Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


uppsjö av bedrägerier för tillfället...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-18, 22:21 #31
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Diskussionen har varit uppe bla här på WN flera gånger. Varje gång har det slutat med att det konstaterats att det inte är lagligt.

Så fort det går att identifiera en människa, vilket det ju bevisligen gör om du har rätt "nyckel" - annars faller ju poängen att lagra data, så blir det personuppgifter som lagras.

Om du inte lagrar vad det är för överträdelse som kunden har begått, eller på iaf på något sätt klassifierar det, så faller ju idéen igen. En försenad betalning är ju inte riktigt likställt med ett medvetet bedrägeriförsök.

Frågan är ju dock, gör inte tex Klarna en del av detta arbetet?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-18, 22:44 #32
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Isåfall skulle även blockinglists vara olagliga? Spam-blockers?

Du har nog frågat datainspektionen på fel sätt Precis som hos skatteverket så kan man få olika svar beroende på vem man frågar.

Jag tror personligen att det inte skulle hålla i en ev. rättegång om databasen. Man behöver inte ens lagra själva lagöverträdelsen i databasen.
Nja, att endast blocka en e-post är inte riktigt samma sak. Det är inget som kan knytas till en enskild person om du bara har en e-post lagrad och blockar den.

Jag var mycket detaljerad och utförlig i min fråga så nej, det verkar tyvärr inte vara lagligt på något vis, hur du än lagrar det.

Det handlar inte om vad du lagrar, utan syftet med databasen är att förebygga bedrägeri, alltså är det att motverka brott och där är själva lagöverträdelsen.

Även om vi bara lagrar e-post och IP som exempel. Så vore det olagligt.

Eftersom, ligga i databasen vid kontroll = bedragare.

Rättvist samhälle. Att begå brott lönar sig tydligen.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-18, 23:10 #33
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Nja, att endast blocka en e-post är inte riktigt samma sak. Det är inget som kan knytas till en enskild person om du bara har en e-post lagrad och blockar den.

Jag var mycket detaljerad och utförlig i min fråga så nej, det verkar tyvärr inte vara lagligt på något vis, hur du än lagrar det.

Det handlar inte om vad du lagrar, utan syftet med databasen är att förebygga bedrägeri, alltså är det att motverka brott och där är själva lagöverträdelsen.

Även om vi bara lagrar e-post och IP som exempel. Så vore det olagligt.
Eftersom, ligga i databasen vid kontroll = bedragare.
Rättvist samhälle. Att begå brott lönar sig tydligen.
Ok, det stämmer säkert det du skriver. Men det innebär att det är många som bryter mot lagen. Jag är övertygad om att PSPs lagrar någon info ang. tidigare kreditkorts-bedragare. Likaså många som bannar IP-nr, en privatperson med fast IP-nr är ju knuten till IP:et, och en email som: [email protected] känns också personlig.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 13:40 #34
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Skapa ett bolag på Malta eller liknande och drifta därifrån så slipper man idiotiska svenska lagar.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 15:51 #35
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Ok, det stämmer säkert det du skriver. Men det innebär att det är många som bryter mot lagen. Jag är övertygad om att PSPs lagrar någon info ang. tidigare kreditkorts-bedragare. Likaså många som bannar IP-nr, en privatperson med fast IP-nr är ju knuten till IP:et, och en email som: [email protected] känns också personlig.

Tror inte e-post omfattas av PUL.

PSP blockar kreditkortsnummer som inte heller är knutet till PUL.

Detsamma gäller IP-nummer. Ett IP är inte knutet till en specifik person.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 16:02 #36
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Här står det att man får göra det för eget bruk men ej lämna ut uppgifterna till 3:e part.
http://www.datainspektionen.se/sv/pe...tangda-kunder/
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 16:41 #37
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Ja, du kan ju föra ett eget register. Men då faller hela idéen om ett kooperativt system.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 17:29 #38
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Ja, du kan ju föra ett eget register. Men då faller hela idéen om ett kooperativt system.
Klarna har ju ett liknande register så ett bolag med syfte att kontrollera om en kund är legitim borde väl kanske tillåtas om man aldrig lämnar ut personuppgifter utan bara ger tillbaka ett värde vid anrop över hur säker kunden är?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 18:33 #39
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Klarna har ju ett liknande register så ett bolag med syfte att kontrollera om en kund är legitim borde väl kanske tillåtas om man aldrig lämnar ut personuppgifter utan bara ger tillbaka ett värde vid anrop över hur säker kunden är?
Inte enligt Datainspektionen..

Klarna har ju sitt eget register, precis som telefonibolaget. E-handlare får inte ta del av den.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 11:56 #40
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vill man starta ett kreditupplysningsföretag så måste man följa de regler som gäller för såna tjänster och det är datainspektionen som är tillsynsmyndighet.

Kvaliten på kreditupplysningar är usel eftersom de ofta silar mygg och sväljer kameler.

Min bästa kund hade massor av betalningsanmärkingar men betalade alltid fakturorna i tid (beloppen var regelmässigt på över 100 000 kr månadsvis), medan mina tre sämsta kunder alla var helt "rena" från anmärkningar men betalade alltid sent eller aldrig. De bestred när jag skickade till fogden osv...

Det måste finnas ett regelverk som skyddar båda parter i en affär. Man kan inte stoppa alla affärer med folk som begått bedrägerier eller som har svag ekonomi. Man måste erbjuda lösningar som passar dem också. Exempelvis förskottsbetalning, uthämtning mot REK osv. Differentierade priser får återspegla de ökade administrativa kostnaderna.

Upplysningstjänster är till för att göra en riskvärdering så leverantören kan erbjuda rätt kredit-/betalningsvillkor samt leverans-villkor. Men det ska mycket till innan man helt tackar nej till en kund. Då måste det bero på systematiska reklamationer som orsakar stora administrativa kostader.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-20 klockan 12:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017