FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Finns det inget du känner att DU behöver? Brukar vara enklare (och mer motiverande) att scratch an itch som man själv upplever. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om TS vill skapa ett projekt som kan bli användbart tycker jag man ska utgå från något problem man upplevt.
Dvs finns det ett problemområde som man irriterar sig på eller något man tycker är krångligt att använda och som man går omkring och muttrar om. Då har man en bra kandidat till ett problemområde att jobba med. Har man då en idé på en lösning på detta problem som är hyfsat enkel att genomföra (viktigt att inte komplicera saker, utan att "tänka förenkling", "tänka förenkling","tänka förenkling","tänka förenkling"....). Om man själv går omkring och muttrar till förbannelse på något riktigt jävligt irriterande så är det säkerligen många andra som gör samma sak. Om man själv letar efter en enklare lösning av det komplicerade problemet men inte hittar det? Ja, då har man en bra kandidat till problem att jobba med... Få se nu... vad är det jag går omkring och irriterar mig på..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Affärsidé: Kvittosajten
Varför är det så krångligt att få ett kvitto av papper i varenda butik man handlar. När man åker Taxi får man ett kvitto på värmekänsligt papper, det funkar ju skitdåligt att klistra på ett vanligt förekommande härdklister som man köper i närmsta bokhandel för att sätta in i bokföringspärmen, efter 2 minuter är kvittot kolsvart och det är helt omöjligt att läsa vad det står. En tänkbar lösning skulle vara att alla butiker med kontantkassa skickar ett standardiserat format av ett XML-kvitto till en webbservice på www.kvittosajten.se som jag sen kan hantera kvittot på valfritt sätt; ex skriva ut på papper, importera direkt i mitt bokföringsprogram, alla kvitton ska sparas i 7 år (enligt normala bokföringsregler). Man skulle då kunna ändra lagen så leverantören slipper skriva ut kvitto på papper om de skickar det till kvittosajten. Som användare skulle man kunna få ett sms eller mejl (om man vill, annars kan man logga in på kvittosajten för att se sina inköp) med innehåller direkt efter att kvittot registrerats på Kvittosajten..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men jag har inget som jag själv irriterar mig på (som kan lösas med en webbtjänst), eller så är min inspiration helt enkelt för dålig. De tjänster jag själv använder ser jag inte riktigt hur de kan förbättras. Ska man göra något som redan finns så ska man trots allt kunna erbjuda en annan approach som löser ett problem på ett mer tilltalande/enklare sätt. Frågan är vad... Internet kanske börjar bli mättat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Man får kanske var amer krävande i sin syn på omgivningen så man ser bristerna som finns där.....
Internet är långtifrån mättat, men man ska inte säka problem i "mainstream" för mainstreamproblem finns det många bra lösningar på. Det finns miloner människor som svälter ihjäl varje år så visst finns det problem att lösa, man får kanske lyfta blicken från tangentbordet och se sig om i världen efter problem att lösa. Jag kan räkna upp några exempel på problem: Koncept: Site för överbliven mat Målgrupp: Restauranger, hjälporanisationer Problem: Restauranger slänger dagligen tonvis med mat, som de inte kan kalla färskt dagen efter, men maten är det inget fel på, den går alldeles utmärkt att ära i kanske en vecka efter "produktionsdatum". samtidigt finns det alldeles för många som går hungriga och saknar bostad. Lösning: En lösning skulle kunna vara en webbsida där restaurangerna kan hitta kontaktuppgifter till aktörer som hämtar överbliven men fullt duglig mat för utdelning till behövande i närområdet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Koncept: Såddfinansiering av små innovativa företag
Målgrupp: Innovatörer, privata investerare Problem: Det är svårt för små affärsidéer att hiitta såddfinansiering på ett enkelt och billigt sätt. går man via traditionella fondkommissionärer så är kostnaderna astronomiska för nybakade innovativa entreprenörer. Lösning: ska aen webbsajt som på ett enkelt sätt låter varje innovatör fylla i sin affärsplan på ett standardiserat sätt så att alla siffror och viktiga fakta kommer med. privata investerare ska kunna satsa små belopp och flera går samman genom sajten så kanske 10-20 investerare kan satsa 5000 kr vardera på ett projekt som behöver 50 000-100 000 kr i såddfinansiering (så de kan starta ett AB). sajten garanterar inget men blir en naturlig mötesplats där ma nkan hitta många intressanta projekt att investera i. Kvalitetsaspekten är viktig så innovatören verkligen bidrar med vederhämtiga kalkyler så det blir enkelt för investeraren att avgåra om det är värt att satsa på. Investerare ser oftast mer till teamet kring ett koncept än till konceptet i sig. Det går att sätta en bra team på vilket koncept som helst så kan det blir en hyfsat bra lösning. Men det går aldrig att sätta ett uselt team på en superbra idé, det kommer aldrig att funka. Fokusera på att lösa detat dilemma, så tror jag att det finns en marknad att bygga vidare på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Koncept: Samarbete och Jobbsajt
Målgrupp: Arbetsgivare, Jobbsökare Problem: Arbetsförmedlingen klarar inte sin uppgift att vara en smidig förmedlare av lediga tjänater och fånga arbetskraftsbehov, arbetsgivarnas förtroende är lågt för arbetsfömedlingen. Jobbsökare får ingen hjälp av handläggarna utan hänvisas till arbetsförmedlingens webbsida och att de själva ska söka jobb där!!! Hjärnsläpp!!! Arbetsförmedlingen har ingen samordning av sina resurser och enligt fler atidningsartiklar så har till och med arbetsförmedlarna själva tappat förtroendet för arbetsförmedlingens matchningssystem som är undermåligt, stelbent och föråldrat. Jobbtitlar är ålderdomliga, obsolete och arbetsförmedlarna ringer elelr mejlar sina kollegor och frågar efter lämplig amatchningar, när de misslyckas så läger de ner försöken och fortsätter med nästa ärende. Arbetsförmedlingen själva har insett problmet men kan inte lösa det internt, dels pga det regelverk som förhindrar flexibla lösningar och snabb handläggning, men också kompetensfrist och splittring av arbetsuppgifter (dvs att verksamheten är dåligt organiserad) hos handläggare. Det finns ca 500 000 öppet arbetslösa, men fullt eller delvis arbetsföra människor i vårt land. Vissa hävdar att siffran snarare ligger på ca 1 000 000 eftersom många är latenta jobbsökare. Redan vid små förbättringar kan man åstadkomma stora fördelar för hela samhället, i form av mer skatteintäkter och mer lönsamhet för företagen. Lösning: Här finns massor man kan göra för att förbättra läget. Man kan ska en webbsida som skapar verkligt bra matchningar mellan arbetsgivare och jobbsökare, utan den backlogg av regler som arbetsförmedlingen dras med. Potentialen är enorm då det dolda värdet ligger på 100 - 200 Miljarder SEK bara om arbetslösheten halveras. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-25 klockan 23:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jisses, här kom en massa på rad. Ska granska det lite mer noggrant när jag fått i mig tillräckligt med kaffe! :-)
Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Ta en hel skopa kaffe för jag kan rapa upp fler problem.... den finns många problem som söker en lösning....
Försök hitta en lösning som kan bli lönsam.... ...på den vägen är det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|