FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
Det är väl snarare så att det krävs betydligt mindre misstag för att försvinna från politiken. Se bara på vad som skedde när den nuvarande regeringen tillträdde. Det var väl knappast några extrema misstag i stil med de övertramp internationella företag gör gång på gång som orsakade de ministrarnas "avgång"? Dessutom avgör folket vilka som sitter på de folkvalda posterna och i Sverige har den folkvalda församlingen betydligt mer makt än i de flesta andra länder. Citat:
Citat:
![]() ![]() Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._homicide_rate Inte helt oväntat ligger södra Afrika, Central- och Sydamerika i topp där. Colombia har tidigare varit i topp bland länder har jag för mig men numera har nog El Salvador passerat (därifrån kommer också en hel del av de mest våldsamma gängmedlemmarna i södra USA). Det är dessutom svårt att jämföra officiell statistik länder emellan. I Sverige är vi bättre på att anmäla, bättre på teknisk bevisning och rättssäkerhet och bättre på att föra statistik än i de flesta länder där kriminaliteten är extremt hög. Mord är väl till sin natur ett sådant brott att vi kan ta den statistiken som säkrast och det är ju också det grövsta av alla våldsbrott. Återigen, att jämföra med ett litet och speciellt land som Luxemburg är inte särskilt relevant. Citat:
Sen överdriver du lite grann. Olika samhällen har lyckats få till välstånd i längre perioder tusentals år dessförinnan också. Även innan "civilisationen" var livskvalitén relativt hög under perioder då tillgången på föda var god då människor också hade mer fritid än vi har idag. Sedan har sjukdomar alltid varit ett av de största problemen och där är det ju först i modern tid vi verkligen har kunskapen som krävs för att tackla dessa på allvar och där har gemensamma, skattefinansierade insatser spelat en väldigt stor roll. Även inom andra vetenskapliga områden är skattefinansierad forskning en nödvändighet för utveckling och många företag har dessutom under årens lopp utnyttjat dessa forskningsresultat samtidigt som andra företag skapats just på grund av dessa. Ett väl fungerande samarbete mellan det offentliga och näringslivet är en förutsättning för att vissa branscher ska fungera så bra som möjligt. Detta system är den gyllene medelvägen - det vill säga en väl fungerande demokrati med en rationellt reglerad marknadsekonomi.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-28 klockan 22:03 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 | |||||||
|
||||||||
Medlem
|
Det här börjar urarta till en jättelång argumenttråd. Men det kliar i fingrarna, så jag måste bara svara.
![]() Citat:
All vapenutveckling, atombomben, massförstörelsevapen osv, är beställningsjobb från offentliga verksamheter (dvs finansierade med skattepengar). Det var inte så längesen som "offentlig verksamhet" tvångssteriliserade folk i Sverige av "rashygieniska skäl". Privata företag har istället gett oss: diskmaskinen, mobiltelefonen och eltandborsten. Ju mer skattepengar desto mer bomber. Ju mindre skattepengar desto fler hushållsapparater som gör livet bättre ![]() Det jag menade med misstag var: Felaktig allokering av resurser. Att använda resurserna till sådant som samhället inte vill ha eller behöver. Det som fällde de första ministrarna ser jag som ytterligare bevis på att systemet är tokigt (sen är min tolerans för politiker som inte kan följa sina egna lagar näst intill obefintlig). Citat:
