WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund luras (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047131)

chilis 2011-03-14 22:39

Kund luras
 
Hej

Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra.

Så jag frågar henne då: Varför har du inte hört av dig tidigare?
Hon svarar: Jag hörde ju av mig när jag fick fakturan!
Jag: Via mail?
Hon: Ja
Jag: Jag kan inte hitta några mail från dig...
Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...

Till saken hör att jag skickar fakturan i leveransen och aldrig via mail. Busted... Vad gör jag nu?

Jine 2011-03-14 23:34

Citat:

Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...
Antagligen menar hon påminnelsen.

Men vägrar kund betala så KFM.

daniel_ 2011-03-14 23:35

Det är det sura äpplet man får bita i när man väljer vanligt brev tyvärr. När jag drev e-handel hade vi några liknande fall. Du som e-handlare har ansvaret tills dess att brevet nått kunden, förnekar denne att det är mottagit så får man betala tillbaka eller skicka nytt.

chilis 2011-03-14 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20397781)
Antagligen menar hon påminnelsen.

Men vägrar kund betala så KFM.

Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?

chilis 2011-03-14 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20397783)
Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?

Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?

daniel_ 2011-03-15 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20397784)
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?

Ja, det kan hon. Tänk dig in i kundens situation (ponera att denne var ärlig). Ångerrätt kan du bara utnyttja om du mottagit en vara, vilket denna kund inte har (enligt henne själv).

Detta står angivet i:
Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
2 kap, § 10
Citat:

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm#K2P10S1

Conny Westh 2011-03-15 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20397783)
Har inte skickat någon påminnelse via mail. Eller skickade den 3 min innan ovan konversation, därav den uppstod. Men vem har bevisbördan?

Den som kräver pengar har alltid bevisbördan!

Conny Westh 2011-03-15 01:00

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20397784)
Förtydligande: Kan man komma 3 månader efter och hävda att man inte fått en leverans? Ångerrätten har ju gått ut sedan länge, vet att den inte har med saken att göra men hur ska jag kunna hjälpa kunden om den inte hör av sig?

3 månader efter vaddå? Menar du ivägskickandet från dig eller kundens mottagande av varan? Det är alltid leverantören som har bevisbördan att leveransen mottagits.

Du måste alltid utgå från kunden i affären. För att gardera dig mot oärliga kunder så måste du vidta de mått och steg som behövs för att bevisa att leveransen kommer fram. Eller ta risken att få leverera fler gånger.... Det är en ekonomismk kalkyl man får göra, millimeterrättvisa går inte att uppnå.

hnn 2011-03-15 08:32

Brev försvinner. Så är det.

Hemma hos mig så står postlådorna ute längs gatan. Vet inte hur många gånger jag kommit på någon att rota bland posten i grannarnas lådor.

Har kompisar som har postfack i trappuppgången (ett litet aluminiumfack) där också posten försvinner.

Olyckligtvis är det alltid post från välkända såsom CDON, Webhallen, Dustin osv. Och känns alltid snopet att behöva ringa dom och fråga när dom skickade.
Massa extra jobb för mig och för dom. Dom vill ha nöjdare kunder och jag vill ha mina varor. Så tyvärr stjäls det brev/paket på Posten.

Att hon kommer tre månader efter känns lite sådär. Har man inte fått varan efter en vecka, hade jag kontaktat butiken.

Conth 2011-03-15 09:05

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20397775)
Hej

Driver e-handel och skickade en påminnelse på obetald faktura till kund. Paketet skickades i början av januari. Skickade påminnelse idag och kund hör av sig och säger att denne inte fått leveransen. Det har skickats med brev så jag kan inte spåra.

Så jag frågar henne då: Varför har du inte hört av dig tidigare?
Hon svarar: Jag hörde ju av mig när jag fick fakturan!
Jag: Via mail?
Hon: Ja
Jag: Jag kan inte hitta några mail från dig...
Hon: Jag skickade det i samband med att jag fick fakturan...

Till saken hör att jag skickar fakturan i leveransen och aldrig via mail. Busted... Vad gör jag nu?

Är det jag som är trög?
Säger hon inte bara att hon hörde av sig nu när hon fick påminnelsen? Du menar att hon ringde till dig nu och du aldrig fått ett mail av henne?

Inte så konstigt om man som kund inte hör av sig om man köpt något och sedan aldrig får varken vara eller faktura. Skulle jag nog själv lätt kunna glömma bort om det inte var något viktigt, dvs ända tills en påminnelse dyker upp...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson