Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gör tågvärdarna rätt eller fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-23, 15:02 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Menar du att vem som helst då kan göra ett gripande om man t.ex. ser något som plankar in (då är det ju faktiskt t.o.m. på "bar gärning"), eller menar du att kontrollanterna har lagstadgade speciella befogenheter utöver vanliga medborgare?
Plankning in på t.ex. en konsert - du försöker bereda dig tillträde utan att betala för dig - omfattas av bedrägligt beteende och då gäller envarsgripande, det är helt riktigt. Det lagrummets används flitigt just på konserter, festivaler och andra evenemang där man tar betalt.

EDIT: Jag har aldrig påstått att kontrollanter har någon annan rättighet än t.ex. gemene man. Envarsgripande är det lagrum som används även av väktare då de inte heller har någon större befogenhet än gemene man (med reservation för vad införandet av batonganvändningen medför för efter den lagändringen har jag inte hållit mig uppdaterad). Väktare omfattas av tjänstemannaskyddet (populärt kallat), det är/var skillnaden.

Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 15:07
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 15:17 #2
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Plankning in på t.ex. en konsert - du försöker bereda dig tillträde utan att betala för dig - omfattas av bedrägligt beteende och då gäller envarsgripande, det är helt riktigt. Det lagrummets används flitigt just på konserter, festivaler och andra evenemang där man tar betalt.

EDIT: Jag har aldrig påstått att kontrollanter har någon annan rättighet än t.ex. gemene man. Envarsgripande är det lagrum som används även av väktare då de inte heller har någon större befogenhet än gemene man (med reservation för vad införandet av batonganvändningen medför för efter den lagändringen har jag inte hållit mig uppdaterad). Väktare omfattas av tjänstemannaskyddet (populärt kallat), det är/var skillnaden.
Jag får inte ihop logiken i ditt resonemang.
Kontrollanter har alltså inga speciella befogenheter att utföra envarsgripande, men ändå menar du att de har rätt att göra det om en person på tåget inte kan visa upp en biljett?!
Det går inte ihop för mig... Då kan vem som helst gripa en person som man misstänker har smitit förbi spärrarna enligt dig?

Antingen har de speciella befogenheter eller så faller ju hela logiken...

Dessutom tycker jag (fortfarande) att det är galet att kunna åberopa att det finns fängelse i straffskalan om det aldrig någonsin har hänt att en tjuvåkare blivit dömd till fängelse (men det är bara min åsikt såklart).
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 19:40 #3
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Kontrollanter har alltså inga speciella befogenheter att utföra envarsgripande, men ändå menar du att de har rätt att göra det om en person på tåget inte kan visa upp en biljett?!
Det går inte ihop för mig... Då kan vem som helst gripa en person som man misstänker har smitit förbi spärrarna enligt dig?

Dessutom tycker jag (fortfarande) att det är galet att kunna åberopa att det finns fängelse i straffskalan om det aldrig någonsin har hänt att en tjuvåkare blivit dömd till fängelse (men det är bara min åsikt såklart).
Ang. misstankespåren så se mitt svar till Xamda.

EDIT: Och ang. vad du tycker så har jag som sagt inga invändningar. Du är i din fulla rätt att tycka vad du vill och jag kan hålla med dig om skillnaderna mellan lagrum och praxis. Med tanke på hur svajjiga åklagarna är i samma tolkningsfråga men gällande fildelning så kanske vi kommer att få se en ändring även här. Åt vilket håll lämnar jag osagt.

Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 19:43
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 08:33 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Jag har inte läst tråden, men kontrollanterna anklagar resenären för bedrägligt beteende(den lindrigare versionen av bedrägeri) som har fängelse i upp till 6 mån på straffskalan. Om jag inte är felinformerad finns det domstolsutslag på att åka med utan att lösa biljett räknas som bedrägligt beteende. Därmed har de i strikt juridisk mening rätt att göra ett envarsgripande av de som de misstänker inte löst biljett på ett korrekt sätt.

Sedan är det ju såklart något helt annat vad man bör göra ur ett service- och/eller PR-perspektiv.

Citat:

Skillnaden ligger väl i att kontrollanterna har rätt att få se biljett eller annat färdbevis om de legitimerar sig. Det har inte vem som helst.
De bör alltså kunna kontrollera om varje passagerare har löst en giltig biljett eller inte.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 09:09 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag har inte läst tråden, men kontrollanterna anklagar resenären för bedrägligt beteende(den lindrigare versionen av bedrägeri) som har fängelse i upp till 6 mån på straffskalan. Om jag inte är felinformerad finns det domstolsutslag på att åka med utan att lösa biljett räknas som bedrägligt beteende. Därmed har de i strikt juridisk mening rätt att göra ett envarsgripande av de som de misstänker inte löst biljett på ett korrekt sätt.

Sedan är det ju såklart något helt annat vad man bör göra ur ett service- och/eller PR-perspektiv.

Skillnaden ligger väl i att kontrollanterna har rätt att få se biljett eller annat färdbevis om de legitimerar sig. Det har inte vem som helst.
De bör alltså kunna kontrollera om varje passagerare har löst en giltig biljett eller inte.
Det är korrekt att om man inte löst biljett, elleräter mat på restaurangen utan att betala för sig t.ex., så har man med stor sannolikhet gjort sig skyldig till bedrägligt beteende. Det viktiga nu var dock inte huruvida biljett lösts eller inte... Frågan var, som jag uppfattat det, om man kan använda sig av envarsgripande enbart på misstanken att någon begått ett brott. Svaret på den frågan är och har alltid varit, i svensk rätt, att det kan man inte. Den som griper måste själv ha sett och konstaterat brottet begås och eftersom endast misstanke föreligger när någon inte vill eller kan uppvisa biljett så faller möjligheten till envarsgripande. Kvar finns möjligheten till kontrollavgifter och avvisning. Kontrollavgifter faller också om vederbörande inte vill medverka och återstår gör avvisning.
Oläst 2012-04-25, 12:38 #6
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Det är korrekt att om man inte löst biljett, elleräter mat på restaurangen utan att betala för sig t.ex., så har man med stor sannolikhet gjort sig skyldig till bedrägligt beteende. Det viktiga nu var dock inte huruvida biljett lösts eller inte... Frågan var, som jag uppfattat det, om man kan använda sig av envarsgripande enbart på misstanken att någon begått ett brott. Svaret på den frågan är och har alltid varit, i svensk rätt, att det kan man inte. Den som griper måste själv ha sett och konstaterat brottet begås och eftersom endast misstanke föreligger när någon inte vill eller kan uppvisa biljett så faller möjligheten till envarsgripande. Kvar finns möjligheten till kontrollavgifter och avvisning. Kontrollavgifter faller också om vederbörande inte vill medverka och återstår gör avvisning.
Fast vi vet ju inte riktigt vad som hände innan filmen började rulla.
Ett enligt mig tänkbart och troligt scenario är följande(detta är bara en teori):
Kontrollantera kommer in i vagnen och utlyser en biljettkontroll.
Efter att de gjort det ser de att passageraren som till att börja med sitter snabbt reser sig upp för att stämpla sitt kort.
Kontrollanterna ser detta om beslutar att gripa in och göra ett envarsgripande.

Detta är väldigt vanligt och utbrett sätt att åka gratis eller billigare och västtrafik vill ju såklart minimera problemen med detta. Om passageraren hann betala eller inte spelar ju ingen roll då det är brott emot västtrafiks regler som man måste godkänna för att få ett kort(antar jag).
I det här fallet bör man kunna tolka som att det rör sig om bedrägligt beteende och att personen tagits på bar gärning. Jag har svårt att se hur de skulle besluta sig för att göra sådär och sedan inte ge sig om de inte såg detta med egna ögon. Om de inte såg det skulle ju åtminstone kollat om passageraren löst biljett/giltigt färdbevis innan de ingrep på det här sättet.

Om det är såhär har jag förståelse för vakternas agerande och kan tycka de gjorde rätt när ingrep. De har ju även rätt att använda så mycket våld som situationen kräver så om passageraren försöker smita måste de kunna hålla fast denne. Jag tycker de håller sig inom rimliga gränser förutom möjligen när kvinnan tycks ned i sätet ganska brutalt.

