FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Räknat fel?? Vad yrar du om? Vill jag skicka en vara med tex. REK-brev till kund, vilket är nödvändigt för spårning av godset så kostar frakten ca 90:- Postens brevavtal går det inte att förhandla ner priserna på, så tillvida du inte skickar tusentals brev iu veckan, det är deras egna ord. Skickar jag det inte som REK så löper jag risken att det försvinner eller att kund ljuger och säger att dom inte tagit emot det.. vilket har hänt ett antal gånger. Lagen fyller definitivt inte sitt syfte, den orsakar tjafs mellan handlare och konsument då den är för otydlig och fullständigt ogenomtänkt. Man kan ju tycka att den kanske viktigaste lagen för e-handel i Sverige skulle kunna vara lite tydligare i utformningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skickar du istället med varubrev så går det på c:a 20-25 kr inkl. moms. Detta gör att du a) kan sänka dina fraktpriser gentemot kund, och kanske till och med få lite marginal b) får mindre förlust när kund returnerar Räkna på andelen försändelser som "försvinner" och andelen returer så ska du se att du tjänar på att byta fraktsätt, allt annat skulle förvåna mig. Är det ett problem med förstörda förpackningar så tycker jag att du ska informera kunden om att denne har rätt att varsamt öppna och undersöka, men att skadad förpackning debiteras med x kr vid retur. Tveksamt om det håller vid prövning, men dit behöver du aldrig komma. En sådan "regel" får tillräckligt många att tänka sig för, och de få problemkunderna som trots allt returnerar trasiga förpackningar och kräver hela beloppet tillbaka kan man lugnt avskriva som kundförluster. 99% av de sin handlar online vill ändå, enligt min erfarenhet, göra rätt för sig. Den sista procenten strulpellar hanterar man så att tidsförlust och ekonomisk förlust minimerar. Sen kan jag upplysa dig om att Ztream (Dan) är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare och han har sysslat med ehandel ett bra tag, så du bör nog lyssna på vad han ger för råd. Smarta handlare anpassar sig och drar nytta av lagar och regler, de andra gnäller och klagar. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 13:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
http://www.dan.se Retevo AB http://www.allabolag.se/5567398945/Retevo_AB Eller finns det fler? Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 14:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är ingen överdrift att säga att han är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Väldigt snällt sagt, måste dock poängtera att jag verkligen inte är en av de mer framgångsrika ehandlarna i Sverige för då hade svensk e-handel varit väldigt dålig
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Sedan 2002 med egen e-handel, sedan 2000 med andras, men det betyder inte att jag vet bättre än någon annan.
Att skicka en vara för 69kr med REK är dock helt meningslöst i min värld men det är inte mitt jobb att berätta hur du sköter dina affärer heller. Själv har jag förhandlat mitt brevavtal, det är inga problem. Handlar bara om vilken volym man har, men jag skulle ändå aldrig skicka ett REK ![]() Lagen orsakar motsatsen till tjafs mellan handlare och kunder. Det är handlare som ej vill följa lagen som orsakar tjafs. Sen kan man ha vilken åsikt man vill om lagen, jag tycker den är ett jättebra sätt för oss att aldrig tjafsa med våra kunder, även om vi inte gör det ändå då vi lever på att ha en hög servicegrad. Ett tjafs om en frakt på 49kr förstör hela lifetime value på kunderna i vår affärsmodell. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Du har själv skrivit: "Det här står ju i direkt strid med...". Utifrån det kan man dra slutsatsen att lagen, TYDLIGEN, inte anser förpackningen vara en del av produkten. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|