FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För envarsgripande krävs att en lekman kan konstatera att det begåtts ett brott och att man sett brottet begås. Att inte visa biljetten är ett avtalsbrott och inte ett brott mot lagen. Att kliva på och åka utan att inneha ett giltigt färdbevis är ett brott mot lagen (bedrägligt beteende), men bara om man har det uppsåtet. Inte om man t.ex. redan har betalat och är allmänt tjurig och puckad och inte vill visa biljetten, om man har tappat biljetten eller om man av någon anledning inte kan eller vill uppvisa biljetten. Det enda man kan göra då, om man ej råkar vara polis och ej råkar se brottet begås (hur du nu skall kunna göra det med säkerhet i just detta fall), är att man kan avvisa personen i fråga från transportmedlet. Man kan även ta ut en avgift i enlighet med gällande regler, men även detta kan man bara göra om n ågon medverkar till det. Åter igen, det finns ingen lag med fängelsestraff i straffskalan som säger att du måste uppvisa biljett på anmodan av någon och därmed är det inte möjligt att, med enbart en vägran att uppvisa biljett som grund, gripa någon. Både du och jag har i ett sådant läge all anledning att misstänka att personen gör sig skyldig till bedrägligt beteende, men som sagt, enbart misstanke räcker inte alls. Endast polis får agera på misstanke. Och ja, jag har läst på, är utbildad inom detta specifika område och dessutom har jag, som du, arbetat med det... Att du tycker att det borde vara på ett viss sätt är en sak, och jag kan hålla med dig i att det borde vara så, men det betyder inte att det är så. Att göra envarsgripanden enbart på misstanke är, för att uttrycka sig milt, en alltför extensiv tolkning av lagen.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är mycket möjligt att den nuvarande praxisen ska omvärderas och lagen skall omtolkas men så är det inte nu. Sen undrar jag verkligen över om du jobbar eller har jobbat med detta (användande av bedrägligt beteende inom persontransportsektorn), det verkar faktiskt inte så. Själv har jag jobbat på SJ, Swebus bl.a. EDIT: Det var meningen att svaret skulle bli längre men jag blev avbruten (jobb av alla saker) och nu har jag tappat tråden och orkar inte försöka hitta den. Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 14:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
EDIT: Jag har aldrig påstått att kontrollanter har någon annan rättighet än t.ex. gemene man. Envarsgripande är det lagrum som används även av väktare då de inte heller har någon större befogenhet än gemene man (med reservation för vad införandet av batonganvändningen medför för efter den lagändringen har jag inte hållit mig uppdaterad). Väktare omfattas av tjänstemannaskyddet (populärt kallat), det är/var skillnaden. Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 15:07 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kontrollanter har alltså inga speciella befogenheter att utföra envarsgripande, men ändå menar du att de har rätt att göra det om en person på tåget inte kan visa upp en biljett?! Det går inte ihop för mig... Då kan vem som helst gripa en person som man misstänker har smitit förbi spärrarna enligt dig? Antingen har de speciella befogenheter eller så faller ju hela logiken... Dessutom tycker jag (fortfarande) att det är galet att kunna åberopa att det finns fängelse i straffskalan om det aldrig någonsin har hänt att en tjuvåkare blivit dömd till fängelse (men det är bara min åsikt såklart). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
EDIT: Och ang. vad du tycker så har jag som sagt inga invändningar. Du är i din fulla rätt att tycka vad du vill och jag kan hålla med dig om skillnaderna mellan lagrum och praxis. Med tanke på hur svajjiga åklagarna är i samma tolkningsfråga men gällande fildelning så kanske vi kommer att få se en ändring även här. Åt vilket håll lämnar jag osagt. Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 19:43 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har inte läst tråden, men kontrollanterna anklagar resenären för bedrägligt beteende(den lindrigare versionen av bedrägeri) som har fängelse i upp till 6 mån på straffskalan. Om jag inte är felinformerad finns det domstolsutslag på att åka med utan att lösa biljett räknas som bedrägligt beteende. Därmed har de i strikt juridisk mening rätt att göra ett envarsgripande av de som de misstänker inte löst biljett på ett korrekt sätt.
Sedan är det ju såklart något helt annat vad man bör göra ur ett service- och/eller PR-perspektiv. Citat:
De bör alltså kunna kontrollera om varje passagerare har löst en giltig biljett eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur vet du att någon plankar? Jag åker för närvarande kollektivt nästan dagligen. Jag visar inte upp biljett innan jag kliver på tåget. Jag har smitit förbi utgångskontrollerna ett par gånger bara senaste månaden; men jag har alltid haft giltig biljett. Är det grund för ett envarsgripande?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Du får gärna undra, men jag har arbetat dryga 17 år med bland annat just dessa, och andra, juridiska frågor. Därav att jag är tämligen säker på det jag säger. Hur kan du säga, om du inte sett någon passera en spärr utan att använda fungerande och giltigt färdbevis, att du sett brottet ske? Jag upprepar det jag skrev innan - enbart det faktum att man inte kan eller vill uppvisa biljett är inte ett brott i lagens mening, även om både du och jag och varje tänkande människa i ett sådant läge kan misstänka att det är fråga om ett brott. Dock är det i dessa sammanhang bara polisen som kan agera på enbart misstanke. För att använda dina ord - hur svårt kan det vara att förstå? Läs på! :-)
![]() |
Svara |
|
|