FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur glömmer man bort en beställning?
1 st orderbekräftelse via mail 1 st leveransbekräftelse via mail 1 st avi via mobiltelefonen 1 st påminnelseavi via brevlådan 1 st betalningspåminnelse via brevlådan 1 st inkassokrav via brevlådan 1 st telefonsamtal från inkassobolaget (<-- här brukar kunden bestrida köpet) Är butiken ansluten till tex Pricerunner så kan du även lägga till en kundenkät till ovan lista. Du kommer att bli påmind om din beställning gång på gång i flera veckors tid från det att du gjorde den. Chili har all rätt att vara besvärad. Det händer allt som oftast att kunden refererar till någonting som kunden endast kan veta i det fall att han faktiskt har mottagit varorna. I mitt fall är det ibland artikelnummer. Dessa finns endast att hitta på den ordinarie fakturan som medföljer i paketet och ingen annan stans. De finns inte utskrivna i shoppen eller på betalningspåminnelsen som senare skickas ut. Ändå så händer det att vi får motta bestridanden i stil med "Jag bestrider faktura xxx med artikel xxx och xxx, eftersom jag inte mottagit beställda varor." Kund: "Hej, jag har fått ett inkassokrav på varor som jag inte har beställt!" Jag: "Det kanske rör sig om en busbeställning. Kan du ge mig fakturanummer?" Kund: "Ja, det är xxx." Jag: "Tack. Det verkar ha blivit något konstigt här. Kan du ge mig artikelnummer på beställda varor? Jag vill vara säker på att jag makulerar rätt faktura." Kund: "Hmmm, vänta... *prassel* *prassel*... Ja, det är xxx och xxx." Kunden har alltså tillgång till ordinarie faktura som medföljer i samma paket som varorna skickades i. Är man riktigt smart så trycker man garantisedeln på baksidan av ordinarie faktura, eftersom kunden då har anledning att spara den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man bara skickar varan med posten med fakturan i leveransen och inte skickar något mer så tycker jag kundens beteende är helt förståeligt. Väldigt märkligt synsätt (om du pratar OnTopic), ska kunden göra bot och bättring!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I orginalfallet, är du säker på att den första fakturan kom fram? Hur skickade du den?
Jag skulle nog inte orka göra något direkt heller om jag aldrig får varan. Har ju varit med om leveranser dröjer ett tag tidigare. Är det inte något viktigt glömmer man lätt bort det medan man väntar på leveransen. Sedan blir man ju påmind först när man får påminnelsen. Skickar man med brev så får man ju paketet i brevinkastet om det inte är för stort. Citat:
Det är väldigt få fakturor som tydligt skriver ut OCR i själva fakturan. Det borde alla verkligen göra tycker jag. Tror han syftade på det Anders Larsson sa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
För mig är det svårt att förstå varför man skulle sitta tyst och knyta näven i fickan. Men jag verkar vara i minoritet. Någon som har förslag på hur man ska få kunderna att höra av sig i det fallet att leverans uteblir? Varorna skickas ju inte med gps-sändare, så det är normalt omöjligt för avsändaren att veta om en leverans har kommit fram eller inte, om mottagaren tiger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
När jag skickade varor med posten så skickar jag alltid fakturan separat och då 1-2 dagar efter varorna. Chansen att både varorna och fakturan ska försvinna är minimalt. Vidare så skickar jag en påminnelse efter max 10 dagar. Ett knep man kan göra när man skickar med posten är att alltid skicka med ett erbjudande som man måste bekräfta med en kod inom en viss tid tex 10 dagar. Tex att om kunden loggar in inom 10 dagar efter att ha mottagit posten och lämnar den lilla koden så får kunden nästa leverans fraktfritt. Nu har ni en bekräftelse på att posten har kommit samt att kunden är är ivrig att beställa mer saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Men jag måste inte fatta. Det här var nyttig läsning för mig i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att förstå andra människor är utan tvekan den bästa vägen till framgång på alla plan.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
I fallet som togs upp här skickades alltså varan och fakturan samtidigt, så kunden har inte hört ett pip från leverantören. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
"Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra." Så då antar jag att det inte är skickat något annat!? Vem är "TS" som du hänvisar till i din kommentar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |