FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Mjo, som jag misstänkte, att det är högst individuellt.
Fan, såg ju någon stjärna på hundra höjdare som bara sov 2 timmar per natt. Edit: Här var det, haha. http://www.youtube.com/watch?v=FIqstLlPiaY |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
haha. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det finns även en dygnscykel som är undividuell, dvs kombinationen av vakentid och sömn per dygn och den ska ju i idealfallet vara exakt 24 timmar men genomsnitett har mätts upp till ca 25 timmar, vilket gör att folk i gemen sover för lite och de flesta är därför morgontrötta. Det är en myt att morgonmänniskor presterar bättre än morgontrötta. Men det lutherska arvet har lovordat morgonpigga och hånar morgontrötta, vilket är en styggelse, vi är olika som individer och det är bara att acceptera. Det är f.ö. franska forskare som forskat mycket på detta med sömn genom att isolera försökspersoner från solens "ljusklocka" och det är så man kommit fram till den "naturliga dygnsrytmen för försökspersonerna. Själv behöver jag minst 5,5-6,5 timmar för att över huvud taget vara kontaktbar, men sover gärna ut vid behov eller tar ett "powernap" vid lämpliga tillfällen. Jag är den morgontrötta typen, dvs med dygnsrytm på mer än 24 timmar. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-30 klockan 02:11 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|