| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Administratör
|
Citat:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Punktskatter/ För att ta något att lägga på utifall att du tror att det finns utrymme, t ex en väldigt stor del av de 8 miljarder som varje år läggs på underhåll av vägnätet till stor del kopplat till detta (http://www.trafikverket.se/Privat/Va...ter-vi-vagar1/) Samhällskostnaden för den försämrade stadsmiljön var också uppe på debattsidorna och vissa löp för ett tag sen. De var inte heller försumbara. Men oavsett så är vi redan uppe i ett antal miljarder över samhällskostnaden. Effekten av minskad biltrafik på köer är ju rätt uppenbar. Men att det skulle bli en samhällsvinst är ju också beroende av effektivtet i kollektivtrafiken, så det är lite svårare att sätta siffror på tror jag?
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Man får dock inte lura sig att tro att kollektivtrafik kan ersätta biltrafik överallt ens i en storstadsregion som Stockholm, än mindre i resten av landet... Utan fordonstrafiken stannar Stockholm av väldigt snabbt, tror jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Administratör
|
Citat:
Och jag tror, och hoppas ens inte, att kollektivtrafiken helt kommer ersätta biltrafiken. Men jag tycker att incitament för att lämna bilen hemma när man inte behöver den är bra. Både för mig och alla andra som bor i städerna, men också för samhället (eller för den delen planeten) i stort.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|