FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken. Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada. Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse. I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin. Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter). Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För staten beror det hur mycket skatt dom betalar samt utgifter för staten.
Men är ju inte staten som kör någon till döds, utan personer själva som kör ihjäl sig. Så ingen annan fel. Ska man förbjuda allt som är farligt får man väl låsa in alla i isolering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/ För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/) Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden. Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|