Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund luras

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-15, 09:49 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Hade jag varken fått vara eller faktura, eller något annat, hade jag verkligen inte kontaktat butiken. Jag hade mummlat något om "jävla idioter" och köpt prylen nånannanstans.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 12:02 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Hade jag varken fått vara eller faktura, eller något annat, hade jag verkligen inte kontaktat butiken. Jag hade mummlat något om "jävla idioter" och köpt prylen nånannanstans.
Japp, tror många reagerar på det viset om det inte är någon dyr eller på annat sätt mycket speciell vara. Det är också givetvis så att man kan glömma bort beställningen. Skickar man med brev får man nog tyvärr räkna med ett visst svinn.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-15 klockan 12:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 17:30 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Hade jag varken fått vara eller faktura, eller något annat, hade jag verkligen inte kontaktat butiken. Jag hade mummlat något om "jävla idioter" och köpt prylen nånannanstans.
Gör bot och bättring i så fall. E-handlare kan inte se in i framtiden eller läsa tankar. Du är tyvärr inte ensam med det där beteendet och det ställer till med stora problem inom e-handeln.

Det kanske inte finns några lagar som säger att du måste höra av dig i det fall att du inte mottagit leverans inom utlovad tid. Men hör kunden av sig direkt, så brukar problemet gå att åtgärda med ett snabbt telefonsamtal till postombudet. Men säger kunden ingenting, så blir det tillslut en stor härva av det - med försvunnet paket, inkassobolag, irriterade kunder och irriterad kundtjänst. Alla förlorar, även om konsumentlagarna skyddar dig från eventuella ekonomiska påföljder.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 18:05 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Gör bot och bättring i så fall. E-handlare kan inte se in i framtiden eller läsa tankar. Du är tyvärr inte ensam med det där beteendet och det ställer till med stora problem inom e-handeln.

Det kanske inte finns några lagar som säger att du måste höra av dig i det fall att du inte mottagit leverans inom utlovad tid. Men hör kunden av sig direkt, så brukar problemet gå att åtgärda med ett snabbt telefonsamtal till postombudet. Men säger kunden ingenting, så blir det tillslut en stor härva av det - med försvunnet paket, inkassobolag, irriterade kunder och irriterad kundtjänst. Alla förlorar, även om konsumentlagarna skyddar dig från eventuella ekonomiska påföljder.
Jo, men glömmer kunden bort beställningen (vilket inte är särskilt konstigt om kunden är stressad och har mycket att göra) så har du samma problem oavsett. Du kommer ALDRIG ifrån att en del kunder beter sig på det här viset och då är det bästa du kan göra att minimera riskerna genom exempelvis kortare fakturatid, faktura och påminnelser via mail etc. Att ha den andra kontakten med en kund efter två månader är mindre aggressivt och kanske ses som vänligare men då får man också räkna med att sådana här saker inträffar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 19:16 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Hur glömmer man bort en beställning?

1 st orderbekräftelse via mail
1 st leveransbekräftelse via mail
1 st avi via mobiltelefonen
1 st påminnelseavi via brevlådan
1 st betalningspåminnelse via brevlådan
1 st inkassokrav via brevlådan
1 st telefonsamtal från inkassobolaget (<-- här brukar kunden bestrida köpet)

Är butiken ansluten till tex Pricerunner så kan du även lägga till en kundenkät till ovan lista.

Du kommer att bli påmind om din beställning gång på gång i flera veckors tid från det att du gjorde den.

Chili har all rätt att vara besvärad. Det händer allt som oftast att kunden refererar till någonting som kunden endast kan veta i det fall att han faktiskt har mottagit varorna. I mitt fall är det ibland artikelnummer. Dessa finns endast att hitta på den ordinarie fakturan som medföljer i paketet och ingen annan stans. De finns inte utskrivna i shoppen eller på betalningspåminnelsen som senare skickas ut. Ändå så händer det att vi får motta bestridanden i stil med "Jag bestrider faktura xxx med artikel xxx och xxx, eftersom jag inte mottagit beställda varor."

Kund: "Hej, jag har fått ett inkassokrav på varor som jag inte har beställt!"
Jag: "Det kanske rör sig om en busbeställning. Kan du ge mig fakturanummer?"
Kund: "Ja, det är xxx."
Jag: "Tack. Det verkar ha blivit något konstigt här. Kan du ge mig artikelnummer på beställda varor? Jag vill vara säker på att jag makulerar rätt faktura."
Kund: "Hmmm, vänta... *prassel* *prassel*... Ja, det är xxx och xxx."

Kunden har alltså tillgång till ordinarie faktura som medföljer i samma paket som varorna skickades i. Är man riktigt smart så trycker man garantisedeln på baksidan av ordinarie faktura, eftersom kunden då har anledning att spara den.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 21:47 #6
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Hur glömmer man bort en beställning?

1 st orderbekräftelse via mail
1 st leveransbekräftelse via mail
1 st avi via mobiltelefonen
1 st påminnelseavi via brevlådan
1 st betalningspåminnelse via brevlådan
1 st inkassokrav via brevlådan
1 st telefonsamtal från inkassobolaget (<-- här brukar kunden bestrida köpet)

Är butiken ansluten till tex Pricerunner så kan du även lägga till en kundenkät till ovan lista.

Du kommer att bli påmind om din beställning gång på gång i flera veckors tid från det att du gjorde den.

Chili har all rätt att vara besvärad. Det händer allt som oftast att kunden refererar till någonting som kunden endast kan veta i det fall att han faktiskt har mottagit varorna. I mitt fall är det ibland artikelnummer. Dessa finns endast att hitta på den ordinarie fakturan som medföljer i paketet och ingen annan stans. De finns inte utskrivna i shoppen eller på betalningspåminnelsen som senare skickas ut. Ändå så händer det att vi får motta bestridanden i stil med "Jag bestrider faktura xxx med artikel xxx och xxx, eftersom jag inte mottagit beställda varor."

