| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Dom har vad jag läst aviserat höjningar av kollektivtrafikens priser i Göteborg som är ungefär vad ökningen av kostnaden för att ta bilen kommer bli.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hade de tomtarna inte kastnat bort 400 miljoner på det kassa biljettsystemet och de nya värdelösa italienska spårvagnarna hade vi sluppit dessa höjningar. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Är ju helt rätt att kollektivtrafiken betalas av dom som använder den, inte får massa extra pengar från skattebetalare.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | |||
|
||||
|
Supermoderator
|
Citat:
Och bilisterna får själva bekosta vägarna då, utifrån motsvarande argumentation?
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så dom betalar betydligt mer är snyltarna som inte betalar full pris för kollektivtrafiken. Anser det är bättre ha låg grundskatt sedan betala för det man vill ha i full pris, så kan man välja om man vill åka bil eller kollektivtrafik utan låta andra betala för dina val. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Administratör
|
Citat:
Jag är fullt medveten om att vissa behöver ta bilen mycket i sitt jobb. Också helt accepterat att man gärna tar längre resor med lite mer packning i bilen eller om man vill storhandla. Men de allra flesta bilresor är fullkomligt onödiga och kan till väsentlig del förhindras genom att bilisterna faktiskt får betala för sin samhällsskada. Är också med på att vissa kollektiva förbindelser är så dåliga att man vill ta bilen. Men att sedan ta steget att bejaka sina rättigheter i bilåkandet istället för att vilja påverka kollektivtrafiken. Där förlorar det resonemanget min förståelse. I kombination med högre kostnader för bilåkandet kan man också investera i kollektivtrafik baserat på den samhällsnytta det gör. Man kan till och med vara helt befriad från visioner, det räcker med ekonomin. Tämligen självklart på samhällsnivå kan jag tycka och det enda som sätter stopp för det verkar vara känsloresonemang och romantisering av bilåkandet.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Intäkter från bensin-, diesel-, väg-, trängsel-, fordons- och omsättningsskatt från fordonsstrafiken och därmed tillhörande tjänster torde i mina ögon vida överstiga de 20,9 miljarder som MSB säger att trafikolyckor kostar (även fast jag inte har sifforna för dessa skatter). Vidare är samhällsvinsten i form av sanslöst många sparade timmar sannolikt icke försumbar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | ||
|
|||
|
Administratör
|
Citat:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/ För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/) Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden. Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|