FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Minst 8 timmar. Bäst är ju ca 12 timmar :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
haha, håller med, har föräldrar och flickvän som klagar.
Samma som Alexander så sover jag också runt 4-5h/natt, vissa nätter blir sömnlösa... Men läste något från Illustrerad Vetenskap att det räckte med 1h sömn i max en vecka, sen måste du sova ut minst en natt i djup sömn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast är jävligt skönt att sova, det finns ingen anledning att gå upp tidigt normalt.
Så gå upp mellan 08-10 på vardagarna är rätt lagom, då slipper man alla övriga boskaps köer av folk i trafiken och allt sådant med. Fast vet inte om det är några problem sova förmycket, om nu 8-10 timmar kan vara det. Visst kanske det är ovettigt sova bort så mycket tid, men har man ingen roligt att göra all tid så kan man lika väl sova. Jag skulle dock aldrig klara 4-5h per natt frivilligt mer en enstaka gånger ibland om man måste resa eller har planerat möten. Även om man kör planerade service arbeten runt 03-05 på nätter ibland så brukar jag försöka sova in på dagen istället efteråt. Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-07 klockan 23:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Get rich or die tryin'" - det som jag tror många här på wn strävar efter. Eller "They get rich, so they stop tryin'" - Det som säkerligen du redan kommit till och möjligen fler på forumet. Jag kan tala om att jag är fortfarande på första citatet. Därav man sliter på kroppen genom sömnlösa nätter. =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Genom snittet för en människa "är/skall" vara 7 timmar.
Mindre eller mer än 7 timmar är inte bra för kroppen enligt forskare... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sömn är något vi faktiskt vet ganska lite om. Frågeställningen är dessutom lite luddig men formulerar man om den till "hur mycket bör man sova för att leva längst?" eller "vilken mängd sömn är hälsosammast?" så finns det en stor kalifornisk studie (över flera decennium) att som kom fram till att 7 timmar ä optimalt om man vill leva längre men att det faktiskt är mer hälsosamt att sova 5 timmar än 8.
Personligen så tror jag mer på hypotesen att regelbundna sovvanor är den avgörande faktorn. Många utav världens äldsta personer har hållit sig till väldigt regelbundna läggdags och uppvakningstider och t.ex. jetlag har visat sig ha en hälsoförsämrande effekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag ligger själv på 4-5h/dygn. Tyvärr så är jag väldigt ofta trött, men enligt mig så har dygnet för få timmar, så det är inte mycket att göra åt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Kul att man fått så många svar. Kom dock på att jag lurar mig själv lite, brukar faktiskt ta en powernap på bussen varje dag på cirka 15 minuter.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|