Kund: "Hej, jag har fått ett inkassokrav på varor som jag inte har beställt!"
Jag: "Det kanske rör sig om en busbeställning. Kan du ge mig fakturanummer?"
Kund: "Ja, det är xxx."
Jag: "Tack. Det verkar ha blivit något konstigt här. Kan du ge mig artikelnummer på beställda varor? Jag vill vara säker på att jag makulerar rätt faktura."
Kund: "Hmmm, vänta... *prassel* *prassel*... Ja, det är xxx och xxx."

Kunden har alltså tillgång till ordinarie faktura som medföljer i samma paket som varorna skickades i. Är man riktigt smart så trycker man garantisedeln på baksidan av ordinarie faktura, eftersom kunden då har anledning att spara den.
Nu har du lämnat ursprunget i tråden och skriver om ett annat fiktivt ("normalt") fall - eller?

Om man bara skickar varan med posten med fakturan i leveransen och inte skickar något mer så tycker jag kundens beteende är helt förståeligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Gör bot och bättring i så fall. E-handlare kan inte se in i framtiden eller läsa tankar
Väldigt märkligt synsätt (om du pratar OnTopic), ska kunden göra bot och bättring!?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 09:38 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
I orginalfallet, är du säker på att den första fakturan kom fram? Hur skickade du den?

Jag skulle nog inte orka göra något direkt heller om jag aldrig får varan. Har ju varit med om leveranser dröjer ett tag tidigare. Är det inte något viktigt glömmer man lätt bort det medan man väntar på leveransen.
Sedan blir man ju påmind först när man får påminnelsen.

Skickar man med brev så får man ju paketet i brevinkastet om det inte är för stort.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Blir dock lite underhållning när dom visar upp några av alla korkade i exempelvis program som lyxfällan.

Men vet hur det är, många idioter varje månad som skriver alla konstiga möjligheter som OCR/meddelande. Även folk som både lyckas skriva felaktigt OCR och samtidigt betala fel summa.

Säkert 50% av befolkningen som borde omyndighetsförklaras.
OCR-nummer är ju faktiskt inte så lätt alltid dock. Det var ingen som sa till mig att siffrorna längst ner vänster i fältet som ska läsas av med maskin är OCR utan det fick man lista ut själv.
Det är väldigt få fakturor som tydligt skriver ut OCR i själva fakturan. Det borde alla verkligen göra tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Väldigt märkligt synsätt (om du pratar OnTopic), ska kunden göra bot och bättring!?
Tror han syftade på det Anders Larsson sa.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 17:37 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Nu har du lämnat ursprunget i tråden och skriver om ett annat fiktivt ("normalt") fall - eller?

Om man bara skickar varan med posten med fakturan i leveransen och inte skickar något mer så tycker jag kundens beteende är helt förståeligt.
Jag utgår ifrån att TS gör som alla andra, med orderbekräftelser och allt som hör därtill. Om inget annat sägs, så måste man väl ändå utgå ifrån det normala?

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Väldigt märkligt synsätt (om du pratar OnTopic), ska kunden göra bot och bättring!?
Jupp. Jag anser att man bör meddela eventuella problem med leverans inom skälig tid. Särskilt om leveransen uteblivit, eftersom leverantören då har möjlighet att ringa till utlämningsstället. I nio fall av tio så är det bara avin som inte har kommit fram och då kan felet enkelt åtgärdas. Men om kunden väntar i tre månader med att höra av sig så ser situationen helt annorlunda ut.




För mig är det svårt att förstå varför man skulle sitta tyst och knyta näven i fickan. Men jag verkar vara i minoritet. Någon som har förslag på hur man ska få kunderna att höra av sig i det fallet att leverans uteblir? Varorna skickas ju inte med gps-sändare, så det är normalt omöjligt för avsändaren att veta om en leverans har kommit fram eller inte, om mottagaren tiger.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 17:57 #9
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
För mig är det svårt att förstå varför man skulle sitta tyst och knyta näven i fickan. Men jag verkar vara i minoritet. Någon som har förslag på hur man ska få kunderna att höra av sig i det fallet att leverans uteblir? Varorna skickas ju inte med gps-sändare, så det är normalt omöjligt för avsändaren att veta om en leverans har kommit fram eller inte, om mottagaren tiger.
Om jag beställer och grejerna inte kommer så ringer jag inte om det inte är så att jag verkligen behöver dessa. Har dessa inte kommit inom en viss tid utgår jag från att leverantören inte är intresserad av att ha mig som kund.

När jag skickade varor med posten så skickar jag alltid fakturan separat och då 1-2 dagar efter varorna. Chansen att både varorna och fakturan ska försvinna är minimalt. Vidare så skickar jag en påminnelse efter max 10 dagar.

Ett knep man kan göra när man skickar med posten är att alltid skicka med ett erbjudande som man måste bekräfta med en kod inom en viss tid tex 10 dagar. Tex att om kunden loggar in inom 10 dagar efter att ha mottagit posten och lämnar den lilla koden så får kunden nästa leverans fraktfritt. Nu har ni en bekräftelse på att posten har kommit samt att kunden är är ivrig att beställa mer saker.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 23:05 #10
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag utgår ifrån att TS gör som alla andra, med orderbekräftelser och allt som hör därtill. Om inget annat sägs, så måste man väl ändå utgå ifrån det normala?
Men nu stod det ju i den ursprungliga frågan
"Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra."

Så då antar jag att det inte är skickat något annat!?
Vem är "TS" som du hänvisar till i din kommentar?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017