FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även om Conny kanske går lite hårt fram så har han en viktig poäng. Man måste veta vad man betalar för, ungefär hur mycket det bör kosta och om man har kunskap att utvärdera det man köpt. Detta gäller oavsett vilken produkt vi talar om (såvida kostnaden inte är obetydlig). Betalar man betydligt mindre än vad produkten bör vara värd så är det troligt att man betalar för skräp eller stöldgods, alternativt att man har en utvecklare med stora ekonomiska problem inom en snar framtid vilket knappast gynnar någon. Handlar det om mycket pengar (inte en generell summa utan sett i beställarens ögon) så måste man också se till att ha giltiga och tydliga avtal. Allt detta sammantaget gör att risken att råka illa ut minskar dramatiskt. Seriösa beställare hittar normalt sett också seriösa företag. Så enkelt är det i verkligheten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Så här skulle jag vilja ha mitt avtal formaterat med en utvecklare/designer. Är mitt avtal realistiskt eller bara ren fantasi? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av FredrikLund den 2010-03-24 klockan 18:38 Anledning: blev lite konstigt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
som är kunder och för dom som är utvecklare. Vi som är kunder, vi talar med varandra om olika företag, vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Jag tycker det är bra med forum som WN där man kan komma i kontakt med utvecklare som kund och delge konstruktiv kritik. Men även höra hur vi kunder uppför oss. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-24 klockan 21:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Det var en förenklad version av ett avtal mellan en kund och en utvecklare, Conny
![]() Men din version var så som jag tycker att det ska vara mellan en kund och en utvecklare/designer. Är det så här 99% av avtalen ser ut mellan kund och utvecklare/designer som du visade det? Eller kan det skilja lite? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Många problem skulle nog undvikas (aldrig uppstå) om båda parter tog det lite lugnt och kommunicerade mer och försökte förstå sig på motparten och dennes önskemål/förutsättningar. Ett avtal/affär måste bygga på ömsesidig respekt och målet bör även vara att man ska kunna ha en mångårig kontakt i positiv anda, då kan man inte ha allt för kortsiktigt perpektiv. Kunden kan helt enkelt inte kräva att leverantören ska jobba gratis samtidigt som leverantören måste förstå att kunden har en begränsad budget eller måste ha en realistisk finansierings/lönsamhetsmodell. Kort sagt är ömsesidig förståelse och respekt en förutsättning för lyckade affärer. Lyckade affärer görs mellan levande människor som har förtroende för varandra, inte mellan döda organisationer utan själ. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-25 klockan 15:20 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|