FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter). Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.
Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel. Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Suck, staten har lyckligtvis lite mer empati än vad du har. Om du dör när du blir påkörd av en långtradare som gör en galen omkörning mitt i natten så är det ditt eget fel menar du?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Knappast statens fel alla fall, och man får självklart fatta att det alltid finns en liten risk att råka ut för en olycka i trafiken. Valet är ju ditt eget, vill man inte riskera något kan man låsa in sig ett skyddsrum resten av livet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, fast det går ju att göra bilåkande säkrare utan att förbjuda bilar... Eller blundar du varje gång du går över vägen bara för att det ska bli lite mer spännande?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/ För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/) Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden. Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Och jag tror, och hoppas ens inte, att kollektivtrafiken helt kommer ersätta biltrafiken. Men jag tycker att incitament för att lämna bilen hemma när man inte behöver den är bra. Både för mig och alla andra som bor i städerna, men också för samhället (eller för den delen planeten) i stort.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|