Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 22:23 #161
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Elbilar används framför allt där man kör kortare sträckor vilket gör den lämpad i just viss kommunal verksamhet. Ekologisk mjölk är också dyrare än vanlig mjölk och nyttig mat är ofta lite dyrare än onyttig sådan men jag tycker ändå det kan vara värt pengarna...
Visst kan det vara värt pengarna att känna sig lite klimatsmartare och miljövänlig än grannen. Jag tycker däremot inte att elbilar ska subventioneras vid inköp (premie) och med gratis laddningsstolpar. Pengarna borde läggas på viktigare saker som gör nytta istället för något "titta vad bra vi är i vår kommun"-jippo.

Citat:
Jag åkte själv med bussarna i Linköping en del i vintras vilket var en av de "värsta" vintrarna någonsin. Inte en enda gång var det krångel med tekniken utan det var decimeterhög snö och extrem halka som ställde till det och det klarade inte de gamla bussarna heller. Då är det betydligt mer krångel med spårvagnarna i Göteborg. Vad gäller hastigheten så ställer den inte till några problem alls i stadstrafik.
Jag är nog lite ouppdaterad på just detta. Jag drog nog fram gammal skåpmat och måste nog backa eftersom jag blev osäker nu. Det var några år sedan jag åkte kollektivt. Både när jag gick på gymnasiet och universitetet reagerade jag dock på att bussarna verkade paja ofta.

Hastigheten är ett problem när de ligger och puttrar fram i 40 på 50-väg, vilket är mer regel än undantag. Ligger man några bilar bakom en buss vid ett rödljus kan man räkna med att inte komma över korsningen innan det blir rött igen. Inget livshotande, men tillräckligt för att jag ska ogilla kollektivtrafiken.

Citat:
Jag har en gammal kurskamrat som arbetar just på Tekniska verken i Linköping. De bedriver fortfarande en hel del utvecklingsverksamhet men resurserna räcker inte till allt utan de får fokusera på en sak åt gången. De har även nyligen haft internationellt samarbete med liknande verksamheter i Sydkorea där de ser väldigt högt på den satsning på hållbar utveckling som sker i Linköping och Sverige i stort.
Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.

Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-09-08 klockan 22:28
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 22:27 #162
Jonas.U Jonas.U är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
Jonas.U Jonas.U är inte uppkopplad
Nykomling

Egentligen borde det inte vara partier som alternativ i dagens blockpolitik. Lägg till tre färgglada alternativ i form av rött, blått och svart (för nazisterna i SD och piratpartiet ??). Min röst råkar du bli blå.
Jonas.U är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 22:30 #163
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Visst kan det vara värt pengarna att känna sig lite klimatsmartare och miljövänlig än grannen. Jag tycker däremot inte att elbilar ska subventioneras vid inköp (premie) och med gratis laddningsstolpar. Pengarna borde läggas på viktigare saker som gör nytta istället för något "titta vad bra vi är i vår kommun"-jippo.

Jag är nog lite ouppdaterad på just detta. Jag drog nog fram gammal skåpmat och måste nog backa eftersom jag blev osäker nu. Det var några år sedan jag åkte kollektivt. Både när jag gick på gymnasiet och universitetet reagerade jag dock på att bussarna verkade paja ofta.

Hastigheten är ett problem när de ligger och puttrar fram i 40 på 50-väg, vilket är mer regel än undantag. Ligger man några bilar bakom en buss vid ett rödljus kan man räkna med att inte komma över korsningen innan det blir rött igen. Inget livshotande, men tillräckligt för att jag ska ogilla kollektivtrafiken.

Jag är inte emot att det forskas inom miljöområdet. Jag är däremot emot de många subventioner som ges till både privatpersoner som ska köpa miljöbil och företag som ska sätta upp vindkraftverk m.m. Konkurrens på lika villkor ska det vara. Är det inte lönsamt i dagsläget så får de gå tillbaka till ritbordet och göra det lönsamt.

Trevligt med Korea-samarbetet, det har jag faktiskt hört talas om. Det är nog som du säger, att resurserna är små. Det finns många inom kommunen som vill ha del av pengarna (Tekniska Verkens vinst). De ska väl både räcka till subventionerad kollektivtrafik och en ordentlig utdelning till Stadshus AB, samt en hel del annat.
Citat:

Jag tror det är så enkelt att du principiellt står långt ifrån många mer miljöengagerade. Miljöfrågorna har växt inom politiken av den anledningen att många vill se politisk handlingskraft för en miljövänligare väg även om det medför en del merkostnader. Vill man endast ha de miljövänliga lösningarna om de även är ekonomiskt fördelaktiga är det iallafall min åsikt att man har ett väldigt lågt intresse för en miljövänlig politik över huvudtaget.

