Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-01, 19:37 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja precis, man kan inte acceptera få betala 80-85% skatt om man tar ut sin inkomst som lön.

Även om man klarar sig helt undan 3:12 reglerna och får bara betala 30% kapitalskatt så är även det väldigt mycket förlust.

Det är ju inte någon annans fel att en person är arbetslös, har man inga pengar så kan man inte förvänta sig att kunna äta mer än nudlar.

Som egen företagare har man arbetat hårt för sina pengar från början, mer än vanliga arbetarklassen.

Inte fan gnällde jag att jag inte hade någon inkomst från början och fick jobba 12-18h om dagen samt helger utan betald semester eller grunden några inkomster då.
Om nu vi för en principiell diskussion undrar jag om du är för en extremt hög arvsskatt?
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände?

Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-01, 20:02 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Om nu vi för en principiell diskussion undrar jag om du är för en extremt hög arvsskatt?
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände?

Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då...
Föds du rik så är det så, då har du ändå haft föräldrar som tjänat ihop det.

Samma sak om man råkar vinna större summa pengar.

Men det faller lite över ämnet, grunden är att eget ansvar och frihet ska väga över allt.

Finns inget som heter rättvisa, utan allt handlar vad man själv gör det till. Är ingen rättighet att kunna leva i lyx.

Jag behöver inte jobba längre om jag inte vill, kanske hamnar på runt 1-2h effektiv arbetstid per dag.

Men vägen dit har inte varit det lättaste, har varit många år där 8h arbetsdagar eller ledig på helgen inte funnits.

Sedan finns det inget eget ansvar i Sverige, du kan sköta din ekonomi hur vårdlöst som du vill. Du kan skita i göra något alls, dra på dig valfria skulder.

Det slutar ändå med att du får bidrag från staten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 19:35 #3
Crystals avatar
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2010
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling
Crystals avatar

Reg.datum: May 2010
Tjena

Läser mer än jag skriver , men vill bara säga att jag håller med dig Patrikweb
och skönt du står på dig och unna dig dina pengar det med all rätt....

Mvh
Crystal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017