FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Klart som korvspad att distanshandelslagen är bra. I mitt företag står vi dessutom för returfrakten, och saknas förpackningen betalar vi tillbaka ändå.
I mitt område (Teknik/elektronik) är det så få returer att det nästan skulle vara bra med fler. Får vi en returförfrågan ser vi till att kunden blir mer än nöjd. Bättre reklam kan man inte få. Gör i princip ingen reklam och omsättningen ökar med 50-100% per år. Jag är övertygad om att hur vi hanterar returer är en viktig bit i pusslet som leder till framgång. Visst förlorar vi pengar på en del kunder. Och en del returer går i skrotlådan direkt. Men i det stora hela tjänar vi mycket pengar på att hantera returer så smidigt det bara går. Vi jagar helt enkelt inte vinst på vartenda sälj, utan jagar vinst över tid. Skulle vi hantera våra kunder som boskap enligt Patriks metod skulle inte företaget gå i närheten så bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur kan du säga något sådant? Eftersom det är en LAG så har du inte testat på hur det varit utan lagen.
Lagen minskar dina möjligheter istället, hade lagen inte funnits hade du kunnat införa ångerrätt frivilligt som marknadsföring. Nu går inte det då alla måste ha det. Sedan är säkert inte ångerrätt dåligt för alla bolag, men vissa typer av verksamheter och bolag är det negativt för. Så skulle blivit bättre om det varit helt frivilligt för alla. Frihet att erbjuda ångerrätt är inte samma sak som bli tvingad till det. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle det inte vara lag skulle vissa handlare behandla kunderna som boskap och dessutom pyssla med andra tveksamheter i större utsträckning än idag. Skulle andelen sådana företag vara större än i dag skulle viljan att handla på nätet generellt vara lägre än idag. Vilket skulle drabba alla näthandlare.
Välkommen till verkligheten! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är fel på företagen om dom inte kan få kunder, då är det fel på deras affärsmodell. Så tror nog att företagen hade fått anpassa sig till marknaden. Dock tror jag att andelen företag ökat med olika inriktningar utan lagstiftning, för då kan man välja om man vill ha vettiga eller korkade kunder som affärsmodell. Så knappast synd om näthandlare som inte hade kunnat anpassat sig till affärsmodeller på frivillig nivå. Inte synd om dåliga företag precis... Att det är lagen som gör näthandels företag bra eller framgångsrika är ju största skitsnacket jag hört på länge. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|