FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Trist som alltid, men en av våra shoppar som säljer elektronik har varit hårt utsatt för bedrägerier under Jan 2011. Allt från kortköp till fakturaköp osv. Jäkligt tröttsamt och synd om både oss som handlare och konsumenten som inte har beställt varorna. Vi är jävligt små och har tyvärr inga fasta rutiner på det.
Nu tänkte jag bolla lite med er, jag har ett par case där någon har beställt, rätt uppgifter i köpet, produkten är uthämtad enligt kollinumret. Men köparen säger sig inte ha vetskap om affären. Hur agerar ni? Jag förstår att man begär att köparen gör en polisanmälan, men efter det.. Vad gör ni? Vem tar kostnaden? För övrigt kan jag passa på att varna alla er ehandlar: Dubbelkolla vanliga namn som Johan Larsson i Malmöområdet, haft 4-5 beställningar dit som tyvärr varit bedrägerier. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är själv inte ehandlare men hört om flera fall av bedrägerier på den senaste tiden..
Detta var en beställning till Malmö: 1. Bedragaren beställer varor i någon stackares namn och adress och väljer sms-avi. 2. Bedragaren hämtar ut varorna med sitt legg/falsk legg och visar upp sms-avit.. 3. Stackaren får reda på det men då har bedragaren redan hämtar grejerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tyvärr står Malmö för en stor del av bedrägerierna i Sverige..
här är mina tips: 1. Är order från Malmö med omnejd är det ett varningstecken. 2. Kolla om personen i fråga är bosatt på lev.addr. 3. Är mobilnummret på order ett abb eller kontantkort? och isåfall, är mobilnummret reggat på samma som lev.addr? Prova ring upp om det är några frågetecken, oftast brukar dem säga att dem inte känner till någon order eller att det blivit något fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur kollar man enklast om det är ett abonnemang eller kontantort?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har haft problem förut, då till Malmö och då gällde det elektronik. Vi hade tillslut bra relation med vår kortbetallösning och kollade med dem först om allt stod rätt till eller inte. Det är så sjukt tråkigt när sådant här händer...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett annat tips är att endast tillåta kort ifrån Sverige eller norden, ganska många visakort som är stulna är från utlandet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Jag hörde om ett intelligent system mot bedrägerier som enl en kompis skulle fungera bra.
Systemet valibox letar efter avvikelser i köpbeteendet, kontrollerar ID-stölder, ser om samma person lagt flera beställningar men försökt dölja detta på olika sätt. http://www.sydsvenskan.se/lund/artic...edragarna.html De hade sparat framförallt mycket tid på systemet, då de slapp granska varje order manuellt. Kostade nån kr/order. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har inget exakt svar på det, men eniro.se kan ge en vägledning i alla fall. Jag skulle tro att det bara är oregistrerade kontantnummer som inte dyker upp där. För skojs skull provade jag mitt, min sambos och min brorsas nummer. Mitt nummer, som är ett abonnemang, kom upp. Sambon har kontantkort, övertaget från ett dödsbo. Namnet som kom upp var inte hans. Brorsan har också kontantkort. Han är osynlig på eniro.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Polisanmälan från den fakturerade krävs givetvis men mer ska denne inte behöva göra. Jag brukar alltid dubbelkolla att alla adressuppgifter på kortet stämmer med de uppgifter som registreras som faktura och leveransadress, annars utreder jag ytterligare tills jag vet med säkerhet. Det kan ju vara en kompis som betalt och då är det ju OK ändå, men jag försöker ta reda på fakta så långt det går. Säker kan man aldrig vara men inom rimliga gränser och sen får man ta en kalkylerad risk i slutändan. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-10 klockan 04:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det bästa sättet att förebygga bedrägerier på är att ha nära kontakt med sina konkurrenter. Det är sällan som en bedragare bara gör en beställning i en butik. Får man in en misstänkt beställning så kan det vara klokt att stämma av med konkurrenter.
Jag hade gärna byggt ett system där flera butiker kan hjälpas åt att flagga namn och personnummer som bedrägliga. Jag gjorde lite efterforskningar, men kom fram till att en sådan databas pga integritetsskäl förmodligen skulle vara olagligt. Dock skulle det förmodligen fungera om man bara flaggade kombinationen av förnamn och postnummer. När en bedragare väl har varit framme, så finns det dock inte mycket att göra. Man bör dock göra en polisanmälan. Jag har faktiskt haft ett fall där Polisen grep bedragaren och han blev dömd i domstol. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|