Rosengård bedrägerina har pågått i flera år. För jag antar att drop adresserna är kring det berömda ghetto Rosengård i Malmö. Om post ombudet har gjort rätt, så finns de någon form av id handling avskriven vid utlämningen.
Man får enkelt blacklista hela området. Jag råkade ut för detta för några år sedan, enda rättsvårdade myndigheter gjorde vara att ge straffeftergift till brottslingen.
Ni förstår själva vad de innebär, när en 21 åring börja med nätbedrägier och sedan får straff eftergift istället för att bli inlåst i en mörk källare på vatten och bröd. Personer fortsätter givetvis att begår brott även efter vården på lyxhotellet.
Citat:
Ursprungligen postat av se7en
Trist som alltid, men en av våra shoppar som säljer elektronik har varit hårt utsatt för bedrägerier under Jan 2011. Allt från kortköp till fakturaköp osv. Jäkligt tröttsamt och synd om både oss som handlare och konsumenten som inte har beställt varorna. Vi är jävligt små och har tyvärr inga fasta rutiner på det.
Nu tänkte jag bolla lite med er, jag har ett par case där någon har beställt, rätt uppgifter i köpet, produkten är uthämtad enligt kollinumret. Men köparen säger sig inte ha vetskap om affären.
Hur agerar ni? Jag förstår att man begär att köparen gör en polisanmälan, men efter det.. Vad gör ni? Vem tar kostnaden?
För övrigt kan jag passa på att varna alla er ehandlar: Dubbelkolla vanliga namn som Johan Larsson i Malmöområdet, haft 4-5 beställningar dit som tyvärr varit bedrägerier.
|