FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När man börjar tappa minnet är det dags att sova lite extra...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag själv brukar sova mellan 5 ½ - 8h per dygn, när det är vardag, och skolan osv.
Men på loven, (inte HELGER), så kan jag sova allt mellan 7-10h. På vardagar blir jag oftast seg och trött och mår illa när jag vaknar, ibland med migrän. Har dåligt immunförsvar och har hört att om man sover dåligt får man dåligt immunförsvar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade en gammal gubbe på mitt förra jobb som hade 2 arbeten, först nattskiftet och sedan direkt på ett vanligt skift på ett annat ställe. Han sov nog 2-4 timmar max.
Fick höra att det var lång kö på vägen hem från jobbet varav en annan arbetskamrat hade kört förbi bilen och kolla in. Där satt alltså gubben och halsöv i 30km på vägen. Han blundade och rattade samtidigt.. farligt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
tartareandesire:
Mig veterligen så ska trötthet bakom ratten dömas precis lika hårt som rattfylla. Men det är extremt svårt att bevisa.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag behöver åtta timmars sömn, men mycket viktigare är att ha en jämn dygnsrytm. Om jag går och lägger mig olika tider på olika dagar så blir jag ändå inte utvilad. Har upptäckt att jag kan klara att skjuta på det ungefär en timme på helger, men det måste vara samma läggtid på vardagar för att jag ska må bra.
Men som sagt, sömnbehovet är individuellt. Det viktiga tycker jag är att tänka ut vad som passar en själv bäst. Då kan flextid på jobbet till exempel hjälpa mycket om man har "för långt" dygn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är skillnad mellan sommar och vinter för mig. Just nu har jag väldigt svårt för att släpa mig upp på morgonen, men å andra sidan går jag nog och lägger mig för sent. När ljuset återvänder brukar jag piggna till. 7-8 timmars sömn brukar annars vara lagom för mig.
(Tänk vad mycket man kunde få gjort om man inte behövde sova så mycket...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror ju helt hur slitsamt jobb man har med, fast sömn är ju en sjukdom i grunden som hänger kvar från forntiden.
Viktigaste är ju att man äter mer om man sover mindre så man får den energin man behöver. Tror man hade kunnat klara sig utan sömn om man får kroppen att sluta göra en trött. Jag sover väl mellan 8-10 timmar per dag i regel, går upp mellan 08-10 på dagarna. Helger blir det i regel 10-12 timmars sömn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är inte bara kroppen som behöver vila. Många sömnforskare tror att huvudet arbetar febrilt med att bearbeta dagens intryck, så det kan vara så att sömnen är kopplad till minnet och kanske även till hjärnans utveckling.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|