FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det 2 h inställelsetid hela dygnet eller varierar det, som jag förstod det så är det 2 h oavsett när på dygnet det sker.
Du måste h aen person startklar dygnet runt så det borde helt enkelt vara en självkostnad för leverantören som beräknas så här: 365,25*24= 8766 timmar jour per år i snitt. Det finns 52 veckor per år. Varje normal vecka har 40 timmar ordinarie arbettid. 88 kvalificerade övrtidstimmar och 40 timmar enkel övertid. men så har vi ytterligare 10 röda dagar utspridda i almanackan, om vi räknar att var och en av dessa ersätter två ordibnarie arbetsdagar med kvalificerad övertid. så blir det: KÖT => Kvalificerad Övertid EÖT => Enkel Övertid NAT => Normal Arbetstid 52 kalenderveckor: KÖT +4576 h EÖT +2080 h NAT +2080 h 10 helgdagar påverkar: KÖT + 320 h EÖT - 160 h NAT - 160 h Summa: KÖT +4896 h EÖT +1920 h NAT +1920 h Kostnaden för leverantören blir: Summa: KÖT +4896 h * 2,0 => 9792 EÖT +1920 h * 1,5 => 2880 NAT +1920 h * 1,0 => 1920 Summa: Lön för 14592 timmar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jour är svindyrt och kunderna är normalt inte särskilt priskänsliga. När kunden tecknar avtalet, så hoppas denna på att aldrig behöva utnyttja jouren. Och om/när kunden väl behöver göra det, så beror det normalt på att någonting har skitit sig rejält. I det scenariot så är kunden beredd att betala vadsomhelst, utan att knorra.
Men om du "kompletterar med externa resurser" så vet du ju redan vad det bör kosta? För jag antar att dina externa resurser inte jobbar gratis? Har man ett litet/medelstort företag, så måste man i princip köpa in tjänsten av en större organisation. Det blir helt enkelt horribelt dyrt annars. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för bra feed-back. Vi landar på ett erbjudande på c:a 12k i veckan. Det blir dyrt, men vi får se vad de säger. Kan tillägga att det "bara" gäller inställelsetid för support på distans (via VPN). Blir ju riktigt dyrt så länge man inte kan slå ut kostnaden på flera kunder, får se vad de säger ...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|