FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Sedan spelar det ingen roll om de praktiska åtgärderna egentligen inte har något med invandrare att göra. Att få fler lärare i skolorna, fler poliser på gatorna, göra det lättare för ungdomar att hitta jobb osv, tacklar invandringsbrottsligheten ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
I övrigt håller jag med dig. Ökad övervakning och fler poliser på gatorna skulle inte alls skada men framför allt måste man förebygga brottsligheten bättre. Har ett mord skett så är det redan för sent och det spelar egentligen ingen större roll vad som görs i efterhand. Flera liv har redan raserats. Karl Roos kritiserar tydligen läsare av Aftonbladet. Menar du då att en väsentlig andel av Sveriges befolkning är för korkade för att få ha en åsikt? Jag skulle snarare tro att det är bland AB-läsare man hittar den största andelen SD-anhängare och en stor del av övriga anhängare återfinns säkerligen bland de som inte läser någonting alls. Vad nu det ens har med saken att göra. Tyvärr gör hög arbetslöshet att partier som SD växer i popularitet vilket tydligt visar på bristerna i en demokrati. Vem tror egentligen innerst inne att de är kapabla att göra bättre ifrån sig än de etablerade partierna? Ytterst få skulle jag tippa på. Det handlar snarare om att hitta syndabockar för att få känna sig lite bättre själv - "det är inte vårt fel att det blivit så här, det är dom andra". Jag har träffat ett antal personer med starka högeråsikter (SD och högerut) genom åren och min personliga erfarenhet är att majoriteten är människor som inte lyckats med något, som blivit av med jobbet, känner sig obekväma med det som är annorlunda etc. och som vill ha någonting enkelt att skylla på. Övriga är antingen äldre människor som är vardagsrasister "av arv" så att säga eller mer välmående personer som inte vill betala för någonting annat än sig själv och de sina. De senare är de farligaste då det ofta är de som styr och finansierar fotfolket. Ledningen inom högerextremismen kommer nog alltid att finnas kvar, det gäller bara att se till att de inte lurar med sig allt för många när det sker dramatiska samhällsförändringar såsom en kraftig lågkonjunktur.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-14 klockan 00:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Man kan enkelt konstatera att invandrare har olika bakgrunder och att det inte går att dra dem över samma kam. Men det är inte ett försvar för eller en lösning på de enorma problem som finns i de segregerade invandrartäta förorterna. Senast redigerad av Santos den 2010-09-14 klockan 17:29 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Är det några som inte klarar av att lösa problemen som finns så är det SD.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-14 klockan 21:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Nej, problemen är inte unika för invandrare, men de drabbar invandrare lättare. Precis som de drabbar ungdomar lättare. Skillnaden är att vi kan inte kan välja vilka ungdomar som växer upp i Sverige på samma sätt som vi kan välja vilka som får invandra, och att partierna faktiskt vågar ta ungdomsarbetslösheten på allvar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Med din (bristande) logik så skulle jag rösta på Gudrun eftersom inga andra tar kvinnomisshandeln på allvar då det är väldigt många kvinnor som far illa. Samtliga etablerade partier vill självfallet både minska arbetslöshet, kvinnomisshandel och all annan brottslighet. För att vända på steken så kan jag säga att jag träffat fler helsvenska ungdomar än invandrare som öppet säger att de hellre lever på bidrag än "tar ett skitjobb". Jag har inget emot att kalla SD-anhängare både för rasister eller korkade för det är vad majoriteten är (det ena behöver inte medföra det andra). Sedan kan det få övriga att inse vilka de verkligen har att göra med. SD är farliga för Sverige på åtskilliga plan. Vi har ett av världens mest rättssäkra samhällen vilket välutbildade jurister utvecklat under en lång tid. SD vill exempelvis tillåta brottsprovokation vilket skulle vara ett stort steg tillbaka i denna utveckling. Vidare vill de införa offentliga register över pedofiler vilket definitivt inte heller är en bra idé. Det skapar rädsla, stress och i värsta fall även våld vilket åtskilliga psykologer redan pekat på. SD är även farliga på det internationella planet. Skulle de få som de vill enligt deras principprogram så skulle åtskilliga länder i världen splittras i flera. Deras utrikespolitik skulle milt sagt vara en katastrof.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-15 klockan 12:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Sverigedemokraterna är martyrer. Deras representanter får utstå såväl hot som grovt våld, de får sina hem attackerade, de får sparken från sina jobb, de utesluts ur sina fackförbund, deras möten tvingas avbrytas sedan de attackerats av våldsverkande meningsmotståndare och de har all etablerad media emot sig. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan grupp i västvärlden som är så förföljd och utsatt som just Sverigedemokraterna. T.o.m. våra grannländer har reagerat på problemet.
Sverigedemokraterna gör helt rätt som lyfter fram dessa problem. Det får inte under några som helst omständigheter gå till så här i en västerländsk demokrati år 2010, det är totalt oacceptabelt! Citat:
Citat:
Citat:
Varför sprider du lögner? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Vi räddar knappast världen genom att ha ett system där nya lyckosökande invandrare varje år leds till samma fattiga förorter där de låses fast i utanförskap och arbetslöshet. Det finns ingen som tjänar på det, speciellt inte flyktingar eftersom det leder till att nya flyktingar inte kan tas emot. Citat:
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Den som svamlar och sprider lögner är du, jag försökte diskutera med dig några sidor tillbaka i tråden men du avböjde med svaret "seriöst.. nä inte ens värt...". |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|