Jag tycker dock att Västtrafiks agerande i media efter att detta kom ut har varit tafatt och dåligt.
Oläst 2012-04-25, 13:44 #7
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Fast vi vet ju inte riktigt vad som hände innan filmen började rulla.
Ett enligt mig tänkbart och troligt scenario är följande(detta är bara en teori):
Kontrollantera kommer in i vagnen och utlyser en biljettkontroll.
Efter att de gjort det ser de att passageraren som till att börja med sitter snabbt reser sig upp för att stämpla sitt kort.
Kontrollanterna ser detta om beslutar att gripa in och göra ett envarsgripande.

Detta är väldigt vanligt och utbrett sätt att åka gratis eller billigare och västtrafik vill ju såklart minimera problemen med detta. Om passageraren hann betala eller inte spelar ju ingen roll då det är brott emot västtrafiks regler som man måste godkänna för att få ett kort(antar jag).
I det här fallet bör man kunna tolka som att det rör sig om bedrägligt beteende och att personen tagits på bar gärning. Jag har svårt att se hur de skulle besluta sig för att göra sådär och sedan inte ge sig om de inte såg detta med egna ögon. Om de inte såg det skulle ju åtminstone kollat om passageraren löst biljett/giltigt färdbevis innan de ingrep på det här sättet.

Om det är såhär har jag förståelse för vakternas agerande och kan tycka de gjorde rätt när ingrep. De har ju även rätt att använda så mycket våld som situationen kräver så om passageraren försöker smita måste de kunna hålla fast denne. Jag tycker de håller sig inom rimliga gränser förutom möjligen när kvinnan tycks ned i sätet ganska brutalt.

Jag tycker dock att Västtrafiks agerande i media efter att detta kom ut har varit tafatt och dåligt.
En sak jag inte förstår här. Om ditt scenario stämmer (det lär i alla fall vara vanligt), säg att kontrollanter påträffar en resenär som tjuvåker. Är det standardförfarande att tillkalla polis varje gång detta sker? Eller varför ska dom hålla kvar henne egentligen? Eller vill dom slänga av henne men hon vägrar? I filmen sitter hon och viftar med ID-kort så hon har ju inte vägrat att identifiera sig. Är det verkligen rimligt att en polispatrull ska tillkallas varje gång någon försöker tjuvåka (om det nu var det som skedde)!? Eller missar jag något?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 14:33 #8
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
En sak jag inte förstår här. Om ditt scenario stämmer (det lär i alla fall vara vanligt), säg att kontrollanter påträffar en resenär som tjuvåker. Är det standardförfarande att tillkalla polis varje gång detta sker? Eller varför ska dom hålla kvar henne egentligen? Eller vill dom slänga av henne men hon vägrar? I filmen sitter hon och viftar med ID-kort så hon har ju inte vägrat att identifiera sig. Är det verkligen rimligt att en polispatrull ska tillkallas varje gång någon försöker tjuvåka (om det nu var det som skedde)!? Eller missar jag något?
Vet inte om det är standardförfarande att göra så, men man kan ju inte bara låta alla som inte samarbetar att gå. Om de inte får ingripa skulle de ju vara helt hjälplösa om inte passagerare samarbetar och då skulle betalningsviljan på sikt minska ännu mer.
Att tillkalla polis kan jag ju tycka är onödigt om resenären kan legitimera sig. Då kan de ju driva in pengarna genom att skicka en faktura i efterhand.
Kan de däremot inte legitimera sig är det ju inte så mycket annat man kan göra än att tillkalla polis om man inte vill låta det gå.

Sedan är ju detta trotts allt ett brott som kan ge upp till 6 månaders fängelse så det är ändå hyfsat allvarligt.
Oläst 2012-04-25, 14:34 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Polis tillkallas givetvis bara när det uppstår någon form av strul. De resenärer som accepterar och betalar sin avgift råkar inte ut för detta. Håller man inte med om kontrollanternas åsikt lär det dock bli polis, oavsett om det är rätt eller fel.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017