Att ogilla kollektivtrafik över lag för att man blir aningen långsammare i sin bilkörning är väl bara ytterligare ett tecken på det.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 22:43 #164
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
"Titta vad bra vi är i vår kommun"-jippon finns det massor av och de flesta sådana har ingenting med miljövänlig politik att göra. Vad som är "viktigare" är självfallet en högst subjektiv fråga och vi tycker nog helt olika där.

Citat:
Det är ju perfekt, då kan det ju samtidigt tala om för dig att du inte har någon nytta av din bil? Skämt åsido, det är ett icke-existerande problem som kanske har mer med ditt humör att göra än verkligheten. Hållplatserna ligger tätt i städerna och det finns dessutom bussfiler på många håll.
Oläst 2010-09-08, 22:45 #165
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.U Visa inlägg
Egentligen borde det inte vara partier som alternativ i dagens blockpolitik. Lägg till tre färgglada alternativ i form av rött, blått och svart (för nazisterna i SD och piratpartiet ??). Min röst råkar du bli blå.
Hehe, det vore något Även om vi har blockpolitik sedan en tid tillbaka så påverkar självfallet de enskilda partiernas storlek hur blockets politik ser ut i slutändan.
Oläst 2010-09-08, 23:09 #166
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Nu är jag personligen inte Moderat, men det tycker jag var riktigt j-a lågt. Du lär knappast ta några politiska poänger så...
Läs inlägget jag citerade, Kapten. Påståenden som att Vänsterpartiet = Vitryssland (eller Sovjet) är så urbota korkade att det blir meningslöst att debattera med en sådan person. För övrigt har Moderaternas partiordförande aldrig fördömt de grymma övergrepp som pedofilen Josef Fritzl begick i över 30 år. Övergrepp mot barn är än så länge mot lagen, men Moderaterna vill minska statens makt och ta bort många lagar som ursprungligen kom till för att skydda individer. Dessutom har många aktiva pedofiler problem med håravfall precis som partiledare Reinfeldt.

En av de ökandaste moderatpedofilerna är Johan Steenhoff-Eriksen åtalad för innehav av extremt grov barnporr. Nära vän med de riksbekanta moderaterna Gunnar Hökmark, Christer G Wennerholm m.fl. Pedofilhärvan inom Moderaterna bara växer...

(det är så orättvist att högern ska få ha monopol på idiotargument)
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 23:21 #167
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag ar inte direkt overraskad over att sa manga rostar pa SD, bade har och i de svenska opinionsundersokningarna. Sjalv sa tror jag att SD hamnar pa allt mellan 5-8% men sen vinner alliansen.

Ryktena gar har i USA ocksa om att den svenska invandringspolitiken haller pa, eller har eskalerat totalt redan. Fran min sida har jag inte sa stor koll pa politiken i Sverige bara att en massa diskussioner om forsakringskassan och att sjuka ar tvungna att arbeta har jag last i svensk media.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 05:40 #168
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Bjorne,

Rent ut sagt tycker jag ditt inlägg är rejält pinsamt!

Eller försöker du förmedla någon form av bisarr humor?

I så fall var Reinfeldt-Fritzel bäst. Låter ungefär som konspirationsteorierna som folk som borde sitta på hispan brukar rabbla. Det tror jag inte om dig, jag tror du har sinne för bisarr humor ;-)

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-09-09 klockan 06:18 Anledning: tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 06:13 #169
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Alternativen är långt ifrån okej. I varje fall vad gäller elbilarna. Vet du hur "långt" de går på en "tank"? Biogasbilar och etanolbilar är väl skapliga. Etanolbilen drar mycket soppa så trots det lägre priset på etanol blir den dyrare att köra.
Problemet med etanolen är ju det låga energiinnehållet jämfört med exempelvis diesel och att det inte finns något bra sätt att framställa etanol storskaligt där den behövs.

Biogasen är jag inte tillräckligt insatt i. Jag ser att det sakteliga börjar komma biogasalternativ - men det är tillräckligt jobbigt att hitta en mack för att tanka min bensinbil. Biogas finns inte alls i samma utsträckning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 09:33 #170
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Biogasen är jag inte tillräckligt insatt i. Jag ser att det sakteliga börjar komma biogasalternativ - men det är tillräckligt jobbigt att hitta en mack för att tanka min bensinbil. Biogas finns inte alls i samma utsträckning.
Biogas är riktigt bra, det kan man tillverka av nästan vilket avfall som helst och dessutom är det också en biprodukt från andra processer. Jag har inga större problem att hitta biogas om jag håller mig till Mälardalen och söderut men visst är det ett mycket sämre utbud jämfört med bensin och diesel.

Jag gillar också etanol av den enkla anledningen att det kan vi framställa i Sverige om vi vill men den är inte alls så miljövänlig som en del vill framställa den. Tyvärr.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017