FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag anser att det som förespråkas är.
Klipp dina förluster direkt och arbeta med det som ger intäkter. Hur mycket kraft skall man lägga på en kund som ändå inte blir nöjd jämfört med de 99% nöjda kunderna som förhoppningsvis vill handla mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så varför göra något för en sån kund som du inte skulle göra för en snäll kund som accepterar svaret "det täcks inte av garantin", det är ju exakt vad som förespråkas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om du blir överfallen en mörk natt och ett antal personer kräver att få din plånbok, mobil, etc., vad gör du då? Premierar deras dåliga beteende genom att ge dom det dom vill ha, ELLER säger nej och riskerar att bli slagen sönder och samman eller få en kniv i dig? Det är lite samma sak.. man får försöka tänka långsiktigt även om det är drygt ibland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ska man tänka långsiktigt så är det väl egentligen precis tvärt om man ska göra. Det gäller ju bara att man får med sig övriga e-handlare så att man inte är sämre än konkurrenterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1. Mycket snack och liten verkstad gäller i de allra flesta fall 2. Du måste ha väldigt lite nöjda kunder om en sån här kund får dig att vika dig 3. Jag som trevlig och sansad kund skulle alltså få sämre service hos dig än om jag betedde mig som skit. Jag handlar inte på såna ställen och det stämmer på alla jag känner. Vad förlorar du mest på? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är alltså mycket negativt att få en missnöjd kund, så därför är det oftast smartare att man tar kostnaden för att på alla vis undvika missnöjda kunder. De absolut nöjdaste kunderna brukar vara de som har varit missnöjda men fått en bra lösning på sina problem, dvs där leverantören gått kunden till mötes vid en reklamation. Dessa kunder blir ofta bra "ambassadörer" som pratar bra om leverantören. När man bedriver en affärsverksamhet så är det inte juridisk "rättvisa" man har störts nytta av utan i slutändan handlar allt om den långsiktiga vinsten i bolaget, inte några kortsiktiga poänger där man bevisar att man haft rätt juridiskt. Kod:
Lönsamhet != juridisk rättvisa Kod:
Just behandlade kunder => långsiktig Lönsamhet Kod:
Kortsiktigt lönsamhetstänk (girighet) => Missnöjda kunder Kod:
Missnöjda kunder => Dåligt rykte Kod:
Dåligt rykte => Långsiktiga förluster Kod:
Långsiktiga förluster => Out of Business Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-09 klockan 12:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och dessutom så blir även jag en missnöjd kund om jag märker att man måste bete sig som skit för att få bättre service. Tänkte du inte på det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man ska behandla alla kunder just, oavsett hur fel kunden har. Det brukar i 80% av fallen göra att kunden känner sig just hanterad och därmed ger en positiv eller mindre negativ recension än denne annars skulle gjort. Det lönar sig i längden att vara just mot kunderna, att vara smågnällig och girig (dvs se till kortsiktig lönsamhet) brukar straffa sig ekonomiskt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|