Sedan 2002 med egen e-handel, sedan 2000 med andras, men det betyder inte att jag vet bättre än någon annan.
Att skicka en vara för 69kr med REK är dock helt meningslöst i min värld men det är inte mitt jobb att berätta hur du sköter dina affärer heller.
Själv har jag förhandlat mitt brevavtal, det är inga problem. Handlar bara om vilken volym man har, men jag skulle ändå aldrig skicka ett REK
Lagen orsakar motsatsen till tjafs mellan handlare och kunder. Det är handlare som ej vill följa lagen som orsakar tjafs. Sen kan man ha vilken åsikt man vill om lagen, jag tycker den är ett jättebra sätt för oss att aldrig tjafsa med våra kunder, även om vi inte gör det ändå då vi lever på att ha en hög servicegrad. Ett tjafs om en frakt på 49kr förstör hela lifetime value på kunderna i vår affärsmodell.
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77
"Om jag har denna syn på mina kunder"? Ja, ibland har jag onekligen det! Men dom flesta utnyttjar ju inte systemet bara för sakens skull. Lära mig prissätta, jojo, hur länge har du själv jobbat med e-handel?
Räknat fel?? Vad yrar du om? Vill jag skicka en vara med tex. REK-brev till kund, vilket är nödvändigt för spårning av godset så kostar frakten ca 90:- Postens brevavtal går det inte att förhandla ner priserna på, så tillvida du inte skickar tusentals brev iu veckan, det är deras egna ord. Skickar jag det inte som REK så löper jag risken att det försvinner eller att kund ljuger och säger att dom inte tagit emot det.. vilket har hänt ett antal gånger.
Lagen fyller definitivt inte sitt syfte, den orsakar tjafs mellan handlare och konsument då den är för otydlig och fullständigt ogenomtänkt. Man kan ju tycka att den kanske viktigaste lagen för e-handel i Sverige skulle kunna vara lite tydligare i utformningen.
|