FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Diskussionen har varit uppe bla här på WN flera gånger. Varje gång har det slutat med att det konstaterats att det inte är lagligt.
Så fort det går att identifiera en människa, vilket det ju bevisligen gör om du har rätt "nyckel" - annars faller ju poängen att lagra data, så blir det personuppgifter som lagras. Om du inte lagrar vad det är för överträdelse som kunden har begått, eller på iaf på något sätt klassifierar det, så faller ju idéen igen. En försenad betalning är ju inte riktigt likställt med ett medvetet bedrägeriförsök. Frågan är ju dock, gör inte tex Klarna en del av detta arbetet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag var mycket detaljerad och utförlig i min fråga så nej, det verkar tyvärr inte vara lagligt på något vis, hur du än lagrar det. Det handlar inte om vad du lagrar, utan syftet med databasen är att förebygga bedrägeri, alltså är det att motverka brott och där är själva lagöverträdelsen. Även om vi bara lagrar e-post och IP som exempel. Så vore det olagligt. Eftersom, ligga i databasen vid kontroll = bedragare. Rättvist samhälle. Att begå brott lönar sig tydligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
|
Skapa ett bolag på Malta eller liknande och drifta därifrån så slipper man idiotiska svenska lagar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tror inte e-post omfattas av PUL. PSP blockar kreditkortsnummer som inte heller är knutet till PUL. Detsamma gäller IP-nummer. Ett IP är inte knutet till en specifik person. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
Här står det att man får göra det för eget bruk men ej lämna ut uppgifterna till 3:e part.
http://www.datainspektionen.se/sv/pe...tangda-kunder/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, du kan ju föra ett eget register. Men då faller hela idéen om ett kooperativt system.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
Klarna har ju ett liknande register så ett bolag med syfte att kontrollera om en kund är legitim borde väl kanske tillåtas om man aldrig lämnar ut personuppgifter utan bara ger tillbaka ett värde vid anrop över hur säker kunden är?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Klarna har ju sitt eget register, precis som telefonibolaget. E-handlare får inte ta del av den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
Vill man starta ett kreditupplysningsföretag så måste man följa de regler som gäller för såna tjänster och det är datainspektionen som är tillsynsmyndighet.
Kvaliten på kreditupplysningar är usel eftersom de ofta silar mygg och sväljer kameler. Min bästa kund hade massor av betalningsanmärkingar men betalade alltid fakturorna i tid (beloppen var regelmässigt på över 100 000 kr månadsvis), medan mina tre sämsta kunder alla var helt "rena" från anmärkningar men betalade alltid sent eller aldrig. De bestred när jag skickade till fogden osv... Det måste finnas ett regelverk som skyddar båda parter i en affär. Man kan inte stoppa alla affärer med folk som begått bedrägerier eller som har svag ekonomi. Man måste erbjuda lösningar som passar dem också. Exempelvis förskottsbetalning, uthämtning mot REK osv. Differentierade priser får återspegla de ökade administrativa kostnaderna. Upplysningstjänster är till för att göra en riskvärdering så leverantören kan erbjuda rätt kredit-/betalningsvillkor samt leverans-villkor. Men det ska mycket till innan man helt tackar nej till en kund. Då måste det bero på systematiska reklamationer som orsakar stora administrativa kostader. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-20 klockan 12:05 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|