Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-01, 17:46 #61
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Kan man sammanfatta dina åsikter med att de som har det allra bäst i samhället (rikaste 1%) är det synd om och de som har det allra svårast (sjukdomar, arbetslöshet etc) dom har det alldeles för bra. Är det ungefär korrekt?
Ja precis, man kan inte acceptera få betala 80-85% skatt om man tar ut sin inkomst som lön.

Även om man klarar sig helt undan 3:12 reglerna och får bara betala 30% kapitalskatt så är även det väldigt mycket förlust.

Det är ju inte någon annans fel att en person är arbetslös, har man inga pengar så kan man inte förvänta sig att kunna äta mer än nudlar.

Som egen företagare har man arbetat hårt för sina pengar från början, mer än vanliga arbetarklassen.

Inte fan gnällde jag att jag inte hade någon inkomst från början och fick jobba 12-18h om dagen samt helger utan betald semester eller grunden några inkomster då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-01, 19:37 #62
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja precis, man kan inte acceptera få betala 80-85% skatt om man tar ut sin inkomst som lön.

Även om man klarar sig helt undan 3:12 reglerna och får bara betala 30% kapitalskatt så är även det väldigt mycket förlust.

Det är ju inte någon annans fel att en person är arbetslös, har man inga pengar så kan man inte förvänta sig att kunna äta mer än nudlar.

Som egen företagare har man arbetat hårt för sina pengar från början, mer än vanliga arbetarklassen.

Inte fan gnällde jag att jag inte hade någon inkomst från början och fick jobba 12-18h om dagen samt helger utan betald semester eller grunden några inkomster då.
Om nu vi för en principiell diskussion undrar jag om du är för en extremt hög arvsskatt?
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände?

Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-01, 20:02 #63

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Om nu vi för en principiell diskussion undrar jag om du är för en extremt hög arvsskatt?
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände?

Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då...
Föds du rik så är det så, då har du ändå haft föräldrar som tjänat ihop det.

Samma sak om man råkar vinna större summa pengar.

Men det faller lite över ämnet, grunden är att eget ansvar och frihet ska väga över allt.

Finns inget som heter rättvisa, utan allt handlar vad man själv gör det till. Är ingen rättighet att kunna leva i lyx.

Jag behöver inte jobba längre om jag inte vill, kanske hamnar på runt 1-2h effektiv arbetstid per dag.

Men vägen dit har inte varit det lättaste, har varit många år där 8h arbetsdagar eller ledig på helgen inte funnits.

Sedan finns det inget eget ansvar i Sverige, du kan sköta din ekonomi hur vårdlöst som du vill. Du kan skita i göra något alls, dra på dig valfria skulder.

Det slutar ändå med att du får bidrag från staten.
Oläst 2012-06-09, 19:35 #64
Crystals avatar
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2010
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling
Crystals avatar

Reg.datum: May 2010
Tjena

Läser mer än jag skriver , men vill bara säga att jag håller med dig Patrikweb
och skönt du står på dig och unna dig dina pengar det med all rätt....

Mvh
Crystal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-13, 23:32 #65
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hej, även jag läser mer än jag skriver men kände att det kanske var dags att skriva lite trots allt.

Jag som företagare skulle vilja uttrycka en annan åsikt än Patrik. Jag tycker att vi har ett helt ok system i Sverige, det fungerar faktiskt riktigt bra i praktiken. Rent pragmatiskt kan man se det såhär: i princip allt fungerar smidigt, maskineriet är väloljat, effektivt, välbalanserat och tryggt. Det skiljer inte allt för mycket mellan de politiska blocken vilket gör att jag som företagare någorlunda väl kan planera för företagets framtid oavsett vem som vinner valen. Jag vet att mina investeringar är trygga. Jag vet att jag kan få kapital om det skulle behövas. Jag vet att systemet skyddar mig och mitt företag så gott som det är möjligt. Jag vet att jag kan hitta kompetenta medarbetare, etc. Sådana saker är faktiskt värt mer för mitt företag än låga skatter.

Som jag ser det är det största problemet för företagsklimatet i Sverige snarare att de stora företagen spelar efter hela andra regler än små. Sverige måste sluta fjäska för storföretagen som Socialdemokraterna började med på 70/80-talet - det är tveksam om det fungerade då men det fungerar definitivt inte i dagens globaliserade värld. Så länge alla företag spelar efter samma regler så är det konkurrensen mellan företagen som är den kritiska faktorn för ett företag - inte skattetrycket, men i dagens system blir det istället straffskatt på att vara entreprenör. Detta snedvrider konkurrensen rejält och det gör Sverige mindre innovationskraftigt.

