehe, självklart är det bra för dig och din tjänst om dessa istället väljer dig Nu tänker inte jag riktigt lika egoistiskt i det här fallet. För dig och mig är 400 kr en struntsumma men för trettonåriga Emma är det förmodligen inte det. Man måste naturligtvis lägga priset någonstans och då är det väl rimligt att man lägger priset så att så många som möjligt har råd med en riktig domän?.
Vad är som är så speciellt med just domäner? med all sannolikhet har Emma en mobiltelefon och ett par märkesjeans. Tror du hon fick köpa dessa för typ 79:- respektive 100:-?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017