När man håller på med planekonomi blir det konstiga effekter. Det är t.ex. konstigt att cancermedicin beskattas med 25% moms medan Liza Marklunds senaste deckare endast beskattas med 6%. Men som sagt, syftet var att belysa att Sverige inte är en ren marknadsekonomi, inte att debattera de olika konstiga effekterna (eller huruvida bensinskatten ska vara på någon särskild procent). Citat:
Ja, jag plockar ut EN stad eftersom det är där problemet är. Problemet är inte "antalet bostäder i Sverige". Problemet är "bostäder på rätt plats". Utbudet matchar inte efterfrågan. När marknadskrafterna förstörts av politiska beslut kan inte marknaden fixa fram vad samhället behöver. Just nu behöver svenska samhället fler bostäder i Stockholm. Exempel: Fri prissättning på hyrorna är förbjudet. Tänk om det hade varit samma lag för mobiltelefoner. "Ingen mobiltelefon får vara dyrare än 1000 kronor". Hur många Iphones tror du skulle bli utvecklade då? Malta är ett jättebra exempel. Malta är en liten miniö som har nästan en halv miljon invånare på en yta en sjättedel av Gotland. Det är världens fjärde mest tätbefolkade land i världen och det är folk överallt. Till skillnad från städer i Sverige kan de inte heller växa på bredden eftersom det är en ö. Trots det får du en lägenhet direkt. Du väljer exakt vad du vill ha (prisklass, läge, antal rum, hur köket ska vara, om det ska vara möblerat eller inte, vilken typ av möbler du vill ha, om du vill ha penthouse eller balkong, egen tvättmaskin eller inte osv) och sen har du en sådan lägenhet några timmar senare. Tack vare marknadskrafterna. Jag lovar, om du skulle dubbla antalet invånare skulle Malteserna lösa det bostadsmässigt (till skillnad från i Sverige är det lätt att få bygglov). Det skulle kunna vara precis lika smidigt i Sverige om man tillät marknadskrafterna arbeta på bostadsmarknaden. Citat:
Citat:
Citat:
Nämn en civilisation före 1800 där medellivslängden var högre än 50 år och spädbarnsdödligheten var under 100 döda/1000 födda. Den fantasifulla bilden av hur fridfullt det var när vi sprang fria på savannen är just det, en fantasi. Människan var hungrig, trött, sjuk och sliten. Människan dog tidigt och våldsamt. Vad är det för samhällen som fanns i tusentals år som du tror var så bra? Citat:
Ok, så demokrati i samarbete med "rationellt reglerad marknadsekonomi"? Om du med "rationellt" menar "i princip inte alls" är det på pricken rätt svar. ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||||||
|
|||||||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Det finns för övrigt gott om icke-statliga grupper som vill skaffa sig bomber och andra vapen så den marknaden försvinner inte även om du skulle gå så långt som att avskaffa alla stater. Om du tror att privata krafter drar sig för att använda såväl våld som vapen så har du helt fel. Citat:
![]() Citat:
Citat:
![]() Alla behöver någonstans att bo, alla behöver inte en iPhone. Hade vi nu infört fri prissättning på hyrorna så hade dessa höjts i i princip alla utsatta förorter till Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt fler hade behövt bostadsbidrag och vi hade behövt avsätta mer skattemedel till helt onödiga saker. Citat:
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Med "rationellt" menar jag som gynnar naturen, samhället OCH individen.
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu orkar jag inte skriva så långt efter en kväll med massa alkohol och kom precis hem, men stora frågan är hur många är beroende av skatten?
