Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten sänks till 22% 2013

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-16, 21:37 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Dom har vad jag läst aviserat höjningar av kollektivtrafikens priser i Göteborg som är ungefär vad ökningen av kostnaden för att ta bilen kommer bli.
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 22:19 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
Ok,

Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 22:49 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Ok,

Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
Bilister betalar redan väldigt mycket i olika skatter, bara bensinskatt är väldig hög.

Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken.

Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 09:51 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Bilister betalar redan väldigt mycket i olika skatter, bara bensinskatt är väldig hög.

Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken.

Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val.
Du betalar inte i närheten av din skada när du kör bil. Bensinskatten räcker inte ens till samhällskonstnaden för bilolyckorna. Och då har man inte ens börjat betala för globala miljöpåverkan, stadsmiljöpåverkan, ökat slitage osv osv.

Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada.

Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse.

I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin.

Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 11:31 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Du betalar inte i närheten av din skada när du kör bil. Bensinskatten räcker inte ens till samhällskonstnaden för bilolyckorna. Och då har man inte ens börjat betala för globala miljöpåverkan, stadsmiljöpåverkan, ökat slitage osv osv.

Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada.

Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse.

I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin.

Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
Du får gärna styrka detta uttalande om bilismens kostnader med någon form av offentligt verifierbara siffror så slipper vi som inte har tillgång till dessa tro att även ditt uttalande baserar sig på känslor och tyckanden... ;-)

Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 12:11 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
Hur mycket är ett människoliv värt?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 14:26 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur mycket är ett människoliv värt?
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.

Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel.

Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 16:17 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du får gärna styrka detta uttalande om bilismens kostnader med någon form av offentligt verifierbara siffror så slipper vi som inte har tillgång till dessa tro att även ditt uttalande baserar sig på känslor och tyckanden... ;-)

Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter).

Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
Senast jag kollade på dom var dom lika, men det var ett par år sen. Nu ligger inkomsten från bensinskatten på 2 miljarder mer än den kostnad man hade för trafikolyckor 2005 (https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26114.pdf). Hittar inga fräschare siffror direkt, tyvärr. För intäkter av bensinskatten (koldioxidskatt och energiskatt = besinskatt)
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/

För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/)

Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden.

Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 18:09 #9
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
Oh, ja, men jag menade att samhällsvinsten med fordonstrafiken är enorm. Skadorna i form av köer är också kostsamma naturligtvis.

Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017