Kom ihåg mig?

Kund får kalla fötter...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-17, 18:56 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.

Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt.
När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig.

Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 21:46 #2
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.

Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt.
När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig.

Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Jag menar inte att man ska låta folk köra över en genom den klýchen (Kunden har alltid rätt), utan snarare försöka bygga relationer med vettiga företagare istället för att lägga ner tid på tvister, mår man bara dåligt a och förlorar värdefull tid på..

Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet.
Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda?
Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster.

Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av

Man måste vara beslutsam i affärer för att kunna lyckas.
För min del så har jag inget emot att mina konkurrenter misslyckas, men om alla på den Svenska marknaden ahr samma tänk så försvinner våra kunder utomlands...
moonflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 01:20 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av moonflake Visa inlägg
Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet.
Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda?
Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster.

Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av
Skrev jag att jag brukar ångra mig? I så fall måste jag ha snubblat på tangenterna. Det jag avsåg skriva var att det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men är ett beslut fattat och avtal skrivna så fullföljer man sina åtaganden. Vill man krångla så får man göra det innan avtal har träffats.

Vad gäller förskottsbetalning så förskottsbetalar jag aldrig för programmeringstjänster. Min erfarenhet är att folk som redan har fått betalt gör ett sämre jobb och i värsta fall inte något jobb alls. Jag betalar inte mina anställda i förskott heller, inte min revisor, inte min advokat, inte min designer, inte min optiker, inte min frisör, inte min läkare... inte någon. Varför just programmerare skulle vara ett undantag förstår jag inte. Betalning sker efter utförd tjänst. Vid längre uppdrag som delbetalningar under arbetets gång. Men aldrig i förskott.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 21:57 #4
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Bra där. Skall formulera något fint och lägga med i avtalet och begära det påskrivet innan jag börjar involvera mig för mycket i utvecklingen av nästa projekt.

Annars kan jag hålla med om att jag inte lägger ner för mycket tid på idioter som tar massa energi och tid som kan läggas på vettiga kunder. Men samtidigt så känner man sig så jäkla trampad på när nästan en hel veckas produktion bara viftas bort. Skall jag skänka bort 30 timmar så vill jag åtminstone välja själv vad jag skall göra. Semester kanske...?

/Charina
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017