Kom ihåg mig?

14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-27, 19:33 #13
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Management teori är kul men onyttigt. Särskilt när den utformas i punktform . Jag har själv slösat bort några år av mitt liv på det, när jag pluggade organisation och ledning.

Det går inte att säga att punktlistan eller tipsen är fel eller dåliga. Jag hävdar dock att de är meningslösa. Mestadels baserat på att alla människor är olika.
Exempel:
Att hålla personliga möten kan vara den absolut viktigaste aspekten om man är en person med stor karisma. Historiska ledare som Adolf Hitler och Jesus av Nasaret baserade hela sitt ledarskap på personliga möten. Det är klart att det är en fördel att träffas ansikte mot ansikte om man kan trollbinda sin samtalspartner genom sin blotta närvaro. Nu vill jag inte jämföra Steve Jobs med någon av ovan nämnda personer. Men jag kan tänka mig att han hade karisma och att personliga möten därför var honom till stor nytta.
För oss vanliga svennar, så tror jag dock att det i många fall är ett rent slöseri med tid, att åka land och rika runt, för att avhandla sådant som man precis lika gärna hade kunnat ta via telefon eller mail.

Att vara en bra ledare handlar till stor del om att få mycket uträttat. Det handlar alltså delvis om att inte slösa sin tid. Råd som " Pressa för perfektion" och "Håll personliga möten" och "Lägg vikt vid presentation och upplevelse" kan vara viktigt i vissa situationer. Men helt onyttigt i andra. Jag kan inte tänka mig något mer onyttigt än Power Point presentationer med snygga grafer. Nu tror jag inte att det är det som Jobs syftar på med sina råd, men jag tror att man lätt hamnar där om man försöker följa dem.
Det är upp till var och en att tolka dessa råd på rätt sätt. För Steve jobs var det viktigt att lägga vikt vid presentation och upplevelse på Apple. Det betyder dock inte att en chef för ett telemarketing företag inte hade dragit nytta av det. En sådan chef måste först övertyga säljarna om att erbjudandet är bra, för att de sedan ska kunna erbjuda kunderna.

Om du personligen känner att management teori är onyttig så har du använt dig av informationen på fel sätt. Management teori finns för att man ska lära sig hur en bra ledare agerar i olika situationer och nyttja den här informationen för att bli en bättre ledare.

En person som inte är karismatisk bör därför försöka vara mer karismatisk (beroende på arbete och organisation) istället för att bara "gilla läget". Jag kan t.ex lova att en entusiastisk chef skapar bättre motivation bland arbetarna än en chef som inte är entusiastisk alls.

I ditt sammanhang kanske en powerpoint presentation med "snygg agrafer" är onyttigt, men däremot är det extremt nödvändigt och effektivt i andra sammanhang!

Ang personliga möten. Om det är ett ärende som du lika gärna hade kunnat uträtta över e-post eller telefon så är det lika bra att göra det som du säger. Men personliga möten handlar om ärenden som inte kan uträttas på det sättet.

Om du som ledare har personliga möten så kommer det ha större effekt på din personal. De vill känna sig viktigare än ett mejlutskick. Sedan ska du inte behöva åka land och rike runt om du t.ex är avdelningschef på IKEA... :P

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 19:48
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017