FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Aja hur som helst så är det bara att fetglömma.
Svenska lagen sätter stopp för att förebygga bedrägerier. Skönt samhälle vi lever i. Datainspektionen svarar: Det stämmer att en sådan databas omfattas av personuppgiftslagen. En sådan databas skulle behandla uppgifter om lagöverträdelse. Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla uppgifter om lagöverträdelse. Detta innebär att det är förbjudet att skapa en databas av det slag du beskriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det stämmer att en sådan databas omfattas av personuppgiftslagen. En sådan databas skulle behandla uppgifter om lagöverträdelse. Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla uppgifter om lagöverträdelse. Detta innebär att det är förbjudet att skapa en databas av det slag du beskriver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du har nog frågat datainspektionen på fel sätt ![]() Jag tror personligen att det inte skulle hålla i en ev. rättegång om databasen. Man behöver inte ens lagra själva lagöverträdelsen i databasen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag var mycket detaljerad och utförlig i min fråga så nej, det verkar tyvärr inte vara lagligt på något vis, hur du än lagrar det. Det handlar inte om vad du lagrar, utan syftet med databasen är att förebygga bedrägeri, alltså är det att motverka brott och där är själva lagöverträdelsen. Även om vi bara lagrar e-post och IP som exempel. Så vore det olagligt. Eftersom, ligga i databasen vid kontroll = bedragare. Rättvist samhälle. Att begå brott lönar sig tydligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tror inte e-post omfattas av PUL. PSP blockar kreditkortsnummer som inte heller är knutet till PUL. Detsamma gäller IP-nummer. Ett IP är inte knutet till en specifik person. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|