Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Missnöjd kund hotar med att förstöra ryktet kring företaget

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-09, 12:31 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Så varför göra något för en sån kund som du inte skulle göra för en snäll kund som accepterar svaret "det täcks inte av garantin", det är ju exakt vad som förespråkas.
Det är enkel matematik. Erfarenhetsmässigt så berättar en nöjd kund att de är nöjda med en leverantör för ca 3 andra personer. Medan en missnöjd kund brukar berätta det för 9 andra personer.

Det är alltså mycket negativt att få en missnöjd kund, så därför är det oftast smartare att man tar kostnaden för att på alla vis undvika missnöjda kunder.

De absolut nöjdaste kunderna brukar vara de som har varit missnöjda men fått en bra lösning på sina problem, dvs där leverantören gått kunden till mötes vid en reklamation. Dessa kunder blir ofta bra "ambassadörer" som pratar bra om leverantören.

När man bedriver en affärsverksamhet så är det inte juridisk "rättvisa" man har störts nytta av utan i slutändan handlar allt om den långsiktiga vinsten i bolaget, inte några kortsiktiga poänger där man bevisar att man haft rätt juridiskt.

Kod:
Lönsamhet != juridisk rättvisa
Kod:
Just behandlade kunder => långsiktig Lönsamhet
Kod:
Kortsiktigt lönsamhetstänk (girighet) => Missnöjda kunder
Kod:
Missnöjda kunder => Dåligt rykte
Kod:
Dåligt rykte => Långsiktiga förluster
Kod:
Långsiktiga förluster => Out of Business

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-09 klockan 12:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 10:35 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är enkel matematik. Erfarenhetsmässigt så berättar en nöjd kund att de är nöjda med en leverantör för ca 3 andra personer. Medan en missnöjd kund brukar berätta det för 9 andra personer.

Det är alltså mycket negativt att få en missnöjd kund, så därför är det oftast smartare att man tar kostnaden för att på alla vis undvika missnöjda kunder.

De absolut nöjdaste kunderna brukar vara de som har varit missnöjda men fått en bra lösning på sina problem, dvs där leverantören gått kunden till mötes vid en reklamation. Dessa kunder blir ofta bra "ambassadörer" som pratar bra om leverantören.

När man bedriver en affärsverksamhet så är det inte juridisk "rättvisa" man har störts nytta av utan i slutändan handlar allt om den långsiktiga vinsten i bolaget, inte några kortsiktiga poänger där man bevisar att man haft rätt juridiskt.

Kod:
Lönsamhet != juridisk rättvisa
Kod:
Just behandlade kunder => långsiktig Lönsamhet
Kod:
Kortsiktigt lönsamhetstänk (girighet) => Missnöjda kunder
Kod:
Missnöjda kunder => Dåligt rykte
Kod:
Dåligt rykte => Långsiktiga förluster
Kod:
Långsiktiga förluster => Out of Business
En kund som beter som i TS-fallet kommer ALDRIG att berätta något positivt ändå.

Och dessutom så blir även jag en missnöjd kund om jag märker att man måste bete sig som skit för att få bättre service. Tänkte du inte på det?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-11, 17:08 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
En kund som beter som i TS-fallet kommer ALDRIG att berätta något positivt ändå.

Och dessutom så blir även jag en missnöjd kund om jag märker att man måste bete sig som skit för att få bättre service. Tänkte du inte på det?
Det är inte frågan om att ge bättre service till "rabiata" kunder. Det är frågan om att i alla lägen vara just i sin hantering, oavsett hur illa kunden beter sig. Nästa gång kunden vill handla kan denne få ett betydligt sämre pris/villkor eller helt bli nekad att handla.

Man ska behandla alla kunder just, oavsett hur fel kunden har. Det brukar i 80% av fallen göra att kunden känner sig just hanterad och därmed ger en positiv eller mindre negativ recension än denne annars skulle gjort.

Det lönar sig i längden att vara just mot kunderna, att vara smågnällig och girig (dvs se till kortsiktig lönsamhet) brukar straffa sig ekonomiskt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017