Som privatperson ser jag heller inte ett eventuellt hårt skattetryck som det största problemet i min vardag. Personligen är jag övertygad att mina skattepengar går till riktigt bra saker, och jag vet att människor som arbetar i det offentliga idag arbetar otroligt hårt och många gånger har en orimlig arbetssituation. Åter igen pragmatiskt: jag ser att mina skattepengar löser många små och stora problem på ett elegant sätt.

Skulle jag engagera mig politiskt så hade det inte varit för att sänka skatterna, jag kan leva mycket bra på det jag tjänar trots ett eventuellt högt skattetryck. Jag kan faktiskt inte se att en enda av de stora utmaningarna för dagens Sverige löses genom sänkta skatter. Att sänka skatterna för sänkandets skull är för mig att försöka laga något som inte är trasigt.

Senast redigerad av coredev den 2012-06-13 klockan 23:46
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-13, 23:52 #66

Det stämmer att systemet fungerar okej för runt 85% befolkningen kan jag tänka mig, det är mer beräknat efter statisk efter inkomster från SCB.

Problemet är för större företag eller personer med höga inkomster, när dom får betala flera miljoner i skatt utan att få något alls för det.

Du blir blåst på flera sätt, även om du betalar skatt som ska gå till pension får du bara 7,5 inkomstbasbelopp avsatt. Resten försvinner i ett svarthål fast du betalar skatt för det.

A-kassa, ja du får ut en sådan liten max summa per månad som inte ens duger som toa papper.

Som företag kan du inte få "A-kassa"/bidrag om företaget går dåligt, men staten kan tycka det är okej ta massa miljoner i skatt utan ge något tillbaka till företaget.

Folk med höga inkomster är ju statens "tjänst" extrem värdelöst, du får samma tjänster betydligt billigare hos privata företag och ha privata försäkringar.

Och betydligt bättre kvalitet och service med för den delen.
Oläst 2012-06-14, 10:02 #67
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Patrik, med tanke på dina åsikter så vore det väl ganska lämpligt om även ditt företag lämnade Sverige och inte bara du själv? Vare sig du vill inse det själv eller inte så tjänar du indirekt pengar på det svenska systemet.
Oläst 2012-06-14, 10:49 #68

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Patrik, med tanke på dina åsikter så vore det väl ganska lämpligt om även ditt företag lämnade Sverige och inte bara du själv? Vare sig du vill inse det själv eller inte så tjänar du indirekt pengar på det svenska systemet.
Jag bidrar mer till Sverige än största delen av befolkningen gör, då man har anställda kvar i Sverige man betalar skatt för. Jag ser till att personer har ett jobb och kan försörja sig.

Skulle staten inte straffa företagen som anställer med hög skatt skulle jag ha anställt mer personer.

Sedan dom pengarna jag spenderar på mat, taxi och andra tjänster skapar mer tillväxt än pengar som hade gått igenom skattesystemet där 90% hade försvunnit bort i skit eller administration.

Jag tjänar inte ett skit indirekt på svenska systemet, om jag varit bonde och fått EU bidrag hade det varit en annan sak. Jag har inte någon subventionerad verksamhet.
Oläst 2012-06-14, 11:15 #69
Supermoderator

Supermoderator

INDIREKT skrev jag, subventionering är något helt annat.

Varför skulle du anställa fler om du fick lägre skatt? Du vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt har vi konstaterat. Om det inte vore så och det är så att du tjänar mer på att anställa fler så borde du väl göra det redan nu?

Administration är för övrigt ett måste i varje större organisation och det går inte att göra gratis. Även i ett privat företag försvinner en del av pengarna till "skit eller administration".
Oläst 2012-06-14, 11:27 #70

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
INDIREKT skrev jag, subventionering är något helt annat.

Varför skulle du anställa fler om du fick lägre skatt? Du vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt har vi konstaterat. Om det inte vore så och det är så att du tjänar mer på att anställa fler så borde du väl göra det redan nu?

Administration är för övrigt ett måste i varje större organisation och det går inte att göra gratis. Även i ett privat företag försvinner en del av pengarna till "skit eller administration".
Allt handlar inte om pengar, har satt ett avkastningskrav på 1 miljon NETTO per år. Vilket jag anser en rimlig summa att leva okej liv på. Summor över det är inte så viktiga just nu.

Om jag fick lägre skatt så kan jag ha mer personer till samma kostnad, som det är nu så är det inte lönsamt ha mer anställda för det kostar mer än det ger.

Administration i eget företag så är det dina egna pengar du tar ansvar för, men att hantera andras pengar genom stora delar bara försvinner i ett svart hål är inte acceptabelt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017