Säg att man tog bort stora delen av skatten och låt folk sköta sig själva och själv betala för egen välfärd Kan väl inte vara så stor % av samhället som skulle kräva stor stöd. Nu räknar jag bort kostnader för bistånd och flyktingar samt kostnader för allt jävla onödiga saker som inte krävs för samhället ska fungera. Vill man gå på ett museum kan man allt betala det helt själv eller liknande saker. Jag personligen tror inte det skulle gjort så jävla mycket, folk hade nog skött det rätt okej själva. Antingen att dom flyttar in hos kompisar eller sina föräldrar eller hanterar det inom familjen. Kan inte tänka mig att det är så stor % som faktiskt skulle hamna ute på gatan helt själva utan staten grund. Sedan om bostad, i Malta som det skrev kan du hitta bostad samma dag. Det tog mig 4h för fixa mig en bostad som jag tyckte om. I många städer i Sverige är det 5-10 års kö för en skitbostad, även om det inte är i Stockholm. Växjö typ 44 lediga bostäder, typ 1300 sökande på dom 44 så ja. Även samma problem bostäder en bit ifrån. Här betalar jag 675 EUR per månad (medräknat lite el och vatten) för en 4a med havsutsikt bredvid havet vid strandpromenaden. 2 balkonger, litet "tvättrum", arbetsrum, 2 sovrum, kök & stor vardagsrum samt 2 st badrum. I sverige hade du antagligen fått sitta 5-10 års kö, betala 6-10k SEK för en hyresrätt och hamna i en skitstad utan ens närheten till närhet och havsutsikt. Orsaken till det i grunden är att i Sverige är det inte lönsamt bygga nya hyresrätter, kostnaden hade blivit 10-15k i hyra. Dom som har råd betala det hade inte varit så jävla korkade och betalat den summa för en jävla hyresrätt. Valet är då att höja kostnaden för alla hyresrätter för jämna ut total kostnaden, det problemet är att hyresgästföreningen inte accepterar det och blir ett jävla liv bara. När jag var 2v i Sverige senast fick man besök av en person från hyresgästförening som tyckte man skulle bli medlem och bla bla och sa att dom förhandlar mot hyreshöjningar. Precis som om jag skulle brytt mig ett skit om dom höjde hyra med några tusen i Sverige. Dock kan man garantera att den inte byggs några nya hyresrätter om dom inte får in några pengar för klara den budget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Medlem
|
Då kommer jag göra oss båda en stor produktivitetstjänst genom att inte besvara det mesta i din post. Om du vill tar jag gärna en fika och diskuterar det nästa gång jag är i Sverige, men kan inte waste'a en dag på att diskutera på internet
![]() Citat:
Om man kunde reglera en marknad så att det alltid gynnar naturen, samhället OCH individen så är jag all for it. Kör på. Problemet är att du inte kan det. Dels kan ingen människa se in i framtiden (ännu). Du vet aldrig vilka konsekvenser besluten kommer att få. Du vet inte vilken ny teknik som kommer eller hur samhällen kommer att förändras. Och dels kan ingen människa vara allvetande. De 349 politikerna i riksdagen kan inte veta allting. Visst, de har rådgivare och lobbyister vid sin sida men de kan inte heller veta allting. Och dels för att "bäst för individen" inte alltid går att kombinera. Det som är bra för en individ kan vara dåligt för en annan. En taxiåkare med licens mår bra av att begränsa taxibilarna till 200 stycken. För den arbetslöse som vill bli taxiåkare är en sådan begränsning dålig. Olika människor har olika behov. Marknadsekonomi (som kräver en fungerande rättsstat btw, det går inte att avskaffa staten) är det bästa sättet att styra ekonomin eftersom alla beslut är delegerade till de personer som har: 1. Störst insikt i problemet 2. Vinner mest på rätt beslut 3. Förlorar mest på fel beslut De personerna är individen. Varje person i samhället. När individen själv får bestämma över sitt liv tar vi nytta av hela samhällets kompetens. Vi sitter inte och hoppas att en elitskara i toppen på 349 stycken ska råka gissa rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() Här förutsätter du att individen har tid, ork och möjlighet att göra ett informerat beslut vid varje konsumtion av produkter, tjänster etc. Det finns inte en chans i världen att samhället fungerar bra på det viset. Citat:
Att vår natur och historia är så pass väl bevarad jämfört med vad som är fallet i många andra europeiska länder beror mycket på att vi har en stark och väl fungerande demokrati som byggts upp under en längre tid (+ naturresurser och frånvaro av krig som gjort att såväl människor som statsfinanser mått relativt bra). Tack för en god match ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-31 klockan 11:02 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast anser att staten bryter mot grundläggande rättigheter genom med våld och tvång styra folks liv. Att ta folks pengar och begränsa deras rättigheter att leva sitt eget liv.
Anser man ska kunna avsäga sig statens tjänster och köpa dom själv för en betydligt lägre kostnad än statens. Varför betala 10-1000 gånger mer än vad du kan köpa samma välfärd från privat företag. Är inte rimligt behöva betala mer än 150-200k max i skatt, för det motsvarar över 80% av vad övriga befolkningen betalar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||